[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بنیاد ملی نخبگان مطالبه‌محور شود ، روزنامه شیراز نوین


 بنیاد ملی نخبگان هم از نخبگان برای نقش‌آفرینی بیشتر در حل مسائل کشور مطالبه دارد و هم از دولت برای میدان‌دادن به نخبگان به‌منظور تحقق این اثربخشی؛ همچنین ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از حوزه‌های گسترده برای فعالیت نخبگان است
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر لزوم تعریف پروژه‌‎های آینده‌‎ساز با مشارکت وزارتخانه‌ها به عنوان راهکاری عملیاتی در حوزه نخبگان، گفت: راه‌اندازی دفتر امور نخبگان در وزارتخانه‌های مختلف با تدبیر مسئولان به منظور پیگیری موضوعات مرتبط، می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل و زمینه‌ساز حضور نخبگان در حل مسائل کشور باشد.
به گزارش ایسنا، سید سلمان سید افقهی در هم‌اندیشی و بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها در دیدار نخبگان و مستعدان ‌برتر با حضور عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه این نشست‌ها می‌تواند مبنای یک تحول بزرگ در نظام نخبگانی کشور باشد و زمینه را برای مشارکت بیشتر دستگاه‌های حاکمیتی با نخبگان فراهم کند، افزود: طبق سند راهبردی کشور در امور نخبگان، بنیاد ملی نخبگان در نظام حکمرانی وظیفه تنظیم‌گری، نظارت، ارزیابی و پیگیری دارد و باید در تعامل با دستگاه‌های اجرایی اهداف تعیین‌شده در این سند را محقق کند؛ این یعنی مشارکت در طراحی برش نخبگانی برنامه‌های وزارتخانه‌ها و پیگیری آنها از وظایف اصلی بنیاد ملی نخبگان است تا هم نقش و اثربخشی نخبگان را در جامعه علمی مدیریتی و حاکمیتی ارتقا دهد و هم دولت بتواند از خدمات نخبگان به بهترین شکل بهره‌مند شوند.
سید افقهی با تأکید بر اینکه بنیاد ملی نخبگان هم از نخبگان برای نقش‌آفرینی بیشتر در حل مسائل کشور مطالبه دارد و هم از دولت برای میدان دادن به نخبگان به منظور تحقق این اثربخشی، ادامه داد: ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از حوزه‌های گسترده برای فعالیت نخبگان است. حضرت آقا اشتغال و امکان تحقیقات مداوم را دو نیاز اصلی جامعه نخبگانی می‌دانند که در هر دوی این موارد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین زیست‌بوم ارتباطات و فناوری اطلاعات قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای دارند.
وی با اشاره به لزوم گفتمان‌سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، گفت: متأسفانه برخی از مسئولان این سند را ندیده‌اند؛ این در حالی‌ است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها به اجرای صحیح و دقیق این سند تأکید و عدم ‌اجرای آن را دلیل اصلی حل نشدن بسیاری از مسائل عنوان کردند. سید افقهی خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان به دنبال مطالبه بودجه از دستگاه‌ها نیست و دستگاه‌ها باید از همان ردیف بودجه خود بودجه مناسب برای برش نخبگانی برنامه‌ها را تأمین کنند. در این بین، بنیاد بنا به رسالت ذاتی خود و مطالبه حضرت آقا، وظیفه تسهیلگری و پیگیری دارد. قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان تأکید کرد: برای اجرای این سند نیاز است اصلاحاتی انجام شود. به عنوان مثال راه‌اندازی دفتر امور نخبگان در وزارتخانه‌های مختلف با تدبیر وزرا به منظور پیگیری موضوعات مرتبط با نخبگان، می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل و زمینه‌ساز حضور نخبگان در حل مسائل کشور باشد. وی با اشاره به موضوع اشتغال نخبگان و فعالیت نخبگان در بخش‌های دولتی خصوصی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان بر ضرورت ایجاد امکان تحقیقات مداوم تأکید کرد و آن را یکی از دغدغه‌های اصلی نخبگان دانست و گفت: تعریف پروژه‌‎های آینده‌‎ساز که نماد نخبگان باشند، با مشارکت وزارتخانه‌ها می‌تواند یک راهکار عملیاتی در حوزه نخبگان باشد. این مسئله به طور خاص در حوزه ارتباطات و فناوری‌های اطلاعات اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه امروزه بخش زیادی از نخبگان کشور راغب به حضور در این حوزه هستند و آمار دانشجویان در رشته کامپیوتر دانشگاه شریف بهترین دلیل برای اثبات این ادعاست. به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان تأکید کرد: اگر زمینه و زیرساخت لازم برای طرح و اجرای پروژه‌های آینده‌ساز فراهم شود، نخبگان همان‌گونه که در دانشگاه‌های بزرگ جهان می‌درخشند، در دانشگاه‌های کشور منشأ اثرگذاری منحصربه‌فرد نیز خواهند بود. جالب اینکه این پروژه‌ها بعضاً نیازهای مالی خیلی بزرگ هم ندارند، اما می‌توانند بخش زیادی از نخبگان را ذیل خود فعال کنند. سید افقهی اظهار کرد: به عنوان نمونه پروژه‌های آینده‌سازی مثل رانش کوانتومی یا پروژه‌هایی در حوزه نانو الکترونیک و هوش مصنوعی اگر با همکاری بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف و اجرا شوند، نه‌تنها از خروج نخبگان جلوگیری می‌کنند، بلکه زمینه را برای ایجاد شرکت‌های فناور در این حوزه نیز فراهم خواهند کرد تا جامعه از علم و دانش نخبگان به بهترین شکل بهره ببرد. با ایجاد دفتر نخبگان در وزارتخانه‌ها می‌توان این قبیل امور را به خوبی پیگیری کرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی