[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

فارس هنوز پیر نشده است ، روزنامه شیراز نوین


 محمد شبیری- گروه گزارش 
 

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی فارس به اهمیت و روند غربالگری سالمندان فارس اشاره کرد و گفت: اینکه آمار سالمندان فارس را با سایر استان‌ها مقایسه و فارس را جامعه پیر اعلام می‌کنند، غیرکارشناسی است.
محمدصادق جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار شیرازنوین، با اشاره به وضعیت بحران سالمندی در آینده، اضافه کرد: بر اساس آمارها، سن سالمندی برای گروه‌های سنی دهه ۶۰ پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۰ سال آینده، آمار قابل‌توجه سالمندان استان را تشکیل خواهند داد. وی با بیان اینکه امروزه در حدود ۱۱ درصد جمعیت استان فارس را سالمندان تشکیل می‌دهند، گفت: سن سالمندی در ایران ۶۰ سال و در سایر کشورها ۶۵ سال اعلام شده است.
جعفری ترویج فرهنگ تکریم از سالمندان به خصوص برای نسل جوان و مطالبه‌گری از دستگاه‌های مربوطه را ضروری دانست و ادامه داد: از ۶۰ تا ۷۴ سال سالمند جوان، از ۷۴ تا ۸۴ سال سالمندِ میانسال و از ۸۴ سال به بالا با عنوان سالمند پیر تعریف شده است. معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی فارس با ابراز رضایت از اینکه اینکه در فارس مانند دیگر استان‌های کشور خانه سالمندان برای بیماران سالمندی در نظر گرفته می‌شود که نگهداری از آنان در منزل دشوار است، افزود: در فارس حدود یک‌هزار سالمند در ۱۰ مرکز خانه سالمند نگهداری می‌شود که ۹۰ درصد از آنان بیمار هستند و به مراقبت مناسب و ویژه نیاز دارند.
 الزام خدمات درمانی برای سالمندان استان
جعفری از تأکید استاندار فارس و الزام دستگاه‌های متولی در خصوص ارائه خدمات به سالمندان به عنوان یکی از اقدامات مهم در جلسه شورای سالمندان استان یاد کرد و گفت: تاکنون ۶هزار کارت منزلت در فارس صادر شده که قرار است تمام دستگاه‌های خدماتی با نظارت بهزیستی استان به دارندگان کارت‌ها خدمات رایگان و نیم‌بها ارائه دهند و قرار است برای تکمیل جامعه آماری سالمندی سامان‌دهی امور سالمندان مصوب شود.
 خدمات تشخیصی نیمه‌رایگان
وی با اشاره به مصوبات شورای سالمندان، اضافه کرد: استاندار فارس در این جلسه از رئیس دانشگاه علوم پزشکی خواست در تمامی مراکز درمانی فارس خدمات تشخیصی نیمه رایگان به سالمندان ارائه و به تمام مراکز ابلاغ شود تا افراد بالای ۷۰ سال بدون نوبت قبلی با مراجعه به پزشک مربوطه از خدمات تشخیصی و درمانی برخوردار شوند.
معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی فارس، برنامه‌ریزی و تغییر سند سالمندی فارس را مهم توصیف کرد و افزود: این موضوع در حال بررسی بوده و بند‌های آن برای طرح در جلسه آتی شورای سالمندی در حال تکمیل است و طی ۲ ماه آینده به تمام دستگاه‌های اجرایی و خدماتی فارس ابلاغ می‌شود.
جعفری که اعتقاد دارد پیر شدن جمعیت اجتناب‌ناپذیر است، گفت: به هر حال جمعیت فعلی به سن کهنسالی می‌رسد و در وضعیتی که پیش خواهد آمد، عاقلانه‌ترین اقدام ایجاد زمینه برای بالا بردن کیفیت زندگی سالمندان است.
وی با تأکید بر لزوم توجه بیش از پیش به دوران سالمندی، اضافه کرد: سالمندی سالم باید با طب پیشگیری ایجاد و مورد توجه قرار گیرد و از سن میانسالی به افراد آموزش دهیم که چطور از خودشان مراقبت کنند.
جعفری ادامه داد: برنامه غربالگری اختلالات روان برای سالمندان و ارجاع به مراکز درمانی و معرفی بیمارستان شهید فقیهی به عنوان بیمارستان دوستدار سالمند، از دیگر موارد مطرح شده در شورای سالمندان فارس 
است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی