[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه گراتن کدو سبز ، روزنامه شیراز نوین

گراتن کدو سبز یک پیش‌غذای سالم، کم‌کربوهیدرات و فاقد گلوتن است؛ این ویژگی ‌ها آن را تبدیل به غذایی مناسب برای همه می ‌کند. این پیش غذا با موادی ساده و در مدت زمان بسیار کمی آماده می‌‌شود و یکی از رکن‌های اصلی گراتن هم پنیر رنده‌شده است. این غذا از جمله پیش‌غذاهایی است که به افراد دارای رژیم غذایی توصیه می‌‌شود. برای مشاهده آموزش تهیه گراتن کدو سبز در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم
کدو سبز: ۳ عدد
شیر: ۱ لیوان
آرد سفید: ۱ قاشق غذاخوری
پنیر ورقه‌ای گودا: چند ورق
نمک، فلفل و روغن: به مقدار لازم
سینه مرغ: ۱ عدد
پودر آویشن: ۱ قاشق چای‌خوری
پودر پاپریکا: ۱ قاشق چای‌خوری

 طرز تهیه روش اول
 مرحله اول
برای تهیه گراتن خوش‌مزه با کدو سبز در ابتدای کار باید مرغ را بپزیم؛ سپس مرغ را به تکه‌های ریز خورد کرده و همراه فلفل دلمه‌ای خردشده، مقداری سیر، نمک، فلفل، زردچوبه، آویشن، پاپریکا و کمی روغن داخل ماهی‌تابه می‌ریزیم.
 مرحله دوم
حالا آن را روی حرارت قرار داده و تمام مواد را با هم تفت می‌‌دهیم تا رنگ مرغ تغییر کند. در ماهی‌تابه را می‌گذاریم و اجازه می‌‌دهیم تا مرغ با حرارت ملایم بپزد. احتیاجی به اضافه کردن آب نیست، چون مرغ ریز خرد شده و زود می ‌پزد.
 مرحله سوم
کدوها را شسته و باریک برش می‌‌زنیم؛ در این دستور گراتن کدو را دقیقاً مانند لازانیای معمولی می‌پزیم. فقط برش‌های باریک به ضخامت نیم‌سانت را با ورقه‌های لازانیا جایگزین می‌کنیم، چون ۹۵ درصد کدو سبز آب است، باید حتماً قبل از استفاده در این گراتن به نحوی آن را بپزیم و گرنه آب می‌‌اندازد و غذا را خراب می‌‌کند.
 مرحله چهارم
برای پختن کدو روش‌های مختلفی وجود دارد که آسان ‌ترین آن سرخ کردن است؛ البته شاید خیلی رژیمی و جذاب نباشد.
 مرحله پنجم
در این مرحله هرچند کدو به اندازه بادمجان به خودش روغن نمی‌‌گیرد و خیلی کمتر روغن جذب می‌کند، ولی اگر همان هم به نظر زیاد باشد، کدو سبزها را بدون روغن در یک ماهی‌تابه کاملاً نچسب یا روی تابه گریل می‌پزیم.
 مرحله ششم
روش دیگر اینکه بعد از برش زدن کدوها آنها را در سینی فر که کاغذ روغنی انداخته‌ایم، می‌‌چینیم و با یک برس کمی روی سطح آنها روغن زیتون می‌‌مالیم. کف ظرف فر را چرب کرده و کدوها را به نمک، فلفل و ادویه دل‌خواه آغشته می‌‌کنیم و در ظرف می‌چینیم.
 مرحله هفتم
برای تهیه سس بشامل، آرد را در قابلمه کوچک می‌‌ریزیم، شیر را به آن اضافه کرده و روی حرارت ملایم هم می‌‌زنیم تا غلظت آن مانند فرنی شود. سپس از روی حرارت برمی‌‌داریم و نمک و فلفل به آن اضافه می‌‌کنیم. سس به دست‌آمده را روی کدوها می‌ریزیم.
 مرحله هشتم
حالا روی سس را با پنیر گودا می‌‌پوشانیم، به دل‌خواه چند برش فلفل دلمه‌ای روی پنیر می‌‌چینیم و در فر از قبل گرم‌شده و با دمای ۲۲۰ درجه قرار می‌دهیم تا پخته شود. زمان پخت، بستگی به ضخامت برش‌ها دارد.
 مرحله نهم
بعد از چند دقیقه کنترل می‌کنیم؛ در صورت نیاز برش‌ها را برمی‌گردانیم و تا زمانی که طلایی و کمی خشک شود و بپزد، می‌گذاریم در فر باقی بماند. سپس در ظرف مناسب سرو می‌کنیم.
 مرحله دهم
 اگر دوست نداشتیم داخل گراتن گوشت مرغ باشد، به‌جای آن از ترکیب قارچ، اسفناج، سیر و پنیر استفاده می‌‌کنیم که خیلی هم هیجان‌انگیز است. 
نکته بعدی این که همیشه برای برش زدن این غذاها بعد از بیرون آوردن از فر اجازه می‌دهیم حداقل یک ربع بماند، کمی خنک شود و بعد آنها را برش می‌‌زنیم.
 مرحله یازدهم
در این مرحله به این ترتیب برش‌ها خیلی تمیزتر از کار درمی‌آید و پنیر فرصت سفت شدن و چسباندن لایه‌ها را پیدا می‌‌کند. 
برای روی گراتن هم از پنیر ورقه‌ای گودا استفاده می‌‌کنیم و به همین خاطر رنگ آن کمی زرد می‌‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی