[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

استرس دارید؟ این خوراکی‌ها را بخورید، روزنامه شیراز نوین

مدیریت استرس ابزاری مهم و قدرتمند برای سلامت است؛ چراکه استرس بیش از حد مسلماً خطرات بهداشتی بالقوه بر سلامت جسم و روان فرد به همراه دارد.
به گزارش بهداشت نیوز، علاوه بر درمان دارویی و روان‌درمانی، بسیاری از استراتژی‌ها از جمله مصرف منظم برخی غذاها برای مدیریت این اختلال پیشنهاد شده است. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به مقابله با تأثیرات منفی استرس برود و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
جوی دو سر: خوردن مواد غذایی غنی از کربوهیدرات پیچیده موجب افزایش تولید سروتونین؛ هورمون مرتبط با احساس خوب می‌شود. غلات کامل مانند جوی دو سر و مصرف آن‌ها در وعده صبحانه، عاملی برای بهبود خلق‌وخو و افزایش انرژی در تمام طول روز است.
شکلات تیره: فلاونوئید موجود در شکلات تیره استرس را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. مصرف شکلات تیره منجر به کاهش خستگی ذهنی و بهبود عملکرد شناختی می‌شود.
ماهی سالمون: ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل‌آلای وحشی یا ماهی سالمون منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و خاصیت ضدالتهابی دارند. این خاصیت ضدالتهابی تأثیر مثبتی روی سلامت روان دارد و منجر به کاهش استرس می‌شود.
دانه‌های سویا: سویا منبع خوبی از دو اسید آمینه تیروزین و تریپتوفان است که هر دو به افزایش تولید انتقال دهنده‌های عصبی سروتونین و دوپامین که نقش مهمی در افزایش احساس خوب دارند، کمک می‌کنند.
چای سیاه: این نوع چای برای کاهش سطوح استرس در طی قرن‌ها مصرف می‌شده است. مطالعات نشان داده که نوشیدن چهار فنجان چای سیاه در طول روز و برای ۶ هفته متوالی، سطوح کورتیزول یا همان هورمون مرتبط با استرس را کاهش می‌دهد.
سبزیجات تیره رنگ: سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ سرشار از فولات و ویتامین B۶ برای افزایش خلق‌وخوی هستند. این‌طور ثابت شده که سطوح پایین فولات در بدن خود عاملی برای افزایش استرس است.
بلوبری: سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول برای کاهش افسردگی و اضطراب است. پلی فنول خاصیت ضدالتهابی دارد و با تأثیر روی سیستم عصبی مرکزی، استرس را نیز کاهش می‌دهد.
چای سبز: حاوی تیانین؛ اسید آمینه‌ای که استرس را کاهش می‌دهد. برخی محققان ثابت کرده‌اند که مصرف روزانه ۳ فنجان چای سبز به‌جای قهوه، می‌تواند نقش مهمی در کاهش استرس روزانه داشته باشد.
غلات سبوس‌دار: بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، نان و ماکارونی کامل، منابع غنی از ویتامین‌های گروه B برای بهبود عملکرد شناختی هستند. ضمن این که مصرف آن‌ها منجر به کاهش سطوح استرس نیز می‌شود.
آجیل و دانه‌ها: منابع غنی از منیزیم هستند؛ ماده معدنی که نقش مهمی در بسیاری از فرایندهای بیوشیمیایی و بهبود سلامت روان دارد.
شیر: تحقیقات نشان می‌دهد که کلسیم منجر به کاهش نوسانات خلقی و اضطراب می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی