[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۳۰
  • دوره جدید

با این مواد طبیعی سیستم ایمنی خود را در برابر آنفولانزا مجهز کنید، روزنامه شیراز نوین

گروه ترجمه - احسان فرازمند: چنان که بقراط تجویز می‌کرد، غذا خود داروی بدن انسان است. در ادامه، با خوردنی‌هایی آشنا می‌شویم که سیستم ایمنی بدن را در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا تقویت می‌کنند. پس خوردن آنها را در این روزهای سرد سال فراموش نکنید.
مرکبات
احتمالاً می‌دانید که ویتامین ث یک از ضروری‌ترین مواد مغذی است که در طول سرماخوردگی باید مصرف کنید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف مداوم ویتامین ث، سبب می‌شود سرماخوردگی سریع‌تر برطرف شود. اما اگر قصد دارید به این منظور آب پرتقال میل کنید، بهتر است کمی تأمل کنید. به جای آب پرتقال بهتر است مرکبات را به صورت کامل نوش جان کنید؛ چرا که این کار تأثیر بیشتری روی سیستم ایمنی بدن دارد. آب پرتقال‌ها سرشار از قند هستند و فیبری که در مرکبات کامل وجود دارد، در آنها یافت نمی‌شود. پس اگر سرما خوردید، بهتر است یک پرتقال کامل بخورید نه فقط آب پرتقال. اگر هوس خوردن آب پرتقال کرده‌اید، حتماً خودتان پرتقال‌ها را آب بگیرید تا مطمئن شوید که هیچ شکر اضافی به آن اضافه نشده است.
فلفل دلمه‌ای
میزان ویتامین ث موجود در فلفل دلمه‌ای بیش از مرکبات است، اما ندرتاً کسی آن را به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در نظر می‌گیرد. فلفل دلمه‌ای قرمز مواد مغذی بیشتری در مقایسه با انواع سبز، زرد و نارنجی آن دارد، اگر چه تمام آنها انتخاب‌های مناسب برای داشتن یک رژیم غذایی سالم هستند. فلفل دلمه‌ای را می‌توان به صورت پخته شده، کباب شده یا خام میل کرد و همچنین می‌توان آن را به تنهایی یا با پنیر سرو کرد. در صورت ابتلا به سرماخوردگی، یک یا دو فلفل دلمه‌ای را در هر وعده غذایی خود بگنجانید. (البته ریختن آن روی پیتزا هم مفید و هم خوشمزه است)
کلم بروکلی
چه شما دوستش داشته باشید، چه از آن متنفر باشید، کلم بروکلی یک ابرقهرمان در تقویت سیستم ایمنی بدن است. کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌های آ و ث و همچنین ترکیب شیمیایی به نام سولفورافان است که از شما در برابر بیماری‌های فصل سرما محافظت خواهند کرد. مطالعات نشان می‌دهد که سولفورافان، مجموعه‌ای از ژن‌ها و آنزیم‌ها را در سلول‌های ایمنی فعال می‌کند و از آنها در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. در صورت بروز این آسیب‌ها، بیماری‌ها امکان گسترش می‌یابند. خواص درمانی کلم بروکلی، زمانی که خام میل شود بسیار بیشتر است، اما بخارپز کردن و کباب کردن هم روش‌های مناسبی برای خوشمزه‌تر کردن آن هستند. البته حتی یک بخار اندک به مدت 3 یا 4دقیقه هم کافی است تا بیشتر سولفورافان موجود در این کلم آزاد شود و خواص ضدسرطان آن از بین برود. افزودن بروکلی به سالاد یا اضافه کردن آن به ماست، بهترین راهکار برای خوردن کلم بروکلی به صورت خام است. اگر قصد دارید آن را بپزید، می‌توانید از ابتدا کلم بروکلی منجمد شده را خریداری کنید.
سیر
اگر نگران بوی بد دهان هستید، آن را با نعنا خوش‌بو کنید؛ چرا که سیر با وجود بوی نامطبوع، ماده‌ای است که برای سلامت سیستم ایمنی بسیار مفید است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که خواص آنتی‌اکسیدان سیر به پیشگیری از سرماخوردگی و کوتاه شدن دوره درمان آن کمک می‌کند. سیر، از گذشته‌های دور برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر ده‌ها بیماری از جمله بیماری‌های قلبی و آلزایمر مورد استفاده قرار گرفته است. از فواید سیر می‌توان به صورت تازه یا از طریق مکمل‌ها بهره‌مند شد. اما اگر قصد استفاده از مکمل غذایی حاوی سیر را دارید، حتماً پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
اسفناج
اسفناج سرشار از ویتامین‌ها، از جمله ویتامین ث و آنتی اکسیدان است که آن را به نیروگاهی برای حمایت از سیستم ایمنی بدن تبدیل می‌کند. از نظر بهره‌مند شدن از مواد مغذی، بهترین راه این است که اسفناج را به صورت خام همراه سالاد یا ساندویچ‌ها مصرف کنیم. سبزی‌های برگ‌دار سرشار از مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌ها یا گیامغذی) هستند که در گروه مواد معدنی غیرویتامینی قرار می‌گیرند. این مواد نه تنها بدن را در برابر ویروس‌ها مقاوم می‌کنند، بلکه در مبارزه با بیماری‌هایی همچون سرطان هم مفید هستند. 
بادام
بادام یک ابرغذا است که سرشار از ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین E است که برای سیستم ایمنی بدن ضروری است. نصف فنجان بادام، می‌تواند تمام نیاز روزانه شما به ویتامین E را تأمین کند. بادام همچنین منبعی غنی از فیبر و پروتئین است. لازم به ذکر است که خواص آنتی اکسیدان بادام در پوست آن مخفی شده است، پس بادام‌های بدون پوست یا سفید شده، ارزش غذایی بادام خام را ندارند. بادام را می‌توان به تنهایی یا همراه سالاد میل کرد.
چای
دم‌نوشی به نام چای، ابزاری لازم و کهن برای توانمندسازی سیستم ایمنی است. هر کدام از انواع سبز، سیاه، سفید یا اولونگ (به نوعی از چای گفته می‌شود که در اثر اکسیداسیون ناقص برگه‌های چای تولید می‌شود. این چای معمولاً در کشور چین تولید می‌شود) چای فواید خاص خود را دارد. چای دارای آنتی اکسیدان است که به مبارزه با بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند. در تحقیقات دانشگاهی انجام شده، میزان اثربخشی آنتی اکسیدان موجود در چای سبز و سیاه و 22میوه و سبزی دیگر مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که چای سبز که 5دقیقه دم کشیده باشد، از تمام آنها مفیدتر است. چای عوارض خاصی ندارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای قهوه باشد، چرا که چای کافئین کمتری دارد. 
سوپ مرغ
این افسانه نیست، سوپ مرغ واقعاً عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سوپ مرغ خواص ضدالتهابی دارد که سبب می‌شود علائم سرماخوردگی کمتر احساس شوند. خوردن سوپ در هنگام سرماخوردگی یک درمان قدیمی است و احتمالاً همه ما آن را از مادربزرگ‌های خود شنیده‌ایم؛ اما به صرف اینکه روشی قدیمی است نمی‌توان آن را بی‌ثمر دانست. 
ماست
ماست، دوست سیستم ایمنی است. فواید ماست غالباً در مواد پروبیوتیک آن (باکتری‌های مفیدی که سلامت بدن را ارتقا می‌بخشند) نهفته است که سیستم ایمنی بدن را قدرتمندتر می‌سازد. تحقیقات نشان داده است که پروبیوتیک‌ها دوره بیماری را، به خصوص در سالمندان، کوتاه‌تر می‌کنند. به علاوه، در سال 2011، نتایج 10تحقیق نشان داد که مصرف پروبیوتیک‌ها، تعداد افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی را 12درصد و تعداد کسانی که حداقل یک سرماخوردگی شدید را تجربه کرده‌اند به میزان چشمگیری کاهش داده است. سلامت دستگاه گوارش، تأثیر زیادی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. اگر کسی رژیم غذایی سالم نداشته باشد، غذاهای اصلی را مصرف نکند و کمتر از میزان لازم ویتامین د دریافت کند، آن گاه خوردن کلم بروکلی کمک زیادی به او نخواهد کرد. سلامت دستگاه گوارش، نقشی اساسی در نیرومندسازی سیستم ایمنی دارد و مصرف پروبیوتیک‌ها به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. پس سعی کنید از این پس مصرف ماست‌های پروبیوتیک را افزایش دهید.
سیب‌زمینی شیرین
سیب‌زمینی شیرین با داشتن بتا کاروتن، ویتامین ث و مقادیر بالایی از ویتامین آ (438درصد بیش از نیاز روزانه شما) و همچنین با برخورداری از فیبر زیاد و کالری، ماده غذایی بسیار مفیدی برای سلامت انسان است. سیب‌زمینی شیرین را می‌توان پخت، کباب کرد یا آن را مستقیماً به سالاد اضافه کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی