[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

اطفال، قربانیان اصلی سوختگی ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مدیر مرکز آموزشی درمانی سوانح سوختگی و ترمیمی حضرت امیرالمؤمنین(ع) درآستانه روز ملی پیشگیری از سوختگی گفت: یک‌پنجم بیماران سوختگی ما در طول سال را اطفال تشکیل می‌دهند و از خانواده‌ها تقاضا داریم در خصوص آب جوش، شیر و چای داغ مراقب فرزندان خود باشند تا دچار سوختگی نشوند.
اول دی ماه در تقویم کشور ما به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی نام‌گذاری شده است و برای اینکه بتوانیم از بروز سوختگی پیشگیری کنیم، باید بدانیم که ارائه آموزش و آگاهی‌بخشی به جامعه بسیار اثربخش است.
همه ما در معرض سوختگی هستیم و برنامه‌ریزی مدون و سیاست‌گذاری کلان برای پیشگیری از سوختگی وجود ندارد؛ همچنین بیشتر افراد سوخته از قشر فقیر جامعه هستند.
درمان سوختگی هزینه‌بر بوده و طول مدت بستری بیماران زیاد است و بر این اساس بیمارستان‌هایی که در این زمینه به صورت تخصصی کار می‌کنند، با دشواری کار و درمان سوختگی مواجه هستند. در حوزه پیشگیری و درمان سوختگی کار خاصی انجام نمی‌شود. هر سال هشدارهایی درمورد وضعیت سوختگی در کشور داده می‌شود، ولی حرکت در این جهت کُند است؛ در حالی که این حوزه نیازمند پیشگیری و آگاهی‌رسانی به مردم است.
بسیاری از کشورها همچون آلمان، آمریکا، هلند، دانمارک، نیوزیلند و استرالیا آموزش و استانداردسازی زیادی در پیشگیری از سوختگی دارند؛ زیرا معتقدند که یک دلار سرمایه‌گذاری در پیشگیری از سوختگی ۲۸ دلار سوددهی دارد. در بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور با کمبود تخت سوختگی مواجه هستیم، اما در شهر شیراز به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور، کمبود چندانی در این حوزه نداریم و در خصوص روند رسیدگی به بیماران سوختگی با مدیر مرکز آموزشی درمانی سوانح سوختگی و ترمیمی حضرت امیرالمؤمنین(ع) به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
 کمبود تخت سوختگی در فارس نداریم
علیرضا قربانعلی‌پور با تقدیر از خانم امتیاز، خیر بزرگ شیرازی و مؤسس بیمارستان سوانح و ترمیمی حضرت امیرالمؤمنین(ع) در شیراز، می‌گوید: این بیمارستان در کیلومتر 2 جاده شهر صدرا واقع شده و از سال 94 شروع به فعالیت کرده است.
مدیر مرکز آموزشی درمانی سوانح سوختگی و ترمیمی حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌افزاید: تعداد تخت مصوب در این مرکز 73 تخت فعال است. این تعداد تخت برای بیماران سوختگی استان فارس کافی و پاسخ‌گوی استان است، اما از آنجا که این بیمارستان به عنوان مرکز سوختگی جنوب کشور شناخته می‌شود، بیماران بسیاری از استان‌های جنوبی و سراسر کشور برای درمان زخم سوختگی خود به این بیمارستان مراجعه می‌کنند که در فصول سرد اغلب ممکن است دچار کمبود تخت شویم.
وی اضافه می‌کند: علاوه بر ارائه خدمات درمانی به بیماران سوختگی در این بیمارستان، بیماران دیابت که درگیر زخم دیابتیک هستند نیز به بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی سوانح سوختگی و ترمیمی حضرت امیرالمؤمنین(ع) مراجعه می‌کنند و خدمات خوبی به آنها ارائه می‌شود.
قربانعلی‌پور با اشاره به اینکه این بیمارستان دولتی است و بر اساس تعرفه دولتی به خدمات‌رسانی می‌پردازد، عنوان می‌کند: کلیه اقدامات تخصصی و فوق تخصصی در خصوص زخم و بیماران سوختگی در این مرکز از صفر تا صد انجام می‌شود و نیاز به مراجعه به مراکز دیگر نیست. وی ادامه می‌دهد: یک‌پنجم بیماران سوختگی ما در طول سال را اطفال تشکیل می‌دهند و از خانواده‌ها تقاضا داریم در خصوص آب جوش، شیر و چای داغ مراقب فرزندان خود باشند تا دچار سوختگی نشوند. قربانعلی‌پور اعلام می‌کند: انفجار کپسول گاز و پیک‌نیک و انفجار گاز بیشترین علت سوختگی بزرگسالان است و تقاضا داریم در خصوص استانداردسازی این موارد توجه ویژه داشته باشند.
وی با بزرگداشت یکم دی به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی و تشکر از پرسنل خدوم و اساتید بیمارستان سوانح و ترمیمی حضرت امیرالمؤمنین(ع) گفت: تعداد بیماران بهبودیافته بالای 45 درصد در این مرکز کار بزرگی است که از سال 94 تاکنون رقم 450 بیمار را داشته‌ایم. همچنین بهبود 32 بیمار بالای 70 درصد سوختگی هم در این مدت داشته‌ایم که کار دشوار و موفقیت‌آمیزی بوده است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی