[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

کلاهی که ذهن را می‌خواند!، روزنامه شیراز نوین

پژوهشگران «دانشگاه فناوری سیدنی»، اولین کلاه ذهن‌خوان جهان را ساخته‌اند که امواج مغزی را به متن تبدیل می‌کند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از دیلی میل، اولین هوش مصنوعی ذهن‌خوان در جهان، امواج مغزی را به متن قابل خواندن تبدیل می‌کند. این فناوری شامل یک کلاه مجهز به حسگر است که فعالیت الکتریکی مغز کاربر را در حال فکر کردن مورد بررسی قرار می‌دهد و آن را به واژه تبدیل می‌کند.
این فناوری متحول‌کننده توسط گروهی از پژوهشگران «دانشگاه فناوری سیدنی»(UTS) ابداع شده است؛ آنها می‌گویند این فناوری می‌تواند مراقبت کردن از بیمارانی که قدرت تکلم خود را به دلیل سکته یا فلج شدن از دست داده‌اند، متحول کند.
ویدئوی منتشرشده از این فناوری نشان می‌دهد که یک سوژه انسانی در حال فکر کردن به جمله‌ای است که روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود؛ سپس مدل هوش مصنوعی، آن را رمزگشایی می‌کند و نتایج تقریباً مطابقت کامل دارند.
این گروه پژوهشی معتقد است که نوآوری آنها امکان کنترل یکپارچه دستگاه‌هایی مانند اندام‌های بیونیک و ربات‌ها را فراهم می‌آورد و به انسان‌ها امکان می‌دهد تا فقط با فکر کردن به فعالیت‌های مورد نظر، آنها را هدایت کنند.
پروفسور «سی‌تی لین»(CT Lin)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این پژوهش نشان‌دهنده یک تلاش پیشگام در تبدیل مستقیم امواج مغزی خام به زبان است که پیشرفت قابل‌توجهی را در این زمینه نشان می‌دهد. این اولین فناوری است که روش‌های رمزگذاری گسسته را در فرآیند تبدیل امواج مغزی به متن گنجانده است و یک روش نوآورانه را برای رمزگشایی عصبی ارائه می‌دهد. ادغام این فناوری با مدل‌های زبانی بزرگ نیز مرزهای جدیدی را در علوم اعصاب و هوش مصنوعی باز می‌کند.
فناوری‌های پیشین برای تبدیل کردن سیگنال‌های مغز به زبان یا مانند «نورالینک»(Neuralink) ایلان ماسک به جراحی برای کاشت الکترود در مغز نیاز داشتند یا نیازمند اسکن در دستگاه ام‌آرآی بودند که هزینه قابل‌توجهی دارد و استفاده کردن از آن در زندگی روزمره دشوار است. این در حالی است که فناوری جدید دانشگاه فناوری سیدنی از یک کلاه ساده روی سر استفاده می‌کند تا فکر کاربر را بخواند.
لین و گروهش برای بررسی کردن این فناوری، آزمایش‌هایی را روی ۲۹ شرکت‌کننده انجام دادند که به جمله مورد نظر خود فکر می‌کردند؛ سپس، مدل هوش مصنوعی آنچه را که از امواج مغزی کاربر دریافت می‌کرد، روی صفحه نمایش نشان می‌داد.
در یک آزمایش از شرکت‌کننده خواسته شد تا فکر کند: «بعد از ظهر بخیر! امیدوارم حالتان خوب باشد. من با یک کاپوچینو شروع می‌کنم لطفاً با یک شات اضافی اسپرسو».
صفحه نمایش، متن را به این صورت نشان داد: «بعد از ظهر! خوبی؟ کاپوچینو، شات اضافه، اسپرسو».
این گروه پژوهشی خاطر نشان کرد که امتیاز دقت تبدیل فکر به متن در حال حاضر حدود ۴۰ درصد است، اما آنها کار خود را برای افزایش دادن امتیاز به ۹۰ درصد ادامه می‌دهند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی