[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

بی‌نیازی از واردات با تولید کاتالیست‌های آلومینا ایرانی، روزنامه شیراز نوین

یک شرکت دانش‌بنیان توانست کاتالیست‌های نانویی از جمله کاتالیست آلومینای فعال و کاتالیست اکتیو آلومینا پروموت‌شده با آهن را بومی سازی کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سه دسته مهم از کاتالیست‌های این شرکت در پالایشگاه‌های ایلام، هاشمی‌نژاد، فازهای مختلف پارس جنوبی و پتروشیمی خارک مورد استفاده قرار گرفته است.
ترکیبات گوگرددار نظیر دی‌سولفید هیدروژن سمی و خورنده هستند و باید از ترکیبات نفتی جداسازی شوند. برای شیرین‌سازی گازهای ترش باید ترکیبات گوگرددار را از فرآورده‌های نفتی حذف کرد؛ یکی از روش‌ها سوزاندن گوگرد است که اثرات زیست‌محیطی به همراه دارد و به‌جای آن می‌توان از بازیابی گوگرد استفاده کرد. مهم‌ترین فرایند گوگردزدایی در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، فرایندی به نام کلاوس است که در آن گوگرد از هیدروژن سولفید موجود در گاز طبیعی و در گازهایی که به‌عنوان فراورده‌های جانبی طی پالایش نفت خام تولید می‌شوند، استخراج می‌شود.
بازیابی به روش کلاوس می‌تواند ۹۲ تا ۹۵ درصد گوگرد را حذف کند؛ محصول گوگرد به دست‌آمده از این روش هم قابل استفاده بوده که از نظر اقتصادی به ‌صرفه است. با بهبودهای صورت‌گرفته در آلومینای فعال و استفاده از فناوری نانو، گونه‌های پیشرفته‌ای از این محصول به‌عنوان کاتالیست اصلی در پروسه بازیابی گوگرد به روش کلوس مورداستفاده قرار می‌گیرد. آلومینای فعال(Activated Alumina) از پرکاربردترین مواد جاذب در صنایع مختلف است و از دیرباز در صنایع هوای فشرده، اکسیژن‌سازی، حذف کلر، فلوئور و آرسنیک از ترکیبات گازی و مایع مورداستفاده قرار ‌گرفته است.
شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان انواع کاتالیست‌ها، لاینرهای ضدسایش، اکتیو آلومینا، گاما آلومینا، آلفا آلومینا، انواع سرامیک بال آلومینایی و سیلیکاتی را تولید و به بازار عرضه می‌کند که این محصولات راهبردی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع کانی غیرفلزی، فولاد و معادن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این محصولات به لحاظ کارایی، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و جایگزین بسیاری از محصولات قبلی وارداتی در صنایع مختلف شده‌اند. انواع سرامیک‌بال‌های آلومینایی و سیلیکاتی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کاتالیست‌های بازیابی گوگرد در بخش کلاوس پالایشگاه‌های گاز، کاتالیست‌های ریفرمینگ در صنایع فولادسازی، گاما آلومینا و آلفا آلومینا در صنایع سرامیک‌های صنعتی و مهندسی و لاینرهای ضدسایش آلومینایی بهترین جایگزین فولادهای ‌هاردکس که قبلاً در صنایع فولاد و معادن استفاده می‌شد و قیمت بالایی داشت، شده‌اند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی