[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پایش لحظه‌ای آلاینده‌های صوتی ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس گفت: دو دستگاه جدید سنجش لحظه‌ای آلودگی صوتی محیط، قرار است به زودی خریداری شده و در شیراز راه‌اندازی شود. حفاظت از محیط‌زیست دامنه وسیعی دارد؛ این حوزه از کنترل آلودگی‌های صوتی، محیط‌زیستی، پسماند و فاضلاب تا گرد و غبار و حفظ پاکیزگی هوا را در بر می‌گیرد و استان فارس در خصوص موارد ذکر شده همواره تلاش‌های لازم را به انجام رسانده است.در این خصوص با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
عطا پورشیرزاد با اشاره به اقدامات عدیده‌ای که در حوزه محیط‌زیست استان فارس به انجام رسیده است، می‌گوید: دو دستگاه جدید سنجش لحظه‌ای آلودگی صوتی محیط، قرار است به زودی خریداری شده و در شیراز راه‌اندازی شود. 
وی ادامه می‌دهد: اینکه مردم پای کار باشند، در خصوص حفاظت از محیط‌زیست بسیار حائز اهمیت است و حفاظت از پارک ملی بمو با همین رویکرد مشارکتی به انجام می‌رسد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود بر این نکته تأکید می‌کند که تولید پسماند کمتر از اولویت‌هاست و می‌گوید: در خصوص کارخانجات استان با همین رویکرد اقدام می‌شود و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان به پسماندها هم نگاه سودآور داشته تا برای جامعه درآمد و اشتغال به وجود آید و بر همین اساس در حوزه مدیریت پسماند و نظارت بر فاضلاب به طور جدی ورود کرده‌ایم.
پورشیرزاد از تحت پایش بودن رودخانه کر نیز خبر می‌دهد و می‌افزاید: بر عملکرد پتروشیمی شیراز و پسماندهای حاشیه رودخانه کر نظارت ویژه داریم؛ به واقع محیط‌زیست سعی دارد هم‌افزایی و تعامل لازم را با صنعت داشته باشد تا ضمن حفاظت از محیط‌زیست، انگیزه کار صنعتی نیز کند نشود.
وی همچنین از این موضوع خبر داد که پیگیری‌های اداره کل محیط‌زیست فارس باعث بهبود شرایط دفع بهداشتی زباله و فاضلاب‌ها در استان شده است و عنوان می‌کند: برای پرکردن چاه‌های غیرمجاز و حفظ سفره‌های آب زیر زمینی و حفظ تالاب‌ها تلاش زیادی انجام شده است. پورشیرزاد در خصوص بوی نامطبوع در شرق شیراز نیز عنوان می‌کند: در محدوده شرق شیراز شاهد انتشار بوهای مشمئزکننده از سرریز فاضلاب‌های صنتعی هستیم و بارها به مسئولان و متولیان تذکر داده شده است؛ برای دفع پسماندهای ویژه به دنبال آن هستیم که مکانی ویژه طراحی و تعیین شود.
او ادامه می‌دهد: حفظ کیفیت خاک بسیار مهم است. امسال دقت بیشتری روی حفاظت از خاک شده و در مرودشت همایشی با حضور مقامات کشوری و استانی برای حفاظت از خاک برگزار خواهد شد که نوآوری‌ها و برنامه‌های حفاظت در این همایش تبیین خواهند شد.
 چهار کانون اصلی گرد و غبار در فارس ایجاد شده است
پورشیرزاد در بخش دیگری از سخنان خود به پدیده گرد و غبار اشاره کرده و بیان می‌کند: وضعیت کانون‌های گرد و غبار در استان رصد می‌شود. بر اساس مطالعات منشأیابی داخلی فرسایش بادی، طوفان‌های ماسه و گرد و غبار کشور در استان فارس، به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است و چهار کانون اصلی گرد و غبار در شمال، جنوب، جنوب‌غرب و شرق استان فارس ایجاد شده است. 
وی می‌افزاید: مساحت کانون‌های آلودگی هوا در استان فارس 945هزار و 501 هکتار است و این کانون‌ها در سطوح غبارخیزی کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد شناسایی شده‌اند که می‌توانند خطری بالقوه برای هوای شیراز و سایر شهرهای استان باشند. 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس با اشاره به آلودگی هوا به عنوان مشکل بسیاری از کلان‌شهرهای جهان، می‌گوید: شیراز با وجود نداشتن صنایع بزرگ، از هوای نسبتاً پاک بهره‌مند است و همه ما باید برای حفظ آن تلاش کنیم. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی