[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سهمیه نمایندگان آسیایی ایران در خطر کاهش!، روزنامه شیراز نوین

در صورت کسب نتایج مثبت توسط العین، ممکن است که سهمیه فوتبال ایران برای دو فصل دیگر لیگ نخبگان با کاهش مواجه شود. به گزارش ورزش سه، در شرایطی که آخرین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با فرمت کنونی به مرحله یک‌هشتم نهایی خود رسیده استاز فصل آینده، مسابقات باشگاهی در سطح قاره با شکل و شمایل جدید و فرمت متفاوتی برگزار می‌شود که طی آن 76 تیم در سه سطح به مصاف هم می‌روند.
سطح نخست رقابت‌های باشگاهی قاره با نام لیگ نخبگان یا سطح الیت مسابقات از تیم‌های محدودی تشکیل شده و تنها 12 تیم از غرب و 12 تیم از شرق در این پیکارها شرکت می‌کنند. تیم‌های شاخص قاره در این بخش از بازی‌ها حضور خواهند داشت که باعث افزایش کیفیت لیگ نخبگان می‌شود؛ ضمن اینکه جوایز این سطح از مسابقات افزایش چشمگیری داشته است.
از فصل 2024 - 2025، مسابقات باشگاهی قاره با این فرمت برگزار می‌شود که 24 تیم در سطح نخست، 32 باشگاه در سطح دوم و 20 تیم نیز در سطح سوم با همدیگر به رقابت می‌پردازند. سهمیه ایران در سطح نخست مسابقات، 2+1 است. دو تیم به‌صورت مستقیم راهی مرحله گروهی شده و یک تیم نیز باید در پلی‌آف کارش را آغاز کند؛ ضمن اینکه ایران در سطح دوم مسابقات یک نماینده دارد و در سطح سوم نیز تیمی از ایران شرکت نخواهد کرد.
اما وب‌سایت فوتی رنکینگز اقدام به انتشار رتبه‌بندی کشورها در راه کسب سهمیه مسابقات برای دو فصل آینده کرده است، یعنی فصل 2025 - 2026 جایی که ایران همچنان سهمیه 2+1 در لیگ نخبگان را در اختیار دارد، ولی فاصله کم امتیازی با امارات سبب شده تا رتبه ایران در رتبه سوم تهدید شده و حتی احتمال از دست رفتن این جایگاه نیز وجود داشته باشد.
در حال حاضر، عربستان با 93 امتیاز در رتبه اول ایستاده و در لیگ نخبگان 3 نماینده و در سطح دوم لیگ قهرمانان یک کرسی را در اختیار دارد. قطر با 70 امتیاز و ایران با 68 امتیاز در رتبه‌های دوم و سوم هستند. هر دو کشور در لیگ نخبگان دارای سهمیه 2+1 بوده و در سطح دوم نیز یک نماینده دارند.
اما رتبه چهارم در اختیار امارات است که با 63 امتیاز، فاصله کمی با ایران و قطر دارد؛ آنها در لیگ نخبگان سهمیه 1+1 و در سطح دوم نیز یک کرسی را در اختیار داشته و امیدوار هستند تا در صورت درخشش العین در فصل کنونی لیگ قهرمانان آسیا بتوانند جایگاه سومی را از ایران گرفته و سهمیه‌های خود را افزایش دهند.
در سمت مقابل نیز سپاهان می‌تواند با پیروزی در دور بعد و راهیابی به مرحله یک‌چهارم نهایی، امتیاز ایران را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده و خطر کسر سهمیه‌های کشور و از دست رفتن یک کرسی در لیگ نخبگان، فوتبال ایران را تهدید نکند.
لازم به ذکر است که سهمیه‌های لیگ نخبگان و سطوح دوم و سوم مسابقات باشگاهی در قاره آسیا برای دو فصل بعد یعنی 2025 - 2026، در پایان فصل کنونی لیگ قهرمانان آسیا یعنی 2023 - 2024 به دست می‌آید. در نتیجه عملکرد سپاهان و العین، تعیین‌کننده سهمیه کشورهای ایران و امارات برای دو فصل بعد خواهد بود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی