[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

۲۸ تیم فوریت روانی در فارس فعال است، روزنامه شیراز نوین

  مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com


معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی فارس می‌گوید: ۲۸ تیم فوریتی محب در استان فارس فعالیت دارد و تعداد افراد داوطلب در استان ۱۴۲ مشاور و روان‌شناس دارای تحصیلات فوق لیسانس به بالا می‌باشند.
زمانی که حادثه‌ای اتفاق می افتد، به‌جز خسارت مادی، فرد در لحظه حادثه و بعد از آن دچار شوک‌ها و هیجاناتی می‌شود که نیاز به هم‌دلی و مداخله حوزه روان دارد.
این مداخله روانی در گروه‌های مختلف متفاوت است؛ زمانی گروه خانواده بزرگ است و اقوام هم‌دلی می‌کنند، اما گاه فرد یک زن سرپرست خانواده یا کسی است که همه اعضای خانواده‌اش را از دست داده؛ در این صورت نیاز به مداخله حوزه روان احساس می‌شود.
این مداخله تخصصی حوزه روان به این مفهوم است که این فرد نخست بعد از بررسی میزان هوش هیجانی و سنجش وضعیت اضطراب، درست مانند حوزه پزشکی، نسخه درمانی و مداخله پیچیده می‌شود که برای این بحث مدل‌های مختلفی وجود دارد.
مداخله روانی در شرایط بحران و در میان حوادث شرایط متفاوتی از مداخله در وضعیت عادی و غیرحوادث دارد؛ بحران زمان و مکان نمی‌شناسد و از همین‌رو نیرویی که در مواقع بحران کمک کند، نیروی داوطلبی است که هر زمان از شبانه‌روز و به هر میزان که نیاز باشد، می‌تواند کمک کند.
بر همین اساس طرح مداخلات روانی اجتماعی در بلایای طبیعی و انسان ساخت(محب) از سوی سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است که در این خصوص با معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی فارس به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم:
ارائه خدمات روان‌شناختی به حادثه‌دیدگان
زهرا اثنی‌عشر با اشاره به اینکه در حقیقت رسالت حوزه داوطلبان محب، خدمات‌دهی روانی به حادثه‌دیدگان در شرایط بحرانی است در گفت‌و‌گو با شیرازنوین می‌گوید: اعضای گروه محب را افراد متخصص و آموزش‌دیده‌ای تشکیل می‌دهند که برای حوادث و بحران‌ها آمادگی یافته‌‌اند.
وی ادامه می‌دهد: محب که توسط دفتر مشاوره طراحی شده است به ارائه خدمات آموزشی، روان‌شناختی و اجتماعی به افرادی که در اثر وقوع بلایای طبیعی و یا انسان‌ساخت آسیب دیده‌اند، می‌پردازد.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی فارس اضافه می‌کند: اطلاع‌رسانی و آموزش‌های حوزه سلامت روان در محله‌ها جهت آشنایی با بحران‌های احتمالی و نحوه مواجهه و برخورد با عوارض آن از اقدامات اجتماع‌محور این برنامه می‌باشد.
اثنی‌عشر تصریح می‌کند: پس از بروز حادثه یا بحران تیم فوریتی(روان‌شناس، مشاوران یا مددکار اجتماعی) با مراجعه به محل حادثه ابتدا غربالگری انجام می‌دهند و متناسب با آن فرد را برای دریافت خدمات تخصصی روان‌شناختی و یا مددکاری اجتماعی به یکی از مراکز مشاوره ارجاع می‌دهند تا بتوانند مشاوره و خدمات مددکاری دریافت کنند.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما که چند گروه محب در استان فارس فعالیت دارند، اعلام می‌کند: ۲۸ تیم فوریتی محب در استان فارس فعالیت دارد و تعداد افراد داوطلب در استان ۱۴۲ مشاور و روان‌شناس دارای تحصیلات فوق لیسانس به بالاست.
اثنی‌عشر می‌افزاید: اصلی‌ترین هدف طرح محب، کاهش اختلالات و مشکلات روانی- اجتماعی ناشی از بحران‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و بلایای طبیعی و انسان‌ساخت می‌باشد که قطعاً در پی آن توانمندسازی فرد به لحاظ شخصی، اجتماعی و شغلی فرد اتفاق خواهد افتاد.
او همچنین با اشاره به نحوه فعالیت اعضا در این طرح می‌گوید: اعضای تیم فوریتی محب به صورت داوطلبانه همکاری دارند و خدمات آن رایگان می‌باشد.
اثنی‌عشر ادامه می‌دهد: در طی دو سال گذشته چندین کارگاه آموزشی حضوری و آنلاین برای مدیران بهزیستی شهرستان‌های فارس و اعضای تیم‌های فوریتی محب استان برگزار گردیده است.
او ضمن ارائه توضیحات بیشتر عنوان می‌کند: این تیم‌ها دارای کاورهای متحد‌الشکل هستند که با آرم بهزیستی و آرم طرح محب مشخص می‌باشند.
اثنی‌عشر ضمن اعلام مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته تیم‌های فوریتی در چند سال اخیر و انجام مداخلات روانی- اجتماعی اظهار می‌کند: این اقدامات در خصوص سیل شیراز، زلزله خان زنیان، سیل استهبان و نی‌ریز و به خصوص حوادث تروریستی در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) انجام پذیرفته است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی