[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

هنرمندان پشت خاکریز غزه، روزنامه شیراز نوین

آیین اختتامیه جشنواره و افتتاح نمایشگاه آثار هنرمندان کاریکاتوریست 33 کشور جهان با موضوع کودکان غزه به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برگزار شد. این مراسم صبح یکشنبه 10 دی‌ماه با حضور شهردار کلان‌شهر شیراز، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و جمعی از مسئولان شهری و با همراهی اصحاب رسانه در فرهنگ‌سرای استاد بهمن‌بیگی برگزار شد.
 نقش‌آفرینی اهالی فرهنگ در رویدادهای جهانی
شهردار شیراز در این مراسم بر نقش‌آفرینی اهالی فرهنگ در رویدادهای جهانی و حمایت از هنرمندان تأکید کرد. محمدحسن اسدی در آیین اختتامیه جشنواره و افتتاحیه نمایشگاه آثار هنرمندان کاریکاتوریست ۳۳ کشور جهان با موضوع کودکان غزه، گفت: در تمام گالری‌ها، مترو و فضاهایی که متعلق به شهرداری است، ارائه و نمایش آثار جشنواره باید در دستور کار باشد. وی افزود: در عصری که همه صحبت از حقوق بشر و صلح می‌کنند، اما در یک گوشه از جهان بیش از یک ماه است که ۲۸هزار نفر از مردم بی‌گناه به خاک و خون کشیده می‌شوند و در این میان کودکان بیشترین آسیب را می‌بینند. شهردار کلان‌شهر شیراز تصریح کرد: در زمانی که مناطق مسکونی با بمب‌افکن‌ها ویران می‌شود، هر آزاده‌ای می‌تواند قضاوت کند که این اقدام یک فاجعه است؛ اما در عصر کنونی که صحبت از صلح، آرامش و انسان‌دوستی می‌شود، چنین اتفاق ناگواری رخ می‌دهد.
اسدی ادامه داد: در این راستا حوزه معاونت فرهنگی شهرداری شیراز، در حمایت از مردم و به ویژه کودکان مظلوم، بی‌دفاع و بی‌پناه غزه، با برگزاری چنین رویدادی پیش‌قدم شد. وی به آثار ارسال‌شده به دبیرخانه این جشنواره اشاره و اظهار کرد: از ۳۳ کشور آثار مختلفی با موضوع اعلام‌شده به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و با توجه به اینکه اجرای این رویداد بسیار پرمشقت بود، اما امروز شاهد افتتاحیه نمایشگاه آثار هستیم. شهردار شیراز در خطاب به رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شیراز گفت: در کلیه گالری‌ها، مترو و فضاهایی که متعلق به شهرداری است، ارائه و نمایش آثار جشنواره باید در دستور کار باشد. اسدی با تأکید بر اینکه امروز زبان هنر بسیار زبان تأثیرگذاری است، به برگزاری رویداد دومین کنگره سرداران و امیران و شهدا در آبان سال آینده اشاره کرد و افزود: بنا به تأکید مقام معظم رهبری، مهم‌ترین موضوعی که در این کنگره مدنظر است، استفاده از زبان هنر در بخش‌های مختلف همچون فیلم و کتاب است. وی تأکید کرد: آثاری که در این کنگره ارائه می‌شود، باید متعدد، جذاب و در خصوص همه اقشار باشد.
خدمت رسانی متنوع فرهنگ‌سراها به شهروندان
در ادامه این مراسم، همچنین رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در سخنانی اظهار کرد: برآنیم تا برنامه‌های اجرایی حوزه سازمان در سطح فرهنگ‌سراها برگزار شود که این اقدام در جهت معرفی فرهنگ‌سراها و آشنایی با فعالیت مدیران و نیروهای زحمتکش پرسنل شهرداری این مجموعه است.
محمدعلی چوبینی افزود: زحمات این نیروها دیده نمی‌شود، اما این پرسنل زحمتکش نوک پیکان خدمتگزاری و ارتباط با مردم هستند. وی با توجه به اینکه شهرداری مجموعه‌ای خدمات‌رسان است، خاطرنشان کرد: شهروندان در بخش‌های متفاوتی این خدمات را دریافت می‌کنند، اما فرهنگ‌سراها یکی از مجموعه‌هایی است که در دریافت خدمات شهروندان بسیار خرسند هستند. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همچنین از حمایت و پشتیبانی شهردار شیراز از این رویداد و دبیر جشنواره و مدیرکل ارتباطات و معاونت فرهنگی سازمان در برگزاری این رویداد قدردانی کرد. چوبینی در پایان نوید داد: مجموعه آثار هنرمندان منتخب در مترو، گالری‌ها و فضای شهر اکران خواهد شد و از ظرفیت سازه‌های اطلاع‌رسانی در سطح شهر به جهت نمایش آثار استفاده می‌شود.
اهمیت ارج‌نهادن به مشاهیر شیراز
دبیر جشنواره و عضو هیئت داوران جشنواره بین‌المللی کاریکاتور کودکان غزه، خواستار تلاش بیشتر مسئولان در راستای بازشناسی مشاهیر ایرانی شد. احمدرضا سهرابی علاقه‌مندی و ارج نهادن مدیریت شهری شیراز به مبانی فرهنگی و هنری را به نیکی یاد کرد و افزود: حمایت‌هایی که از سوی مسئولان صورت می‌گیرد، در آفرینش‌های فاخر هنرمندان نقش بسزایی دارد و آنها را به سمت و سوی خلق آثار ارزنده ترغیب می‌سازد.او با تقدیر از حمایت‌های سازمان فرهنگی شهرداری شیراز به منظور برپایی این جشنواره در مقیاس بین‌المللی اظهار داشت: در تلاش بودیم تا در قالب این فعالیت فرهنگی شاهد یک جریان‌سازی بشردوستانه در سطح جهانی باشیم که با حضور آثار فاخر هنرمندان بین‌المللی تا حدود زیادی حاصل شد و پس از گام بلند شهرداری شیراز، کشورهای ترکیه و مصر هم جشنواره‌های مشابهی را کلید زدند. سهرابی با بیان اینکه این نمایشگاه دارای ویژگی‌هایی برجسته و شاخص است، بیان داشت: مطابق عرف‌های رایج، فرایند برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی معمولاً 3 تا 4 ماه است؛ اما با توجه به حساسیتی که پیرامون جنگ غزه و هجوم وحشیانه صهیونیست‌ها وجود داشت، آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره در مدت‌زمان 20 روز انجام پذیرفت که با استقبال 33 کشور از اقصی‌نقاط جهان همراه بود. این کاریکاتوریست بین‌المللی شیراز، مدت‌زمان داوری آثار را 7 روز اعلام کرد و گفت: اعلام نتیجه این جشنواره مصادف با 20 نوامبر، روز جهانی کودک بود که جای تأمل دارد. دبیر جشنواره و عضو هیئت داوران جشنواره بین‌المللی کاریکاتور کودکان غزه در بخش دیگری از سخنانش خواستار توجه بیشتر مسئولان به مشاهیر ایرانی شد و بیان داشت: در دوران اوج کرونا یکی از کشورهای همسایه با ظرافت و موقعیت‌شناسی اقدام به برپایی جشنواره زکریای رازی کرد تا این دانشمند گران‌مایه ایرانی و کاشف الکل را به نفع خود مصادره کند.وی با بیان اینکه در حوزه دیپلماتیک فرهنگی باید هنرمندی بیشتری داشته باشیم، تصریح کرد: متأسفانه در حوزه‌های بین‌المللی کارنامه درخشانی در راستای معرفی مشاهیر نداریم و می‌توان از ظرفیت‌های هنرمندان و به‌ویژه کاریکاتوریست‌ها بهره بیشتری برد.
 استقبال هنرمندان جهانی از جشنواره شهرداری شیراز
بر اساس این گزارش، شایان ذکر است کشورهای ایران، رومانی، اندونزی، مراکش، کلمبیا، برزیل، چین، هند، الجزایر، کوبا، عراق، عربستان سعودی، لهستان، اتریش، آلمان، روسیه، کرواسی، بلژیک، مقدونیه، مصر، ارمنستان، یونان، اسپانیا، پرو، نپال، تایلند و مکزیک، در مجموع ۳۳ کشور شرکت‌کننده در این جشنواره بودند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی