[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

عزم جهادی برای توسعه پایدار صدرا، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

آیین روز ملی حمل‌ونقل به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر صدرا برگزار شد. این مراسم با حضور شهردار صدرا، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا، رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری صدرا و جمعی دیگر از مسئولان شهری با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 توسعه عدالت‌محور خدمات و امکانات شهری
شهردار صدرا در این مراسم بر توسعه عدالت‌محور خدمات و امکانات شهری تأکید کرد. مجتبی پارسایی با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، تلاش‌های سازنده خبرنگاران را در راستای پیشبرد اهداف سازنده توصیف کرد و افزود: نقش ناوگان حمل‌ونقل عمومی در گسترش تمامی زیرساخت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی مهم و چشمگیر است.
او با تقدیر از تلاش‌های همه خدمتگزاران مردم در شورای اسلامی شهر و شهرداری صدرا گفت: هفته حمل‌ونقل فرصت مغتمی است تا تلاش‌های فعالان این عرصه را پاس بداریم. حوزه حمل‌ونقل از دغدغه‌های اصلی شورای اسلامی شهر و شهرداری صدراست که برای غلبه بر آنها چالش‌های عدیده‌ای را پیش روی خود می‌بینیم. وی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، حوزه حمل‌ونقل بر ریل مطلوبی به پیش می‌رود و شهروندان اثرات مثبت این ماجرا را طی آینده نزدیک مشاهده خواهند کرد. شهردار صدرا با اعلام این خبر که طرح‌های مطالعاتی اتصال شیراز به صدرا در دست انجام است، بیان داشت: برنامه‌های بلندمدتی در حوزه حمل‌ونقل در دست انجام است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به احداث خط مترو و اتصال شهر صدرا به شیراز اشاره کرد. 
پارسایی با تقدیر از تلاش‌های رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا و حمایت‌های شورای اسلامی شهر صدرا عنوان کرد: بر اساس استانداردهای رایج، برای هر یک‌هزار نفر باید یک دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشغول به خدمت‌رسانی باشد و با توجه به جمعیت دویست‌هزار نفری که در شهر صدرا ساکن هستند، هنوز فاصله زیادی تا مرز ایدئال در پیش داریم و در حال تلاش برای جبران کمبودها می‌باشیم.
 اتصال صدرا به شبکه ریلی شیراز
او در ادامه بیان داشت: نگاه ویژه‌ای به افزایش سرانه فضای سبز در صدرا داریم و بر این اساس سه پارک بزرگ‌مقیاس در سطح اکوپارک شامل بوستان ملاصدرا و دو پارک بزرگ‌مقیاس در فاز دو کلید خورده است. به گفته این مقام مسئول، بیش از 50 پروژه فعال در مقیاس‌های مختلف در سطح شهر صدرا در جریان است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به احداث ساختمان‌های اداری و گسترش فضای سبز اشاره کرد.
شهردار صدرا در بخش دیگری از سخنانش افزود: برنامه زمان‌بندی سه‌ساله برای خدمات عمرانی در حزوه‌های مختلف در دستور کار داریم که با اجرایی‌سازی آن کیفیت معابر شامل آسفالت و پیاده‌روسازی، ارتقای چشمگیری خواهد یافت. پارسایی با بیان اینکه اعتبارات شهرداری پاسخ‌گوی نیازهای شهری نیست، اظهار داشت: برای فائق آمدن بر این چالش، راهکار خودکفایی شهرداری صدرا در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس خریداری معدن شن و ماسه، دستگاه بچینگ، کارخانه آسفالت، کارگاه تولید قطعات بتنی، موزائیک‌سازی و دیگر زیرساخت‌های لازم اجرایی خواهد شد. این مقام مسئول در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی در طرح‌هایی امکان‌پذیر است که دارای توجیه اقتصادی باشند و در حال حاضر تعدادی از پروژه‌ها اجرایی 
شده‌اند.
 ارتقای کیفیت زندگی با کاهش مشکلات شبکه حمل‌ونقل
در ادامه این نشست خبری، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا از تلاش برای کاهش مشکلات حوزه حمل‌ونقل و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خبر داد. روح‌الله شجاعیان با تبریک هفته حمل‌ونقل و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: در آغاز فعالیت شورای ششم، با چالش‌های عدیده‌ای در حوزه حمل‌ونقل روبه‌رو بودیم که از مهم‌ترین آنها می‌توان به چالش‌های اساسی نظیر کمبود ناوگان و بعد مسافت اشاره کرد. او با اشاره به تدابیری که در حوزه بعد مسافت در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: با راه‌اندازی پایانه بزین و خریداری شانزده دستگاه اتوبوس و شش دستگاه ون، گام مهمی در حوزه بهبود وضعیت حمل‌ونقل برداشته شد. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت جهش بودجه‌ای شهرداری صدرا تا سقف 1200میلیارد تومان برای سال 1403 گفت: بودجه شهرداری صدرا در سال جاری معادل ششصدمیلیارد تومان است که سیصدمیلیارد آن به بودجه عمرانی اختصاص یافته و این مبلغ باید پاسخ‌گوی همه نیازهای شهر صدرا باشد؛ بنابراین افزایش بودجه تا سقف 1200میلیارد تومان یکی از نیازهای اصلی صدرا در حوزه گسترش زیرساخت‌ها و خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان است.
 گلایه از بدعهدی خودروسازان
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا با شکایت از بدعهدی‌های صورت گرفته، اظهار داشت: متأسفانه از تعداد شش دستگاه ون خریداری شده فقط دو دستگاه تحویل شهرداری صدرا شد. او با تأکید بر این موضوع که برای خرید دستگاه‌های اتوبوس با رویکرد متفاوتی اقدام خواهد شد، اظهار داشت: عملیات خدمت‌رسانی به شهروندان در بزرگ‌راه شهید سلیمانی به دلیل تحویل ندادن خودروهای ون متأسفانه به تعویق افتاده است. شجاعیان در ادامه افزود: با توجه به ضرورت راه‌اندازی خط مسافری فی‌مابین شیراز و صدرا، پنج دستگاه مینی‌بوس سریع‌السیر از فلکه سنگی صدرا تا فلکه اطلسی شیراز در دستور کار قرار گرفته که تا یک ماه آینده شروع به خدمت‌رسانی می‌کنند و با راه‌اندازی این خط، پاسخ‌گوی بخش عمده‌ای از مطالبات شهروندان خواهیم بود. این مقام مسئول با اشاره به تعریف مسیرهای حمل‌ونقل جدید در پهنه شهر صدرا، اظهار داشت: در حال حاضر دو مسیر حمل‌ونقل برای فازهای اول و دوم صدرا وجود دارد که با تدابیر اندیشیده شده و اخذ مجوزهای لازم، به 6 مسیر افزایش خواهد یافت. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا، با تقدیر از همکاری شهرداری منطقه 10 شیراز مبنی بر راه‌اندازی پایانه بزین اظهار داشت: با همکاری صورت گرفته، عملیات‌های اصلاح هندسی، افزایش ظرفیت ایستگاه اتوبوس و روشنایی مسیر در این مسیر انجام می‌شود.
 راه‌اندازی خط زیارت در صدرا
وی با بیان اینکه در هفته حمل‌ونقل شاهد راه‌اندازی خط زیارت هستیم، عنوان کرد: عصر پنجشنبه‌ها خط اتوبوسرانی به صورت رفت و برگشت از صدرا به حرم مطهر شاهچراغ(ع) اختصاص می‌یابد تا بعد مسافت مشکلی را برای زیارت شهروندان ولایت‌مدار صدرا ایجاد نکند. شجاعیان همچنین بر راه‌اندازی خطوط شبانه اتوبوسرانی در شهر صدرا در آینده نزدیک خبر داد و بیان داشت: این خط شبانه در راستای تکمیل خدمات حمل‌ونقلی شهرداری شیراز برای اهالی فهیم صدرا راه‌اندازی خواهد شد. او از تعامل با اداره کل پست استان فارس برای بهبود ارائه خدمات به شهروندان خبر داد و افزود: عملیات ساخت و نصب پلاک‌های هوشمند پستی با اعتبار دومیلیارد به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است. همچنین در حوزه نام‌گذاری معابر با خلأهایی روبه‌رو هستیم و برای غلبه بر این چالش، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شده که از جمله آنها می‌توان به نام‌گذاری میدان قدس و بلوار پرستار اشاره کرد. شجاعیان با اشاره به بخشی از برنامه‌های کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا در آینده اظهار داشت: در تلاش هستیم با عبور از ناوگان دیزلی به سمت و سوی وسایل حمل‌ونقل عمومی برقی حرکت کنیم. مطابق درخواست‌های اولیه شهرداری، تعداد 20 عدد اتوبوس برقی پیشنهاد شده است که در حال رایزنی با شرکت تولیدکننده هستیم.
 مطالبه‌گری برای قطار شهری صدرا
او از تلاش برای احداث پمپ گازوئیل در شهر صدرا خبر داد و افزود: تدابیری برای شارژ خودروهای برقی نیز در دستور کار کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا برای آینده قرار گرفته است. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: طرح مترو صدرا و اتصال آن به شیراز با پیگیری‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری صدرا با همراهی دکتر ملک‌حسینی به صورت جدی در دستور کار است و در پیش‌نویس مصوبات سفر ریاست‌جمهوری قرار گرفت و امیدواریم به تأیید نهایی برسد. وی از رسانه‌ها درخواست کرد اتصال متروی شیراز به صدرا را از طریق نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان ارشد استان پیگیری کنند. به گفته این مقام مسئول، شهر صدرا رفته‌رفته به یک کلان‌شهر کوچک در مجاورت شیراز بدل می‌شود و نقش جاده قره‌پیری و سایر خطوط ارتباطی در خروج صدرا از بن‌بست ارتباطی بسیار مهم و ارزنده است. شجاعیان در ادامه افزود: تعداد50 دستگاه تاکسی از سازمان حمل‌ونقل عمومی دریافت و واگذار شد، اما در حوزه ضمانت خدمت‌رسانی با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم که با درایت شهردار صدرا حل می‌شود.
 ضرورت هوشمندسازی حمل‌ونقل
او در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: طی دو سال اخیر عملیات پیاده‌راه‌سازی در پهنه شهر صدرا شتاب گرفته و طرح‌هایی برای احداث مسیر دوچرخه در دست مطالعه است. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا با اشاره به این موضوع که هنوز برنامه‌ای برای استفاده از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی به شورای اسلامی شهر ارسال نشده، بیان داشت: وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی شهر صدرا در شیب واقع شده و برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی و سایر مبانی حمل‌ونقل هوشمند مشابه باید به این موضوع توجه کرد. شجاعیان در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: ایستگاه‌ها و ناوگان حمل‌ونقل باید به سمت و سوی هوشمندسازی حرکت کنند که این امر نقش ارزنده‌ای در رضایتمندی شهروندان دارد.
 ناوگان حمل‌ونقل عمومی، دغدغه مدیریت شهری صدرا
در ادامه این آیین، رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری صدرا از اقدامات زیرساختی در راستای کاهش مشکلات حوزه حمل‌ونقل خبر داد. رستم‌پور با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری صدراست، عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های جدید که از سوی شهردار و شورای اسلامی شهر صدرا صورت گرفته، شاهد تحولات مثبتی در عرصه حمل‌ونقل خواهیم بود. وی افزود: مشکلات شهر صدرا در حوزه حمل‌ونقل طی دو ماه اخیر با رویکردی جدید احصا شده و گام‌هایی برای جبران کمبودهای حوزه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برداشته شده است. او تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر صدرا را کمتر از یکصد دستگاه اعلام کرد و بیان داشت: شهر صدرا دارای جمعیتی بالغ بر 200هزار نفر است و بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر هزار نفر باید یک دستگاه اتوبوس مشغول خدمت‌رسانی باشد.رستم‌پور نبود جایگاه سوخت‌رسانی دیزلی در صدرا را یک معضل بزرگ برشمرد و اظهار داشت: به دلیل کمبودهایی که وجود دارد، هر شب باید ناوگان اتوبوسرانی به شیراز برای تأمین گازوئیل اعزام شود. بر همین اساس تدابیر خاصی در دستور کار قرار گرفته و در شرایط فعلی پروژه جایگاه سوخت‌رسانی سیار گازوئیل بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 تدوین طرح جامع حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهر صدرا
رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری صدرا خاطرنشان کرد: طرح جامع حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهر صدرا به‌زودی آغاز خواهد شد و پاسخ‌گوی بسیاری از نیازهای شهر و شهروندان خواهد بود. به گفته این مقام مسئول، مراحل اداری انعقاد قرارداد با پیمانکاران جهت خرید تجهیزات و دوربین‌های ترافیکی و خط‌کشی معابر طی ماه‌های اخیر انجام شده است.بر اساس این گزارش، شایان ذکر است طی مراسمی از رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری صدرا با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی