[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

استفاده از پوشش نانویی در تانکر مواد شیمیایی، روزنامه شیراز نوین

یک شرکت نروژی از پوشش نانویی خود در بدنه یکی از تانکرهای مواد شیمیایی خود استفاده کرده است که این پوشش می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد و از بدنه تانکر در برابر رشد خزه‌های دریایی جلوگیری کند.
به گزارش ایسنا، اوایل سال جاری، شرکت نروژی استولت تانکرز(Stolt Tankers) با شرکت کانادایی نوآوری و فناوری گرافیتی (GIT) توافق‌نامه‌ای امضا کرد. براساس این قرارداد، استولت تانکرز در طول سال ۲۰۲۳ از پوشش دریایی مبتنی بر گرافن موسوم به XGIT-Prop Git روی پروانه‌های ۲۵ کشتی استفاده می‌کند.
به تازگی، استولت تانکرز اعلام کرده که این شرکت اولین شرکتی است که از پوشش‌های پایدار در یکی از تانکرهای مواد شیمیایی خود موسوم به Stolt Lotus استفاده می‌کند.
فناوری گرافن XGIT-Prop Git که توسط شرکت نوآوری و فناوری گرافیتی ساخته شده است، این پتانسیل را دارد که مصرف سوخت را کاهش داده و باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتری شود. XGIT-Prop Git یک روکش سخت است که سطح اصطکاک فوق‌العاده کمی را برای افزایش عملکرد کشتی ایجاد می‌کند؛ این کار بدون استفاده از بیوسیدها، روغن‌های سیلیکون یا ترکیبات سمی انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این پوشش با کاهش اصطکاک بین بدنه کشتی و آب و از بین بردن رشد خزه‌های دریایی در هنگام سفر کشتی، بین پنج تا هفت درصد صرفه‌جویی در مصرف سوخت را فراهم کند.
XGIT-Prop Git یک روکش مبتنی بر گرافن است که برای آزاد کردن رسوبات رشد کرده بر روی پروانه‌های کشتی و کاهش تعداد دفعات پولیش یا تمیز کردن پروانه طراحی شده است. همچنین راندمان پیش‌راننده پروانه را حفظ می‌کند و آسیب ناشی از کاویتاسیون را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه باعث کاهش انتشار سر و صدا می‌شود.
این شرکت به دنبال کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ است که این فناوری می‌تواند در این مسیر بسیار مؤثر باشد.
لوکاس ووس، مدیر شرکت استولت تانکرز  می‌گوید: همکاری با این شرکت کانادایی نمونه‌ای عالی از چگونگی کمک به نوآوری به صنعت دریایی با فناوری‌ نانو است.
به‌نقل از ستاد نانو، اوایل ماه نوامبر، این پوشش در چین مورد استفاده قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود این پوشش باعث کاهش تأثیر سوخت و انتشار سر و صدا از کشتی‌های شرکت شود و به کاهش تأثیر زندگی موجودات در زیر آب کمک کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی