[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

کشاورزان به انقضا تاریخ قرارداد کشت توجه کنند ، روزنامه شیراز نوین

مدیر غله و خدمات بازرگانی چهار محال و بختیاری:
کشاورزان به انقضا تاریخ قرارداد کشت توجه کنند 

یگانگی گفت: در کشت قراردادی تمرکز کشاورزان بر تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه است؛کشت قراردادی مبتنی بر تولید و مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول انجام می‌شود و به تعبیری کشاورز در قالب کشت قراردادی دغدغه‌ای برای فروش محصول خود ندارد

به گزارش ایرنا، مدیر غله و خدمات بازرگانی چهار محال و بختیاری گفت: کشت قراردادی از ۱۱ آذرماه در استان آغاز شد و کشاورزان تا پایان دی‌ماه فرصت دارند نسبت به ثبت‌نام برای کشت قراردادی و استفاده از مزایای این طرح اقدام کنند.
یزدان یگانگی  افزود: کشاورزان می‌توانند به صورت حضوری و یا از طریق سامانه هوشمند کشت قراردادی cfis.ir و با نصب اپلیکیش، اطلاعات خود را برای برخورداری از مزایای کشت قراردادی ثبت کنند.
وی تخفیف ۲۰ درصدی بیمه محصولات، پرداخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به ازای هر تن گندم تولیدی به مرکز خرید را از مزایای کشت قراردادی محصولات کشاورزی عنوان کرد. مدیر غله و خدمات بازرگانی چهار محال و بختیاری اظهار داشت: افزون بر این دولت در برابر ثبت‌نام‌کنندگان در این طرح متعهد می‌شود که محصولات آنها را به قیمت تضمینی که ابلاغ می‌کند با هر شرایطی خریداری کند.
یگانگی، هدف از انجام کشت قراردادی در نگاهی کلان را افزایش خوداتکایی تولید گندم، جو و دانه‌های روغنی و کاهش واردات این محصولات معرفی کرد.
وی با بیان اینکه در کشت قراردادی تمرکز کشاورزان بر تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه است، گفت: کشت قراردادی مبتنی بر تولید و مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول انجام می‌شود؛ به تعبیری کشاورز در قالب کشت قراردادی دغدغه‌ای برای فروش محصول خود ندارد.
۷۷هزار و ۱۱۰ هکتار سهم چهار محال و بختیاری از کشت قراردادی
مدیر غله و خدمات بازرگانی چهار محال و بختیاری گفت: براساس برنامه‌‎ریزی انجام‌شده کشت قراردادی امسال در سطح سه میلیون هکتار برای سه محصول گندم، جو و دانه‌های روغنی در کشور تعریف شده که سهم تعیین‌شده برای این استان ۷۷هزار و ۱۱۰ هکتار است. به گفته یگانگی از این میزان سهمیه تعیین‌شده برای کشت قراردادی در چهار محال و بختیاری سهم محصول گندم ۵۸ هزار هکتار(۲۱ هزار هکتار گندم آبی و ۳۵ هزار هکتار دیم )، جو ۱۸ هزار هکتار و دانه‌های روغنی کلزا یک‌هزار و ۱۱۰ هکتار است. وی یادآور شد: مسئولیت کشت گندم قراردادی در چهار محال و بختیاری با مدیریت غله و خدمات بازرگانی، جو شرکت پشتیبانی امور دام و دانه‌های روغنی نیز به تعاون روستایی واگذار شده است. یگانگی، کل قرارداد منعقدشده در محصول گندم را ۱۱ درصد، جو و دانه‌های روغنی را نیز هرکدام ۲ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان انعقاد قرارداد درصد بسیار پایینی است و کشاورزان چهار محال و بختیاری باید برای انجام کشت قراردادی تشویق و ترغیب شوند. وی یکی از عوامل پایین بودن شمار قراردادهای کشت قراردادی در چهار محال و بختیاری را دیر ابلاغ شدن طرح، اطلاع‌رسانی کم و بی‌اطلاعی کشاورزان عنوان کرد.
گفتنی است، سالانه بیش از ۵۸ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم قرار می‌گیرد که ۲۰ هزار هکتار از این میزان گندم آبی و ۳۸ هزار هکتار گندم دیم است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی