[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

۵۰ درصد گرانی ملک، محصول نرخ‌گذاری در سایت‌های مجازی است ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز و صدرا می‌گوید: سایت‌های مجازی بستر مناسب خریدوفروش و اجاره ملک نیستند و درج آگهی‌های بی‌اساس و غیرواقعی در سایت‌های مجازی، به هیچ عنوان توسط مشاوران املاک دارای مجوز صورت نمی‌گیرد و این اقدامات توسط سودجویان با هدف کلاهبرداری از مردم انجام می‌شود. 
با خودش گفت حالا که چند روز تعطیل است، باغی ویلایی را اجاره کند و دست خانواده‌اش را بگیرد و یک روز را فارغ از تمام مشکلات در کنار آنها خوش بگذراند. آگهی باغ ویلایی اجاره‌ای را از داخل سایت‌های مجازی پیدا کرد و با یکی از شماره‌های آن تماس گرفت. بعد از پایان مکالمه، فرد آگهی‌دهنده تصاویر چند نمونه از باغ‌ویلا‌های اجاره‌ای اطراف مشهد را برایش ارسال کرد.
مرد جوان یکی از مکان‌ها را انتخاب و تصاویرش را برای صاحب آگهی مجازی ارسال کرد. قرار بر این شد تا او مبلغ یک‌میلیون تومان را به عنوان بیعانه رزرو باغ‌ویلای انتخابی خود برای صاحب این آگهی واریز کند. چند روز از این ماجرا گذشت و قرار شد مرد جوان به همراه خانواده‌اش به ویلایی بروند که از قبل بیعانه آن را داده بود؛ اما فرد آگهی‌دهنده تلفنش را پاسخ نمی‌داد.
روز تعطیل هم تمام شد، اما صاحب آگهی باغ‌ویلا همچنان تلفنش را پاسخ نمی‌داد تا اینکه مال‌باخته تصاویر باغ‌ویلایی را که از قبل رزرو کرده بود، در همان سایت مجازی مشاهده کرد و دریافت که سرش کلاه رفته و طعمه کلاهبرداری قرار گرفته است. با شماره تلفن این آگهی تماس گرفت که فرد موردنظر به محض شنیدن صدای مشتری‌اش تماس را قطع و تلفن را خاموش کرد.
فرد آگهی‌دهنده از صدایش پیدا بود که ۲۰ تا ۲۵ سال دارد و می‌گفت اگر باغ‌ویلا را می‌خواهند، باید بخشی از هزینه اجاره‌اش را بپردازند؛ وگرنه مکان را در اختیار شخص دیگری قرار خواهد داد.
این داستانی است که مشابه آن شاید این روزها زیاد برای بسیاری از افراد پیش آمده که برای اجاره ملک و باغ‌ویلا از طریق سایت‌های مجازی اقدام می‌کنند، اما راه درست و قانونی که موجب نشود سر از چنین مسیری درآورند، این است که از طریق مشاوران املاک مجاز و دارای جواز کسب و اعضای اتحادیه مشاوران املاک اقدام شود؛ چیزی که شاید تنها درصد کمی از افراد به آن توجه دارند و همین موجب می‌شود تا بستر برای اقدام به کلاهبرداری در سایت‌های فضای مجازی باز شود و وقتی هم چنین تجاربی برای مشتریان پیش می‌آید، دستشان به جایی بند نباشد و نتوانند از طریق اتحادیه‌های صنفی و سازمان و اداره خاصی اقدام کنند. چون اصولا خود مشتری بوده که راه را غلط رفته و حالا بعد از اینکه مورد کلاهبرداری قرار گرفته می‌خواهد مسیر قانونی را برای پیگیری حق و حقوق خود در پیش 
بگیرد.
سایت‌های مجازی بستر مناسب خریدوفروش و اجاره ملک نیستند
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز و صدرا در خصوص سایت‌های مجازی که به درج آگهی در خصوص اجاره خانه، باغ‌ویلا و... اقدام می‌کنند، در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: درج آگهی‌های بی‌اساس و غیرواقعی در سایت‌های مجازی به هیچ عنوان توسط مشاوران املاک دارای مجوز صورت نمی‌گیرد و این اقدامات توسط سودجویان با هدف کلاهبرداری از مردم انجام می‌شود.
شهرام نامدار می‌افزاید: در مجموع و طبق جست‌وجویی که با شماره اعضای مشاوران املاک زیرمجموعه اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز و صدرا داریم، حتی از 100 آگهی درج شده درون این سایت‌های مجازی، یک مورد هم توسط اعضای ما نبوده است. وی با تأکید بر اینکه سایت‌های مجازی به هیچ عنوان برای اجاره باغ‌ویلا و... قابل‌استناد و معتبر نیستند، بیان می‌کند: شغل مشاوران املاک همواره وجود داشته و فعالیت‌های سایت‌های این‌چنینی نمی‌تواند این شغل را تعطیل کند؛ اما این مردم هستند که در این سایت‌ها مورد سوءاستفاده و آسیب قرار می‌گیرند؛ زیرا این سایت‌های مجازی سامان‌دهی نشده‌اند. این در حالی است که در سراسر دنیا شغل املاک یک برند به شمار می‌رود که قیمت املاک و اقتصاد به آن وابسته است.
نامدار تصریح می‌کند: متأسفانه باید بگوییم 50 درصد گرانی ملک به‌خاطر همین نرخ‌گذاری در سایت‌های مجازی است و چنین سایت‌هایی بستری برای سودجویان و کلاهبرداران فراهم کرده است.
وی ادامه می‌دهد: اتحادیه ما بی‌شک از پیشرفت تکنولوژی استقبال می‌کند؛ اما تکنولوژی که ایمن و قابل‌استناد و قابل پیگیری باشد و اگر تخلفی صورت بگیرد، با رد شدن سیستم سامانه، با تأییدیه مراجع ذی‌صلاح اقدام به درج آگهی و کسب مشتری کند. زمانی که آگهی توسط عرضه‌کننده بدون تأیید صلاحیت لازم از طریق کانال و دستگاه ذی‌ربط درج می‌شود، طبعاً پیگیری آن نیز توسط دستگاه‌ها، اتحادیه‌ها و... ممکن نخواهد شد؛ زیرا به عنوان نمونه وقتی یک فرد با درج آگهی باغ‌ویلا کلاهبرداری کرده و بیعانه گرفته و دیگر پاسخ‌گوی تلفنش نیست، زمانی که شکایت نزد اتحادیه مشاوران املاک آورده شود، چنین عضوی در لیست مشاوران املاک اتحادیه قرار ندارد؛ برای پیگیری چه کاری می‌شود انجام داد؟
نامدار با تأکید بر اینکه تمامی مردم باید از طریق مشاوران املاک مجاز اقدام به اجاره و خریدوفروش ملک کنند، بیان می‌کند: هرگونه اقدامی اعم از خریدوفروش و اجاره در مشاوران املاک دارای جواز کسب که عضو اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز و صدرا هستند، با درج کد رهگیری انجام می‌شود و هرگونه تخلفی در این خصوص توسط اتحادیه قابل پیگیری است و این قانون‌مداری است که موجب می‌شود تا در صورت بروز تخلف، طبق قانون به پیگیری پرداخته و نتیجه مطلوب حاصل 
شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی