[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

اداره ایالتی استان‌ها کلید خورد، روزنامه شیراز نوین

معاون هماهنگی امور استان‌های وزارت کشور با اشاره به نشست‌های تخصصی استان‌ها با وزیر کشور، گفت: تشکیل این جلسات، ابتکاری است که با رویکرد نظارت هدایت‌محور به منظور ارتقای «کفایت و کیفیت حکمرانی» تدبیر شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از وزارت کشور، هر هفته یک نشست تخصصی استانی چهارساعته برای بررسی وضعیت استان‌های کشور و پیگیری رفع چالش‌ها در محورهای مدیریتی و مأموریتی وزارت کشور برگزار می‌شود؛ نشست‌هایی که با هدایت و راهبری وزیر کشور و دعوت از یک استاندار و معاونان وی و با حضور معاونان و مشاوران وزیر کشور تشکیل می‌شود.
ابوطالب شفقت، از شکل‌گیری یک گفتمان مشترک در راستای خدمت برتر با هماهنگی بیشتر، پیگیری مستمر امور استانی، انتقال تجربیات استان‌ها به یکدیگر، مستندسازی وقایع، عملکردها و روش‌ها، برجسته ساختن ابتکارات استانی، مدیریت و ثبت دانش و کشف اشکالات و نواقص از گذر نشست‌های تخصصی استانی با حضور وزیر کشور و گاهی در حضور سایر وزرای مربوط به موضوع، به عنوان نتایج این نشست‌ها یاد کرد.
معاون هماهنگی امور استان‌های وزارت کشور در پاسخ به این سؤال که ابتکار نشست‌های تخصصی، چرا و چگونه شکل گرفت، اظهار کرد: سابقه نشست‌های تخصصی استان‌ها با وزیر محترم کشور به دو سه ماه اول شکل‌گیری دولت سیزدهم برمی‌گردد. جلسات مختلف شورای معاونان یکشنبه‌ها در دو سطح راهبردی و اجرایی برگزار می‌شود. پس از انتصاب اکثریت استانداران و به منظور بررسی وضعیت استان‌ها از طریق وبیناری، استانداران به نوبت در جلسات شورای معاونان شرکت و مسائل استانی را مطرح می‌کردند. بدین صورت، گفتمان تخصصی و مدیریتی و تعامل مؤثر بین صف و ستاد وزارت کشور، شکل گرفته و مصوبات آن نشست‌ها، ثبت و پیگیری می‌شد. وزیر کشور، شخصاً و در بعضی موارد همراه معاونان در استان‌ها حضور یافته و از نزدیک مسائل استانی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند. همچنین به صورت دوره‌ای ماهانه، نشست سراسری استانداران با وزیر کشور برگزار می‌شود که بعضاً با دعوت از دیگر وزرا، موضوعات به صورت خاص‌تر بررسی می‌شود.
وی ادامه داد: پس از گذشت یک سال و نیم از این فرایند و مسائل مطرح شده در این نشست‌ها و سفرها، جای خالی بررسی مسائل استانی به صورت مجزا با حضور مدیران ارشد استان و وزارت کشور به عنوان ارکان حکمرانی، بیشتر آشکار شد؛ لذا در اوایل سال ۱۴۰۲ بررسی وضعیت استان‌ها در همه محورها اعم از حوزه مدیریتی- مأموریتی وزارت کشور که توسط معاونت‌های تخصصی وزارت کشور راهبری می‌شوند و حوزه مأموریتی حکمرانی استانداران در سایر ارکان دولت مورد بحث قرار گرفت. این موضوع در نشست مشترک استانداران سراسر کشور مورخ ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ مطرح و مقرر شد با هدف تعامل بیشتر و چهره به چهره بین ستاد و صف وزارت کشور، جلسات تخصصی‌تر با تک‌تک استان‌ها و در کلیه محور‌های مأموریتی استانداران در سرفصل‌های مشخص شده برگزار شود و در این جلسات تخصصی تیم مدیریت ارشد ستاد و صف حضور داشته باشند. نشست تخصصی استان‌ها این گونه، شکل گرفت. 
وی در خصوص اینکه چه موضوعاتی در نشست تخصصی استان مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: در تعیین محورهای گزارش پس از بررسی اولیه توسط کارگروه خبرگی ستاد وزارت، طی مکاتبه رسمی از همه استانداران و معاونان نظرخواهی شد. نهایتاً محورهای گزارش در هشت عنوان (مدیریت عمومی، مدیریت سیاسی، مدیریت امنیتی، مدیریت اجتماعی، مدیریت عمرانی و وضعیت زیرساخت‌ها، مدیریت شهری و روستایی، مدیریت اقتصادی و مدیریت بحران) تعیین شد. ذیل هر محور، چندین زیرمحور (موضوعات محوری) در یک کارگروه تخصصی جمع‌بندی شده و به استان‌ها ابلاغ و درخواست شد آخرین وضعیت استان در این محورها، تنظیم شود تا در زمان نشست تخصصی، ارائه شود. علاوه بر آن هشت محور، پیش‌بینی شد که چنانچه در استان، خلاقیت و ابتکار خاصی در جهت توسعه حکمرانی مردم‌پایه انجام گرفته، همچنین موارد احتمالی دیگری که ضرورت دارد حسب شرایط استان در این نشست مطرح شود و در محورهای اصلی و زیرمحورها بیان نشده، ارائه شود.
شفقت درباره اطلاع‌رسانی و به‌روزرسانی مسائل استانی و محورهای مورد بحث متناسب با هر استان به مدیران ستادی یا سایر دستگاه‌ها، گفت: فرایند اجرای این ارزیابی و نشست‌های تخصصی بدین‌گونه است که در بدو امر، طی ابلاغیه‌ای محورهای گزارش به استان‌ها، ابلاغ و بر اساس تعیین استان، دعوتنامه به استان‌ها ارسال شده و درخواست می‌شود حداقل سه روز قبل از نشست استان مدعو، گزارش آماده ارائه به معاونت هماهنگی ارسال شود. سپس این گزارش در اختیار همه معاونان، رؤسای دستگاه‌های تابعه و وابسته، مدیران مراکز و مشاوران مرتبط وزارت قرار می‌گیرد تا نسبت به کلیات موضوع، اشراف اولیه داشته باشند. لذا فرایند برگزاری این نشست به نحوی است که اشراف کلی برای گزارش‌دهنده و دیگر حاضران در جلسه وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: نشست، کاملاً کارشناسی و تخصصی است. ابتدا استانداران کلیاتی از وضعیت مدیریتی، اقتصادی، زیربنایی و توسعه شهری- روستایی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و حتی وضعیت ساختاری رده‌های وزارت کشور در استان را بیان می‌کنند. البته با توجه به نقش استاندار که حکمران استانی و نماینده عالی دولت در استان است، در این قسمت هیچ محدودیتی در ارائه گزارش، اعمال نمی‌شود. از همان ابتدا گفت‌وگوی دو طرفه در قالب پرسش و توضیحات تکمیلی شکل می‌گیرد. به عبارت دیگر، نشست، هم جنبه گزارش‌دهی و تحلیلی از استان دارد که شناخت کاملی از استان در ستاد وزارت کشور حاصل ‌می‌شود، هم جنبه ارزیابی دارد که ظرفیت و قابلیت‌های مدیریتی، مورد بررسی قرار می‌گیرد و هم جنبه تخصصی دارد و حوزه‌های مختلف تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همه حوزه‌های تخصصی وزارت کشور و مشاوران تخصصی وزیر در آن حضور دارند و اظهار نظر می‌کنند.
همچنین انتقال تجربه بین صف و ستاد شکل می‌گیرد و در پایان با هدایت و راهبری وزیر، جمع‌بندی و موضوعات قابل پیگیری اعلام می‌شود. شفثت افزود: برای هر هفته امکان برگزاری یک نشست تخصصی فراهم است که هر جلسه، بیش از ۴ ساعت به طول می‌انجامد. ۱۷ استان تاکنون در این قالب به ارائه وضعیت استان و عملکرد خود پرداخته‌اند. در مجموع بالغ بر ۶۰۰ عنوان موضوع قابل پیگیری مصوب شده که بعد از هر جلسه استانی با ابلاغ مصوبات، پیگیری‌ها شروع می‌شود و قرار است آخرین جلسه در ۲۱ اسفندماه سال جاری برگزار شود تا این نشست‌های تخصصی برای همه استان‌ها، یک بار برگزار شود؛ تجربه‌ای دانش‌پایه و مشورتی که باعث ارتقای «کفایت و کیفیت حکمرانی» 
می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی