[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شهری با زیست شبانه، نیازمند خیابان غذاست، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز به شهروندان، هم‌وطنان و گردشگران اطمینان داد که طرح خیابان غذا در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده است. حتی این طرح در تهران هم با موفقیت به مرحله اجرا درآمده است. بر اساس تصمیم شورای اسلامی شهر شیراز، طرح خیابان غذا با هدف حفظ تنوع، ایجاد حق انتخاب، حفظ کیفیت و ارائه خدمات به قیمتی منصفانه در حال پیگیری است. با این حال، طرح اولیه آن دارای پاره‌ای اشکالات است و باید با سنجیدن کلیه جوانب، اصلاحاتی در این طرح صورت گیرد. یقیناً پس از اصلاح طرح، اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم ارجمند صورت خواهد گرفت.  
مسعود زارع گفت: استارت این طرح که به‌عنوان یکی از دستورکارهای ضروری در برنامه شورای شهر و شهرداری قرار گرفته است، در شورای شهر سابق زده شد و ما ادامه‌دهنده این تصمیم هستیم؛ چراکه واقفیم یکی از نیازهای کلان‌شهری که «زیست شبانه» دارد، اجرای ایده‌ ارائه اغذیه سبک و ارزان در فضایی ایمن، وسیع، پرجاذبه و دارای مجموعه‌های خدمات غذایی متنوع است تا افراد در کنار صرف غذا، امنیت و آرامش را نیز تجربه کنند. 
وی اضافه کرد: در حال حاضر، ایراداتی بر طرح خیابان غذا وارد است و سعی داریم با افزودن متمم‌ها و اصلاحات لازمه، پروژه‌ای نافع و کارآمد به مرحله اجرا درآید. یکی از اشکالات این طرح این است که راه‌اندازی خیابانی به نام غذا که بر حفظ کیفیت، قیمت عادلانه و رقابت تأکید دارد، مستلزم وجود رقباست و نیاز به برپایی حداقل 100 غرفه وجود دارد. بحث دوم وسعت فضا در محیطی مطبوع و دارای فضای آرام شهری است و بحث سوم؛ پیوست فرهنگی که خواسته‌ی بیشتر شیرازی‌هاست و ما باید این طرح را در چارچوب این مباحث ارزیابی کنیم. به همین منظور، این طرح طی دو سه هفته آینده در دستور کار کمیسیون سلامت و زیست خدمات شهری قرار خواهد گرفت تا بتوانیم با جمع‌بندی و ویرایش این پروژه، چاره‌اندیشی لازم را انجام داده و طرحی نو دراندازیم. وی ضمن سپاسگزاری از مردم و مقامات مسئول استانی و شهری بابت ارائه نقطه‌نظرات و انتقادات سازنده‌ در فضای مجازی، افزود: قصدمان این است که با سنجیدن کلیه جوانب و با هدف تنوع‌بخشی غذایی از تعطیلی مجموعه‌های غذایی سریع‌پخت و سنتی و... جلوگیری کنیم. همچنین از زیان‌دهی رستوران‌های شهر ممانعت به عمل آوریم و تدابیری بیندیشیم که حقوق همگی پزندگان، رستوران‌داران و تولیدکنندگان خوراکی‌ در شیراز، حفظ شود. 
همچنین مشاور اولین پروژه‌ در حال تکمیل خیابان غذای شیراز عنوان می‌کند: یکی از شعارهای اصلی طرح خیابان غذا «بهترین کیفیت، کمترین قیمت» است که مرتب توسط مسئولان پایه‌گذار این خدمت شهری به راه‌اندازان خیابان غذا یادآوری می‌گردد. باور ما این است که مردم همانند خانواده ما هستند و باید همان غذایی را که برای خانواده و عزیزانمان مهیا می‌کنیم، در اختیار مردم قرار دهیم. 
محمدرضا محمدی، هدف مسئولان شهری شیراز را ترویج غذاهای بومی شیراز می‌داند و توضیح می‌دهد: برخی غذاها و دستورپخت‌های سنتی فراموش شده‌اند. با گنجاندن این غذاها در منوهای خیابان غذا، قصد زنده کردن آنها را داریم. وی در ادامه اشاره می‌کند: عزم خود را جزم کرده‌ایم تا با در نظر گرفتن قیمتی منصفانه، این امکان را برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه فراهم کنیم که حداقل ماهی دو الی سه بار، در جمع صمیمی خانواده، طعم غذاهای ارائه شده در خیابان غذا را تجربه کنند.  وی اشاره کرد: متولیان شهری تلاش دارند تا فرایندهای اداری مربوط به راه‌اندازی خیابان غذا را تسهیل کنند؛ به‌نحوی‌که در اجرای پروژه خیابان غذا در خیابان مشکین‌فام شیراز تاکنون هفت غرفه به دستگاه‌های مجهز روز دنیا تجهیز شده‌اند و برای 150 خانواده به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است. وی هزینه اولیه اجرای این طرح را بین 300 تا 320میلیارد ریال برآورد نمود و توضیح داد؛ هنوز برای تخمین و برآورد هزینه‌های جانبی مربوط به اجرای این طرح زود است، اما به مخاطبان عزیز اطمینان می‌دهیم فرایندهای مربوط به راه‌اندازی این خیابان با دقت و وسواس زیادی دنبال می‌شود و آشپزها و سرآشپزهای مشهوری برای همکاری در این طرح دعوت شده‌اند. 
وی ادامه داد: توقع مؤسسان اولین خیابان غذای شیراز از مسئولان شهری این است که از این طرح حمایتی همه‌جانبه داشته باشند و از هر نوع فرصت‌سوزی جلوگیری به‌عمل آورند.  

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی