[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

۷ جایزه «قلم سیاه» تا نقش جدید سعید پورصمیمی، روزنامه شیراز نوین

هفت جایزه‌ نخست بین‌المللی برای فیلم بلند «قلم سیاه»، تندیس نقره‌ای «گیسلو» از جشنواره تی ‌آر تی ترکیه، پایان فیلم‌برداری «دایره تقسیم» و ایفای نقش «پرویز خان» توسط سعید پورصمیمی از خبرهای سینمایی امروز هستند.
به گزارش ایرنا، فیلم بلند «قلم سیاه»(۲۰۲۳) Black Pen ساخته‌ معین هاشمی‌نسب تاکنون برنده‌ هفت جایزه‌ رتبه‌ اول جشنواره‌های بین‌المللی فیلم سال ۲۰۲۳ میلادی در بخش‌های مختلف از جمله بهترین فیلم بلند، بهترین فیلم‌نامه و بهترین فیلم‌برداری شده است.
از جوایز این فیلم می‌توان به جایزه‌ بهترین فیلم بلند در بخشی آسیایی در جشنواره‌ TINFF تورنتو کانادا، جایزه‌ افتخاری داوران در بخش بهترین فیلم بلند، جشنواره‌ ARFF آمستردام هلند، جایزه‌ نشان طلایی بهترین فیلم‌نامه از سوی جشنواره‌ فیلم IEFF یونان، جایزه‌ بهترین فیلم بلند(۲th) در جشنواره‌ Creative Creeds هند، جایزه‌ بهترین فیلم‌برداری در جشنواره‌ Creative Creeds هند، رتبه‌ نخست بهترین فیلم بلند در جشنواره‌ IDEAL هند و جایزه‌NFT بهترین فیلم بلند از سوی جشنواره‌ فیلم You are the Judge کشور هنگ‌کنگ و چین اشاره کرد.
«قلم سیاه» با بازی آناهیتا همتی و دیگر بازیگرانی که اکثراً هنرمندان تئاتر هستند، دومین فیلم بلند به نویسندگی و کارگردانی هاشمی‌نسب است؛ این هنرمند پیش از این با فیلم کوتاه «دیکته» و فیلم بلند «شب، انتظار روز است»، چندین جایزه‌ معتبر جهانی را از آن خود کرده است.
نکته‌ قابل توجه این‌ است که معین هاشمی‌نسب، نویسندگی، کارگردانی، فیلم‌برداری، نورپردازی، صدابرداری و تدوین تصویر و صدای این فیلم را شخصاً به سرانجام رسانده است.
در فیلم «قلم سیاه» بازیگرانی از جمله مصطفی پروین، ایمان اصفهانی، نگین سرتیپی، فرشته لیوانی، مهدی درویش، پیوند ملکیان، بنیامین میرزاپور، مهسا عظیمی، سیاوش علیزاده، مریم احمدی، الهام سوهانی، عرشیا کمرئی، آرشام هاشمی‌نسب، پروین جوادیان و شمسی سالم‌عشقی به ایفای نقش پرداختند.
تندیس نقره‌ای جشنواره تی‌ آر تی به «گیسلو» رسید
فیلم مستند بلند «گیسلو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدصادق اسماعیلی از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موفق به کسب تندیس نقره‌ای و جایزه بخش بین‌الملل چهاردهمین دوره جشنواره تی ‌آر تی ترکیه شد.
جشنواره بین‌المللی تی ‌آر تی(TRT) با هدف حمایت و ترویج فیلم مستند از طریق اهدای جوایز در بخش‌های ملی و بین‌المللی در کشور ترکیه برگزار می‌شود. بخش بین‌المللی و در نهایت اهدای جوایز این جشنواره بر داستان‌هایی تمرکز دارد که ارزش‌های بشردوستانه و جهانی را با توجه بر انسانیت، طبیعت و غنای فرهنگی، بیشتر نمایان کرده‌اند.
چهاردهمین دوره این جشنواره مستند از ۱۴ تا ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳(۲۳ تا ۲۶ آذرماه ۱۴۰۲) در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.
مستند بلند «گیسلو» پیش‌ از این در جشنواره‌های بین‌المللی «بیگ اسکای» آمریکا و مونترال کانادا حضور داشته و در بخش مسابقه پانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» ایران، کاندید جایزه بهترین کارگردانی، تدوین و آهنگ‌سازی، شده است.
«گیسلو» راوی داستان زندگی دختری به نام زهراست که سال‌ها قبل ربوده و مجبور به ازدواج و زندگی در افغانستان شده است؛ او در تلاش است تا بخشی از هویت از دست‌‌رفته خود را با طلاق و گرفتن شناسنامه برای کودکانش برگرداند.
عوامل دیگر این مستند عبارتند از: مشاور کارگردان: مهرداد اسکویی، فیلم‌بردار: زانیار لطفی، تدوین: امیر ادیب‌پرور، صداگذار: محمدحسین ابراهیمی، آهنگ‌ساز: افشین عزیزی، صدابردار: میثم شفیعی، اصلاح رنگ و نور: حمیدرضا فتوره‌چیان، برنا جمشیدی، مدیر تولید: عارفه رضامند پارسائی، مدیر برنامه‌ریزی: مهدی ایمانی شهمیری، دستیار کارگردان: مریم حدادی وحید دانا، گرافیست: امین ‌زاده تقی و مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز.
پایان فیلم‌برداری «دایره تقسیم»
فیلم‌برداری فیلم کوتاه «دایره تقسیم» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین نعمتی در چند لوکیشن مختلف در محله دولت آباد شهر ری انجام شده است؛ این فیلم کوتاه در ژانر درام معناگرا ساخته شده و نخستین تجربه نعمتی در مقام کارگردان و نویسنده و دومین اثر او به‌عنوان تهیه‌کننده است.
«دایره تقسیم» نگاهی دراماتیک به مسئله کارما دارد که همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی بشر بوده و در ابعاد مذهبی و روان‌شناسی بحث‌های زیادی را به همراه داشته است و در قرآن مجید هم در آیه هفت سوره مبارکه «زلزله»، آیه معروفی وجود دارد که بیانگر این موضوع است: «پس هر کس به قدر ذره‌ای کار نیک کرده باشد (پاداش) آن را خواهد دید».
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «چرخه بدی در بین آدم‌ها ادامه دارد تا آنکه کسی با انجام کاری نیک به این چرخه پایان داده و چرخه‌ای جدید از اتفاقات خوب را رقم می‌زند».
فیلم‌برداری فیلم کوتاه «دایره تقسیم» در تهران به پایان رسیده است و هم‌اکنون مرحله تدوین را سپری می‌کند و قرار است بعد از پایان مراحل فنی در پلتفرم‌ها و رسانه ملی به نمایش درآید.
صابر اوریر، فرناز جوانمردی، صدر علی محمدی، مهناز صاحبی، شایان نوروزی، پروا فرحزادی، پیمان ناروی، سیدجواد سجادی گزی، سیدعلی حسینی، محمد زکریا باقری بازیگران این فیلم کوتاه هستند.
عوامل ساخت فیلم کوتاه «دایره تقسیم» به این شرح است: جانشین تهیه‌کننده: سمیرا نبی‌خانی، مدیر تصویربرداری: سعید اصفهانی، تصویربردار: سعید امیری، دستیار تصویر: محمدرضا علی‌آبادی، دستیار اول و برنامه‌ریز: امیرحسین غفاری، دستیار دوم کارگردانی: کوثر خان، منشی صحنه: رها جلالی، طراح صحنه و لباس: عسل رضایی، طراح گریم: گیتی رنجبر، عکاس: سولماز مقرب‌پور، صدابردار: میثم قاسمی، مدیر تولید: سیدعلی حسینی و تدارکات: حمید قوجالو.
سعید پورصمیمی «پرویزخان» شد
فیلم سینمایی «پرویزخان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی روزهای پایانی تصویربرداری خود را می‌گذراند.
فیلم‌برداری این فیلم به تهیه‌کنندگی عطا پناهی با حضور سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری در تهران ادامه دارد.
این فیلم سینمایی که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است در خصوص پرویز دهداری یکی از متفاوت‌ترین مربیان بزرگ تیم ملی فوتبال ایران است که روزهای پایانی فیلم‌برداری خود را می‌گذراند.
«پرویزخان» نخستین ساخته سینمایی ثقفی است که به زودی آماده نمایش خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی