[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آتش بی‌مهری به فرش‌های دستباف رسید ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش شیرازنوین به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، جلسه کمیسیون فرش و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی فارس در حالی برگزار شد که فعالان بخش خصوصی حوزه فرش استان فارس با ابراز گلایه از بی‌مهری تصمیم‌گیران استان فارس نسبت به برگزاری همزمان نمایشگاه فرش با سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در شیراز، خواستار توجه و حمایت ویژه از فرش دستباف استان فارس به عنوان یک مزیت اقتصادی 
شدند.
عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیسیون فرش و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی فارس، روز ۱۱ دی‌ماه در جلسه کمیسیون فرش و صنایع‌دستی این اتاق که با حضور اعضای آن برگزار شد، گفت: صنعت فرش و گبه استان فارس تاریخ و سابقه‌ای طولانی دارد و در جهان پرآوازه است، اما در این استان همواره مورد بی‌مهری و کم‌‌توجهی مسئولان و تصمیم‌گیران است.
حمیدرضا ذوالانواری افزود: قرار است نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی در استان به‌صورت هم‌زمان برگزار شود که در اقدامی نامناسب از سوی تصمیم‌گیران، نمایشگاه فرش علی‌رغم موضوعیت داشتن با دو نمایشگاه، قرار نیست نمایشگاهی داشته باشد.
وی بیان کرد: طبق اعلام نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس، قرار است در اواخر سال جاری نمایشگاهی مرتبط با صنعت فرش استان برگزار شود که انتظار می‌رفت این نمایشگاه نیز با دو نمایشگاه دیگر دیده می‌شد.
ذوالانواری با تأکید بر اینکه صنعت فرش می‌تواند به عنوان یک صنعت ارزآور برای این استان و کشور ارزآوری داشته باشد، اضافه کرد: با توجه به اینکه فرش یک مزیت فرهنگی و اقتصادی استان فارس است و این صنعت می‌تواند در مباحث اقتصادی، اجتماعی و روستایی و اشتغال این استان نقش مهمی را ایفا کند، انتظار داریم از فرش و گبه فارس حمایت بیشتری صورت گیرد.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: استقبال مردم استان از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بسیار زیاد است و فعالان بخش خصوصی استان انتظار دارند این‌گونه عناوین نمایشگاهی در چندین نوبت و حتی با مشارکت استان‌های هم‌جوار در فارس برگزار شود و این مهم مطالبه این کمیسیون به عنوان پارلمان بخش خصوصی از شرکت نمایشگاه‌های استان است.
ذوالانواری اظهار کرد: پیشنهاد مشخص ما به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان برگزاری نمایشگاه هم‌زمان فرش و صنایع‌دستی در زمان دیگری در استان است که این مهم را پیگیری خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: همچین در بحث حمایت از صنعت فرش و گبه استان به عنوان یکی از مزیت‌های اقتصادی و درآمدزا، انتظار فعالان این صنعت در استان از شهرداری شیراز و صدا و سیما، توجه بیشتر به مباحث تبلیغاتی در این حوزه است؛ به طوری که از امکانات تبلیغات شهری توسط شهرداری شیراز و فضای رسانه‌ای توسط صدا و سیمای استان به صنعت فرش و گبه فارس اختصاص داده شود.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: در نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی و فرش سال‌های گذشته شاهد ارائه فرش‌های غیرایرانی در نمایشگاه‌ها بودیم که امیدواریم در این دوره از برگزاری نمایشگاه‌ها اقدامات مؤثر با ساز و کارهای محکم‌تر جهت مقابله با این موضوع در نظر گرفته شود.
ذوالانواری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دستور جلسه این کمیسیون افزود: بخش‌نامه دریافتی از گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لغو ممنوعیت صادرات کالاهایی از جمله نخ ابریشم، پشم خام، نخ، الیاف پشمی و... منجر به مشکلات و تبعاتی در تولید و صادرات فرش دستباف خواهد شد.
وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه در گذشته تلاش‌هایی در راستای برداشتن ممنوعیت صادرات مواد اولیه فرش صورت گرفته است، گفت:‌ ممکن است برخی از مواد اولیه در کشور مازاد باشد، اما سپردن مواد اولیه مرغوب ایرانی به دست افراد غیرایرانی خیانت به فرش ایرانی است که می‌طلبد از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت با دستگاه‌های ذی‌ربط، پیگیری موضوع صورت پذیرد.
در ادامه این جلسه نمایشگاه اتحادیه فرش دستباف، اتحادیه صنایع‌دستی، زنهاری رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، معاون شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس و سایر اعضای کمیسیون به بیان دیدگاه‌هایی در خصوص دستور جلسات کمیسیون پرداختند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی