[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سیب‌زمینی خام، پخته و سرخ‌شده را این‌گونه فریز کنید! ، روزنامه شیراز نوین


به گزارش بهداشت نیوز، سیب‌زمینی یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در سراسر جهان است که سرشار از پتاسیم، فیبر و کربوهیدرات می‌باشد. سیب‌زمینی در صورت عدم نگهداری مناسب خیلی زود خراب و غیرقابل مصرف می‌شود. برخی از افراد برای نگهداری سیب‌زمینی برای طولانی‌مدت از روش فریز کردن کمک می‌گیرند، اما آیا می‌توان سیب‌زمینی را به صورت خام فریز کرد؟ سیب‌زمینی پخته یا سرخ‌شده را چطور؟ برای دانستن پاسخ سؤالات خود این بخش را از دست ندهید.
چگونه سیب‌زمینی تازه و سالم را انتخاب کنیم؟
قبل از اینکه به مبحث فریزر نمودن سیب‌زمینی برسیم ابتدا باید بیاموزیم که چگونه سیب‌زمینی تازه و سالم را انتخاب کنیم؛ برای خرید سیب‌زمینی تازه و سالم به نکات زیر توجه نمایید:
سیب‌زمینی‌های سفت‌تر را انتخاب کنید. سیب‌زمینی‌هایی با پوست صاف را انتخاب نمایید، زیرا سیب‌زمینی‌هایی که در اثر سرما آسیب دیده‌اند ممکن است پوست چروکیده و قهوه‌ای داشته باشند. از انتخاب سیب‌زمینی‌های آسیب‌دیده خودداری کنید، زیرا سریع‌تر خراب می‌شوند. سیب‌زمینی‌ها ممکن است در حین برداشت یا حمل آسیب ببیند. از خرید سیب‌زمینی جوانه‌زده اجتناب کنید؛ جوانه‌ها یکی از اولین شاخص‌های خراب بودن سیب‌زمینی هستند. 
آیا می‌توان سیب‌زمینی خام را فریز کرد؟
این سؤال بسیاری از خانم‌های خانه‌دار است؛ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم نمی‌توان سیب‌زمینی خام را در فریز نگهداری نمود، اما چرا؟
زیرا دمای خیلی پایین و سرد سبب شیرین شدن سیب‌زمینی و تبدیل شدن نشاسته به قند می‌شوند. کاهش قند می‌تواند باعث ایجاد مواد سرطان‌زایی مانند آکریل آمید‌ها شود؛ پس سیب‌زمینی خام را هرگز نباید در فریزر نگهداری کرد. همچنین سیب‌زمینی خام در معرض هوای سرد فریزر تغییر رنگ داده و قهوه‌ای می‌شود و آب داخل سیب‌زمینی در معرض یخ‌زدگی منبسط شده و کریستال‌هایی را تشکیل می‌دهد که ساختار‌های دیواره سلولی را تجزیه می‌کنند؛ این امر سبب خمیری‌شکل شدن سیب‌زمینی می‌شود. 
آیا می‌توان سیب‌زمینی پخته را فریز کرد؟
سیب‌زمینی پخته را می‌توان فریز نمود، زیرا هنگامی که سیب‌زمینی‌ها به طور کامل یا تا حدی پخته شوند، آنزیم‌هایی که سبب قهوه‌ای شدن سیب‌زمینی می‌شوند بی‌اثر شده و سیب‌زمینی‌ها دیگر تغییر رنگ نمی‌دهند.
فریز کردن سیب‌زمینی پخته
ابتدا سیب‌زمینی‌ها را کامل و یا تا حدی بپزید. می‌توانید سیب‌زمینی را خلال کرده و نیم‌پز کنید. برای قرار دادن سیب‌زمینی در فریزر، آن را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و فشار دهید تا همه‌ هوای آن خارج شود. سیب‌زمینی منجمد و پخته تا یک سال و بدون هیچ تغییری در کیفیت، سالم باقی می‌ماند.
زمانی که می‌خواهید سیب‌زمینی‌ها را بخورید، قبل از گرم کردن، در یخچال بگذارید تا از حالت انجماد خارج شوند. 
آیا می‌توان سیب‌زمینی سرخ‌شده را فریز کرد؟
‌نمی‌توان سیب‌زمینی را سرخ نمود و به صورت سرخ‌شده منجمد کرد، زیرا طعم و مزه سیب‌زمینی تغییر می‌کند، اما می‌توان سیب‌زمینی را به صورت نیمه‌آماده در فریزر قرار داد و پس از خارج نمودن از فریزر سرخ نمود.
طرز تهیه صحیح سیب‌زمینی منجمد 
ابتدا سیب‌زمینی‌ها را شسته و پوست بگیرید.
سپس سیب‌زمینی‌ها را خرد و خلالی کنید.
سیب‌زمینی در آب جوش ریخته و سه دقیقه می‌جوشانیم.
اجازه می‌دهیم سیب زمینی‌ها خشک شده و یا آنها را با دستمال تمیز خشک می‌کنیم.
سیب‌زمینی‌های نیمه‌آماده را در پلاستیک فریزر ریخته و هواگیری کنید و سپس در فریزر قرار دهید.
سیب‌زمینی‌ها را در حالی که منجمد هستند داخل روغن داغ شده می‌ریزیم(باید خلال‌ها از هم جدا جدا باشد) و سرخ می‌کنیم. اگر سیب‌زمینی را پوست کنده و خلال نموده‌اید و می‌خواهید سرخ کنید، اما به هر دلیلی نمی‌توانید در همان زمان اقدام به سرخ کردن نمایید، سیب‌زمینی‌های خردشده را در آب بریزید(آب باید روی سیب‌زمینی‌ها را بپوشاند) و آنها را در دما‌های خنک نگهداری کنید تا از تغییر رنگ آن جلوگیری کنید. اگر سیب‌زمینی‌ها بیشتر از ۲۴ ساعت در آب بمانند، آب زیادی را جذب کرده و بی‌مزه می‌شوند؛ پس زودتر سیب‌زمینی‌ها را سرخ کنید.
چگونه سیب‌زمینی‌ها را برای مدت طولانی نگهداری کنیم؟
سیب‌زمینی خام را در دمای بین ۴۳-۵۰ درجه فارنهایت(۶-۱۰ درجه سانتی‌گراد) و در انباری، زیرزمین و گاراژ نگهداری کنید؛ این محدوده دمایی کمی از گرمتر از یخچال می‌باشد. نگهداری سیب‌زمینی در جای خنک سبب می‌شود که جوانه‌ها روی پوست، تشکیل نشوند و ماندگاری آنها افزایش یافته و مقدار زیادی از ویتامین C موجود در آنها حفظ شود.
می‌توانید سیب‌زمینی‌هایی که خریده‌اید را به مدت دو هفته در یک کابینت تاریک و کوچک یا حمام نگهداری کنید تا پوست سیب‌زمینی ضخیم‌تر شود و هرگونه آسیب جزئی هنگام برداشت از بین رفته و احتمال پوسیدگی در حین نگهداری کاهش یابد. سیب‌زمینی را از نور دور نگه دارید، زیرا نور خورشید یا نور فلورسنت می‌توانند باعث تشکیل کلروفیل در پوست سیب‌زمینی و سولانین در آن شود. سولانین باعث طعم تلخی در سیب‌زمینی شده و می‌تواند احساس سوزش در دهان یا گلوی افرادی که نسبت به آن حساس هستند را ایجاد کند. 
سولانین بیشتر در پوست سیب‌زمینی و حدود ۳.۲ میلی‌متر از گوشت آن ایجاد می‌شود و پوست کندن و جدا کردن گوشت، آن را به طور کامل از بین می‌برد. برای جلوگیری از تجمع رطوبت و فاسد شدن سیب‌زمینی به جریان هوا نیاز دارد؛ پس سیب‌زمینی را در یک ظرف روباز یا یک کیسه کاغذی قرار دهید تا هوا آزادانه در آن جریان داشته باشد. اگر سیب زمینی‌ها را خشک نگه دارید، ماندگاری بیشتری دارند. شست‌وشو باعث افزایش رطوبت و رشد بیشتر قارچ و باکتری‌ها می‌شود؛ تنها قبل از استفاده، سیب‌زمینی‌ها را بشویید.
در کنار سیب‌زمینی خام میوه‌ها و سبزیجات را قرار ندهید، زیرا بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات هنگام رسیدن، گاز اتیلن را آزاد می‌کنند و این گاز سبب جوانه زدن و نرم شدن سریع‌تر سیب زمینی می‌شود.  

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی