[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

تورم در کشور کاهشی خواهد شد، روزنامه شیراز نوین

رئیس‌جمهور گفت: سندی با عنوان تحول دولت مردمی در این دولت کار شده که منحصر به فرد است. به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین در قم با تأکید بر اینکه هم‌اندیشی و هم‌افزایی علما می‌تواند اثربخش و امیدآفرین باشد، گفت: حوزه علمیه قم قبل از انقلاب برای مبارزه با رژیم شاهنشاهی تلاش می‌کرد و بعد از انقلاب برای حفظ نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کند.
وی افزود: دغدغه جامعه مدرسین و حوزه علمیه این است که نظام مورد حمایت قرار بگیرد و هر مشکلی وجود دارد، ‌مبتنی بر مبانی برای رفع آن تلاش صورت بگیرد. وی با بیان اینکه نگاه تحولی می‌تواند در هر زمینه‌ای تحول ایجاد کند، افزود: باید در فرایندها یک بازبینی صورت بگیرد که آیا همین مسیر درست است یا می‌تواند دقیق‌تر، سریع‌تر و حساب‌شده‌تر باشد. تحول در ساختار هم اهمیت دارد؛ مثل ساختارهای سیاسی،‌ اجتماعی یا فرهنگی موجود در جامعه مثل توجه به تولید و دقیق‌تر شدن مصرف‌ها.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: امروز در کشور علاوه بر سرمایه‌گذاری، به افزایش بهره‌وری نیاز داریم. اگر افزایش بهره‌وری صورت بگیرد، در همه حوزه‌ها رشد خواهیم داشت. اولین گام افزایش بهره‌وری، گام فرهنگی است. افزایش بهره‌وری نیاز به فرهنگ‌سازی دارد؛ هم در بین مدیران و هم در بین مردم. در هر امری که مردم در آن شریک بودند، به موفقیت رسیدیم و هرکجا مردم مشارکت نکردند، نتوانستیم کار را به سرانجام برسانیم. وی با اشاره به اینکه در دولت یک سند پایین‌دستی به نام سند تحول دولت مردمی تهیه شده است، افزود: برای تهیه این سند با بسیاری از اندیشکده‌ها و مراکز علمی مشورت شده و امروز در اختیار همه قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب تنها دولتی هستیم که سند دارد. نزدیک به ۳۷ موضوع از مسائل مهم کشوری را در این سند بررسی کرده‌ایم و راهکار ارائه داده‌ایم.
رئیسی گفت: می‌توانیم مبتنی بر اصول و مبانی، عقب‌ماندگی‌ها را برطرف کنیم. می‌توانیم عزت و اقتدار داشته باشیم، در کنار دیپلماسی موفق و عزتمندانه؛‌ نه دیپلماسی التماسی. هم می‌توانیم اقتصادی بر پایه ظرفیت‌های موجود در کشور داشته باشیم، هم می‌توانیم در اقتصاد منطقه حرف برتر را بزنیم؛ در حالی که از اصول و مبانی خود کوتاه نیاییم.
وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه می‌خواستند دولت را منزوی کنند، عضو سازمان‌های همکاری مثل شانگهای، بریکس و اتحادیه اوراسیا شدیم، افزود: امروز فعالیت تجاری ایران در منطقه طی ۴۰ سال اخیر رکورد زده است. به پشتوانه مردم بسیاری از کارها را انجام خواهیم داد. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ناترازی مالی، یکی از عوامل ایجاد تورم است، خاطرنشان کرد: اما آمار نشان‌دهنده کاهش تورم در کشور است. رئیس‌جمهور افزود: مؤسسات مالی که از بانک مرکزی برداشت‌های اضافی دارند، به شدت تحت کنترل قرار دارند و برای پیشگیری از این وضعیت برنامه داریم و کنترل خواهیم کرد. وی اظهار داشت: دشمنان در جنگ‌ ترکیبی تلاش کردند کشور را دچار مشکل کنند، اما فرهیختگان و مردم دشمن را در رسیدن به اهداف پلید ناکام گذاشتند و کارها عزتمندانه پیش می‌رود.
وی با بیان اینکه در سال نخست دولت، توانستیم رشد اقتصادی را به ۴ درصد برسانیم، ادامه داد: با لطف خداوند توانستیم ۴۸۰هزار میلیارد کسری بودجه را جبران کنیم؛ آن هم بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول. در سال ۱۴۰۱ با تلاشی که صورت گرفت، رابطه بین منابع و مصارف همخوانی پیدا کرد تا کسری بودجه نداشته باشیم. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اهمیت جایگاه حوزه‌های علمیه در شکل دادن به باورهای مردم در کنار نقش‌آفرینی مدیران و مسئولان در حل مشکلات کشور را یادآور شد و ضمن مرور اقدامات انجام شده از سوی دولت طی دو سال و نیم گذشته در برداشتن موانع و مشکلات از مسیر زندگی مردم و اداره کشور، تصریح کرد: ما از ابتدای شروع به کار دولت به‌رغم تردیدافکنی‌های بسیار، ایجاد تنگناهای اقتصادی از سوی دشمنان و جنگ ترکیبی و همچنین مواجهه با کمبودها و کاستی‌های به ارث رسیده برای دولت از دهه گذشته که به درستی دهه تعطیلی نامیده می‌شد، کار را شروع کردیم؛ اما با اتکای به خدای متعال و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کم‌نظیر کشور و مشارکت مردم، در این مدت توانستیم بر بسیاری از مشکلات از جمله بیماری کرونا، کسری بودجه، کمبود کالاهای اساسی، ناترازی‌ها در بخش انرژی و بسیاری موارد دیگر غلبه کنیم و با اقدامات انجام شده نیز حتماً تورم کاهشی 
خواهد شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی