[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۷
  • دوره جدید

طرز تهیه لوبیاپلو ، روزنامه شیراز نوین

لوبیاپلو یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که با مواد غذایی متنوعی تهیه می‌شود. لوبیاپلو را به سلیقه خود می‌توانید به همراه گوشت قرمز یا گوشت مرغ درست کنید؛ برای مشاهده آموزش آشپزی کامل طرز تهیه لوبیاپلو در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم برای 4 نفر
لوبیا سبز: ۳ پیمانه
برنج: ۴ پیمانه
گوشت چرخ‌کرده: ۳۰۰ گرم
رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
سیر: ۲ حبه
پیاز: ۱ عدد
گوجه‌فرنگی: ۲ عدد
نمک و فلفل‌سیاه: به اندازه کافی
زردچوبه و روغن: به اندازه کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه لوبیاپلوی خوش‌مزه و مجلسی ابتدا لوبیا سبزها را پاک می‌کنیم، می‌شوییم و در آب‌کش می‌گذاریم تا آب اضافه آنها خارج شود. بعد روی تخته آشپزخانه لوبیاها را خرد می‌کنیم و کنار قرار می‌دهیم.
 مرحله دوم
در این مرحله پیاز و سیرها را پوست گرفته و می‌شوییم؛ سپس روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد می‌کنیم. تابه‌ای بزرگ را روی حرارت کم می‌گذاریم، کمی روغن داخل آن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا روغن داغ شود.
 مرحله سوم
بعد پیاز را داخل تابه می‌ریزیم و تفت می‌دهیم تا سبک شود؛ سیر را نیز می‌افزاییم، تفت می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا کمی عسلی شوند. در ادامه گوجه‌فرنگی‌ها را می‌شوییم و روی تخته آشپزخانه ریز خرد می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.
 مرحله چهارم
پس از عسلی شدن پیاز و سیر گوشت چرخ‌کرده را به آنها اضافه کرده و مداوم تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت کاملاً تغییر کند. بعد گوجه‌فرنگی‌های خردشده را اضافه می‌کنیم. حالا مایه را خوب مخلوط می‌کنیم.
 مرحله پنجم
در این مرحله همین‌طور تفت می‌دهیم تا آب گوشت و گوجه‌فرنگی‌ها کاملاً تبخیر شود و بعد لوبیاهای خردشده را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا کمی نرم شود. در شیرجوش کمی روغن ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم.
 مرحله ششم
سپس رب گوجه‌فرنگی را داخل شیرجوش می‌ریزیم، مداوم تفت می‌دهیم تا رنگ روغن قرمز شود و بوی خامی رب گوجه‌فرنگی نیز از بین برود. بعد از روی حرارت شیرجوش را برمی‌داریم و رب گوجه‌فرنگی را به مواد داخل تابه اضافه می‌کنیم.
 مرحله هفتم
سپس خوب مواد را تفت می‌دهیم، تابه را از روی حرارت برمی‌داریم و کنار می‌گذاریم تا لوبیاپلو سرد و خنک شود. در یک قابلمه مناسب تا نیمه آب می‌ریزیم و مقدار کمی نمک به آن اضافه می‌کنیم.
 مرحله هشتم
در صورت تمایل می‌توانید کمی زردچوبه نیز داخل آب بریزید تا رنگ پلو، زرد شود و در پایان پخت، لوبیاپلوی خوش‌رنگ‌تری داشته باشید. در قابلمه را می‌گذاریم و روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید.
 مرحله نهم
در این مرحله برنج را به خوبی می‌شوییم و آب آن را خالی می‌کنیم؛ زمانی که آب در حال جوشیدن بود برنج را داخل قابله می‌ریزیم و صبر می‌کنیم و حدوداً ۶ الی ۷ دقیقه بعد یک دانه از برنج را لای دندان تست می‌کنیم.
 مرحله دهم
اگر اطراف برنج کاملاً نرم و وسط آن سفت بود بهترین زمان برای آب‌کش کردن برنج است.برنج را آب‌کش می‌کنیم و در کف قابلمه مورد نظر برای پخت لوبیاپلو روغن می‌ریزیم؛ اگر تمایل داشتید نان یا سیب‌زمینی را پوست می‌گیریم و می‌شوییم. سپس حلقه‌حلقه می‌کنیم و کف قابلمه می‌چینیم تا ته‌دیگ نیز داشته باشیم.
 مرحله یازدهم
۱ الی ۲ کفگیر از برنج را کف قابلمه می‌ریزیم، کمی از مواد لوبیاپلو روی آن ریخته و مجدداً کمی برنج و روی آن مقداری مواد لوبیاپلو می‌ریزیم.
 مرحله دوازدهم
همین‌طور لایه‌لایه برنج و مواد لوبیاپلو را می‌ریزیم تا تمام شوند. در قابلمه را می‌گذاریم و روی شعله قرار می‌دهیم؛ اول حرارت را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه زیاد می‌کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و بعد حرارت را بسیار ملایم می‌کنیم تا لوبیاپلو به مرور زمان پخته شود.
 مرحله سیزدهم
پس از پخت کامل لوبیاپلو با کفگیر آرام برنج و مواد لوبیاپلو را داخل خود قابلمه زیر و رو می‌کنیم تا کاملاً مواد با پلو مخلوط شود. 
بعد کمی روغن روی غذا می‌ریزیم و لوبیاپلو را در دیس می‌کشیم و با سالاد شیرازی سرو می‌کنیم.
طرز تهیه لوبیاپلو بدون گوشت
اگر مایلید این غذای خوش‌مزه را بدون گوشت درست کنید، کافی است گوشت و مراحل پخت آن را از دستور حذف کنید. 
توصیه می‌شود اگر غذا را برای گیا‌ه‌خواران تهیه می‌کنید قارچ را جایگزین گوشت کنید تا لوبیاپلوی خوش‌مزه‌تری داشته باشید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی