[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۷
  • دوره جدید

کسانی‌که این مواد غذایی را زیاد می‌خورند سنگ‌کلیه می‌گیرند، روزنامه شیراز نوین

یک متخصص ارولوژی به تشریح علل و عوامل ایجاد سنگ‌کلیه و شیوه‌های درمان آن پرداخت.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمودرضا مرادی با اشاره به شیوع بالای عارضه سنگ‌کلیه، اظهار کرد: عوامل مختلفی سبب تشکیل سنگ در کلیه‌ها می‌شود که به دو دسته اکتسابی و غیراکتسابی دسته‌بندی می‌شوند. عواملی مانند ارث، جنس و سن در بروز این عارضه دخیل هستند که فرد نقشی در آن‌ها ندارد، مثلاً شیوع سنگ‌کلیه در مردان دو برابر زنان است و عمدتاً در سن ۳۰ تا ۵۰ سالگی رخ می‌دهد. همچنین در افرادی که سابقه ابتلای خانوادگی داشته باشند، احتمال بروز این عارضه بیشتر است. او ادامه داد: دسته دیگر عوامل، اکتسابی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع رژیم غذایی فرد، میزان تحرک، میزان نوشیدن مایعات اشاره کرد.
مرادی گفت: به‌طور کلی، در افرادی که در رژیم غذایی‌شان از مواد غذایی و خوراکی‌های شور بیشتر استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا به سنگ‌کلیه بیشتر است. علاوه بر این، رژیم غذایی‌ای که پروتئین بالایی داشته باشد در بروز این عارضه اثرگذار است، مثلاً افرادی که مصرف زیاد گوشت، جگر و کله‌پاچه دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ‌کلیه قرار دارند. مصرف نوشابه، چای کهنه و چای پررنگ هم در بروز سنگ‌کلیه مؤثر است.
این متخصص ارولوژی بهترین راه مقابله با سنگ‌کلیه را پیشگیری از بروز آن دانست و ادامه داد: اگر افراد آب زیاد بنوشند، طوری که رنگ ادرار آن‌ها روشن باشد و از طرفی مصرف خوراکی‌هایی مانند گوشت، آجیل، شکلات و نوشابه را محدود کنند، قطعاً پیشگیری مؤثری در زمینه ابتلا به سنگ‌کلیه خواهند داشت. رعایت این نکات در افرادی که به‌صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به سنگ‌کلیه‌اند، اهمیت دوچندان دارد.
مرادی با بیان اینکه علائم سنگ‌کلیه بسته به اندازه و محل سنگ متفاوت است، گفت: در برخی افراد، علائم سنگ‌کلیه با دفع سنگ‌های ریز که با درد بسیار و تهوع و استفراغ همراه است، خود را نشان می‌دهد. همچنین دردهایی که مشابه دردهای کولیتی است هم از نشانه‌های وجود سنگ‌کلیه است. این متخصص ارولوژی دردهای مبهم در ناحیه کمر را هم نشانه دیگری از سنگ‌کلیه دانست که برخی افراد آن را با درد کمر اشتباه می‌گیرند. مرادی گفت: ادرار خونی یا عفونت ادراری هم علامت دیگری از وجود سنگ‌کلیه در افراد است. تعداد زیادی هم به‌صورت اتفاقی در سونوگرافی و سیتی‌اسکن سایر نواحی شکم متوجه وجود سنگ در کلیه‌های خود می‌شوند. مرادی با تأکید بر لزوم درمان هرچه سریع‌تر سنگ‌کلیه، اظهار کرد: ماندگاری سنگ‌کلیه با عوارضی همراه است که از جمله آن می‌توان به آبسه یا عفونت کلیه‌ها اشاره کرد. این امکان هم وجود دارد که سنگ‌کلیه انسدادی باشد و در سیستم ادراری اختلال ایجاد کند که تداوم آن به از بین رفتن کلیه‌ها منجر می‌شود. مرادی گفت: سنگ‌کلیه درصورت درمان نشدن ممکن است به نارسایی کلیه هم منجر شود. بنابراین باید به سرعت برای درمان آن اقدام شود. وی افزود: درمان سنگ‌ها بستگی به اندازه و محل قرارگیری آن‌ها دارد و برای سنگ‌های کمتر از دو سانتی‌متر در کلیه و کمتر از یک سانتی‌متر در‌هالب از سنگ‌شکن استفاده می‌شود.
این متخصص ارولوژی بیان کرد: امکان دفع سنگ‌های بسیار ریز با نوشیدن زیاد آب و تحرک بالا وجود دارد. درصورتی که سنگ‌کلیه اندازه بزرگ‌تری داشته باشد، از اعمال جراحی بسته و باز استفاده می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی