[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

آدم‌های سمی اطراف خود را بشناسیم، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ویکی روان، همه‌ ما در زندگی با آدم‌های سمی برخورد داشته‌ایم که سمشان را بر ما پاشیده‌اند؛ گاهی اوقات بیشتر شبیه آب پاشیدن است. آدم‌های سمی به سمت آدم‌های معقول کشیده می‌شوند و همه‌ ما احتمالاً حداقل یک نفر را در زندگی‌مان داشته‌ایم(یا داریم) که در تلاش بی‌پایان‌ برای خوشحال کردن آنها(چیزی که واقعاً هرگز به آن نمی‌رسیم) باعث شده‌اند مثل سیم‌خاردار دور خودمان بپیچیم.
آسیب آنها در ظرافت‌ و روشی که می‌توانند همان پاسخ مرسوم «مشکل از آنها نیست، از من است» را تولید کنند، نهفته است. آنها می‌توانند کاری کنند وسواس بیش‌از حدتان، حساسیت بیش از حدتان و تمایل‌تان به سوتعبیر را زیر سؤال ببرید. اگر شما کسی باشید که مدام آسیب می‌بیند، یا کسی که پیوسته رفتارش را برای در امان ماندن از صدمه و آسیب تغییر می‌دهد، پس این احتمال وجود دارد که «مشکل از شما نباشد، و بیشتر از آنها» باشد.
توانایی تشخیص رفتار مضر آنها نخستین قدم در به حداقل رساندن تأثیرشان است. ممکن است شما قادر به تغییر آنچه انجام می‌دهند نباشید، اما می‌توانید آنچه را در قبال آن انجام می‌دهید و هر ایده‌ای را که شخصی سمی در زندگی‌ شما ممکن است داشته باشد که بتواند با آن کنار بیاید را تغییر دهید.
کارهای بسیاری وجود دارد که آدم‌های سمی برای تغییر دادن آدم‌ها و موقعیت‌ها به نفع خودشان انجام می‌دهند؛ در اینجا به ۱۲ مورد از آنها اشاره می‌شود؛ دانستن آنها به شما کمک خواهد کرد از تحت نفوذ آنها قرار گرفتن اجتناب کنید.
۱. کاری می‌کنند مدام حدس بزنید با کدام وجه از آنها سر و کار دارید.
آدم‌های سمی ممکن است یک روز کاملاً برخوردی دوستانه داشته باشند و روز بعد کاری کنند که شما از خودتان بپرسید کدام کارتان آنها را آزرده است؟ اغلب چیز مشخصی وجود ندارد که بتواند این تغییر وضعیت را توضیح دهد، فقط می‌دانید که یک جای کار می‌لنگد. ممکن است آنها پرخاشگر، ناراحت، سرد یا بدخلق باشند و وقتی از آنها می‌پرسید مشکل چیست، پاسخ احتمالاً این خواهد بود «هیچ چیز»، اما به اندازه‌ کافی کاری می‌کنند که بفهمید مشکلی هست. این کار به اندازه‌ کافی احتمالا یک آه سنگین، یک ابرو بالا انداختن و یا کم‌محلی کردن است. وقتی این اتفاق می‌افتد، احتمالاً خودتان را در حال بهانه آوردن یا به هر دری زدن برای خوشحال‌ کردن آنها خواهید یافت. 
دست از خشنود کردن آنها بکشید؛ آدم‌های سمی مدت‌ها پیش فهمیده‌اند که آدم‌های محترم تا هر کجا لازم باشد پیش می‌روند تا کسانی که برای‌شان اهمیت دارند را خشنود کنند. اگر تلاش‌های‌ شما برای خوشحال کردن جواب نمی‌دهد یا مدت زیادی دوام نمی‌آورد، احتمالاً زمانِ دست کشیدن از این کار است. از آنها فاصله بگیرید و وقتی برگردید که خلق و خوی‌شان عوض شده باشد؛ شما مسئول احساسات دیگری نیستید. اگر ناخواسته به کسی صدمه زده‌اید، بپرسید، درباره‌ آن صحبت کنید و اگر لازم بود عذرخواهی کنید؛ در هر حال، مجبور نیستید حدس بزنید.
۲. آدم‌های سمی موقعیت را به‌ دست خواهند گرفت.
اگر احساس می‌کنید شما تنها کسی هستید که برای رابطه مایه می‌گذارید، احتمالاً حق با شماست. آدم‌های سمی روشی دارند که از خود حسی ساطع می‌کنند که احساس می‌کنید چیزی به آنها بدهکار هستید. آنها همچنین روشی دارند که از شما بکَنند یا کاری کنند که آسیب ببینید، آن‌وقت جوری رفتار کنند که انگار تمام این کارها را به خاطر شما انجام داده‌اند. این قضیه به طور ویژه در محیط کار یا روابطی وجود دارد که در آن موازنه‌ قدرت حذف شده است. «من این پرونده‌هایی که ارزش ۶ ماهه دارند را برای تو گذاشتم»، «فکر می‌کردم قدردان این تجربه و فرصتی که برای یادگیری مسیرت در تشکیل پرونده‌ها در اختیارت قرار دادم خواهی بود» یا «من یک میهمانی برای شام دارم؛ چطور است شام را تو بیاوری برای ساعت ۱۰». «این کار به تو فرصتی می‌دهد که کمی مهارت‌های آشپزی‌ات را نشان بدهی. باشه؟»
شما به هیچ کس هیچ‌چیز بدهکار نیستید؛ اگر لطف تلقی نمی‌شود، پس نیست!
۳. آنها مالک احساسات‌خود نیستند.
به‌جای تملک احساسات‌ خودشان، آنها به گونه‌ای رفتار خواهند کرد که گویی آن احساسات مالِ شما هستند. به این کار فرافکنی گفته می‌شود؛ چراکه احساسات و افکارشان را به سمت شما فرا می‌افکنند. به‌عنوان مثال، کسی که عصبانی است اما مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد ممکن است شما را متهم به عصبانی بودن از خود بکند. ممکن است به ظرافت این جملات باشد: «با من مشکلی نداری؟» یا کمی تند وتیز تر: «چرا از من عصبانی هستی»، یا «تمام روز بدخلق بودی.»
شما خودتان را مدام در حال توجیه کردن و دفاع کردن خواهید یافت و این اغلب به صورت یک چرخه ادامه پیدا می‌کند؛ چراکه به شما مربوط نمی‌شود. واقعاً درمورد اینکه چه چیزی مال شماست و چه چیزی مال آنها، روشن عمل کنید. اگر احساس می‌کنید که مدام در حال دفاع کردن از خود در برابر اتهامات یا سؤالاتی هستید که درست نیستند، ممکن است تحت فرافکنی قرار گرفته باشید. شما مجبور نیستید توضیح بدهید، توجیه کنید یا از خودتان دفاع کنید یا وقت صرف یک اتهام نابه‌جا کنید؛ این را به خاطر بسپارید.
۴. کاری خواهند کرد خودتان را به آنها اثبات کنید.
آدم‌های سمی مرتباً شما را در موقعیتی قرار خواهند داد که مجبور خواهید بود بین آنها و چیز دیگری دست به انتخاب بزنید و شما همیشه به انتخاب کردنِ آنها احساس تعهد خواهید کرد. آدم‌های سمی منتظر می‌مانند تا شما احساس تعهد کنید، آن‌وقت قضیه را آشکار خواهند کرد. مثلاً بگویند اگر من واقعاً برای تو اهمیت داشتم از کلاس ورزش‌ات می‌گذشتی و وقتت را با من سر می‌کردی.» 
۵. آنها هرگز عذرخواهی نمی‌کنند.
آنها پیش از آنکه عذرخواهی کنند، دروغ خواهند گفت، پس بحث کردن هیچ فایده‌ای ندارد. آنها ماجرا را می‌پیچانند، نحوه‌ وقوع آن را عوض می‌کنند و آن را آن‌چنان متقاعد‌کننده بیان می‌کنند که خودشان هم مزخرفات‌ خود را باور می‌کنند.
آدم‌ها مجبور نیستند برای اشتباه کردن عذرخواهی کنند و شما هم برای پیش رفتن احتیاجی به عذرخواهی ندارید. فقط به پیش بروید؛ بدون آنها. دست از صداقت‌ نکشید، اما به بحث هم ادامه ندهید؛ هیچ فایده‌ای ندارد. بعضی از آدم‌ها می‌خواهند راستش را بگویند تا اینکه فقط خشنود باشند و شما کارهای بهتری برای انجام دادن دارید تا تغذیه کردنِ حقیقت.
۶. آنها همیشه در یک بحران حاضر خواهند بود، اما هرگز در شادی‌ شما شریک نخواهند شد.
آنها برای آن که بگویند خبرهای خوش شما خبرهای مهمی نیستند دلایلی خواهند یافت. درباره‌ ارتقای شغلی بگویند: «پولی که دریافت می‌کنی در ازای کاری که انجام می‌دهی مبلغ چندان زیادی نیست.» درباره‌ی تعطیلات ساحلی: «خب، هوا خیلی گرم خواهد بود. مطمئن هستی که می‌خواهی به این تعطیلات بروی؟» 
 اجازه ندهید آنها شما را تا اندازه‌ خودشان کوچک کنند یا تحلیل ببرند؛ به هر حال شما به تأیید آنها نیازی ندارید یا تأیید هر کس دیگری در این مورد.
۷. آنها یک مکالمه را نیمه‌تمام رها می‌کنند و سپس ناپدید می‌شوند.
تلفنشان را بر نمی‌دارند؛ پیامک‌ها یا ایمیل‌ها را جواب نمی‌دهند و در لابه‌لای پیام‌های پست صوتی‌شان، ممکن است خودتان را در حال اجرای مکالمه یا مباحثه‌ مداوم در ذهن‌ خود بیابید که در حال حدس زدنِ وضعیت این رابطه هستید و در شگفت از اینکه چه کاری کرده‌اید که آنها را ناراحت کرده‌است، یا اینکه آیا مرده‌اند، زنده‌اند یا فقط به شما اهمیتی نمی‌دهند که می‌تواند گاهی اوقات همه احساس یکسانی داشته باشند. آدم‌هایی که به شما اهمیت می‌دهند بی‌آنکه برای مرتب کردن اوضاع کاری انجام داده باشند اجازه نخواهند داد شما احساس بی‌ارزشی بکنید؛ البته این به آن معنی نیست که شما اوضاع را مرتب خواهید کرد، اما لااقل آنها تلاش خواهند کرد. اگر برای جلسات طولانی شما را «آن بیرون» نگه می‌دارند این را به‌عنوان نشانه‌ای از سرمایه‌گذاری آنها در رابطه بگیرید.
۸. آنها از کلمات غیرسمی با یک لحن سمی استفاده خواهند کرد.
ممکن است پیام به اندازه‌ کافی معصومانه باشد، اما لحن‌ آن چیزهای خیلی بیشتری را انتقال می‌دهد. چیزی مثلِ «امروز چه کار کردی؟» بسته به نحوه‌ بیان می‌تواند معانی مختلفی بدهد. می‌تواند هر معنی بدهد از «پس فکر می‌کنم کاری نکردی طبق معمول»، تا «مطمئن هستم از من روز بهتری داشته‌ای. روز من ناخوشایند بود. خیلی ناخوشایند و تو حتی آن‌قدر توجه نداشتی که از من بپرسی.»
 وقتی لحن آنها را مورد سؤال قرار می‌دهید، این‌گونه پاسخ خواهند داد که، «کل چیزی که من گفتم این بود که امروز چه کار کردی» که درست است به نوعی، اما در حقیقت چنین نیست.
۹. آنها در یک مکالمه جزئیات بی‌ربطی را وارد خواهند کرد.
وقتی سعی می‌کنید چیزی را که برای‌ شما اهمیت دارد حل کنید، آدم‌های سمی جزئیات بی‌ربط را از پنج بحثِ پیش به میان خواهند آورد. مشکل اینجاست که پیش از آنکه بدانید درباره‌ چیزی بحث می‌کنید که شش ماه قبل اتفاق افتاده است، هنوز دارید از خودتان دفاع می‌کنید، به‌جای آن‌که به موضوع مربوطه بپردازید. تا حدودی همیشه به نظر می‌رسد بحث فقط با آنچه شما در حق آنها انجام داده‌اید خاتمه پیدا می‌کند.
۱۰. آنها به‌جای این‌که از آنچه می‌گویید صحبت کنند، بحث را به طرز گفتن شما می‌کشانند.
احتمالاً سعی می‌کنید مسئله‌ای را حل یا روشن‌سازی کنید و پیش از آنکه خودتان بدانید، مکالمه یا بحث از مسئله‌ای که برایتان حائز اهمیت بود دور شده است و به شیوه‌ای که درباره‌ آن صحبت می‌کنید(اینکه آیا نحوه‌ گفتن‌ شما مشکلی دارد یا نه؟) سوق پیدا کرده است. می‌بینید که در حال دفاع کردن از لحن‌، حرکات‌، انتخاب کلمات‌ یا چگونگی تکان خوردن شکم خود هنگام نفس کشیدن هستید؛ حتی لزومی ندارد که چیز معنی‌داری باشد. 
درهمین میان، نیاز اولیه‌ شما تماماً زیر انبوهی از مکالمات نیمه‌تمام که تا پایان روز به نظر می‌رسد بزرگتر شود، فرو رفته و پنهان شده است.
۱۱. آنها بزرگ‌نمایی می‌کنند.
«تو همیشه…»، «تو هرگز…» را استفاده می کنند. دفاع کردن از خودتان در مقابل این شکل از به‌ دست گرفتن موقعیت‌ها دشوار است. آدم های سمی روشی دارند برای تعمیم دادنِ کاری که یک‌بار انجام داده‌اید یا انجام نداده‌اید به‌عنوان مدرکی دال بر نقایص شما. داخل بحث نیفتید؛ برنده نخواهید شد و نیازی هم ندارید.
۱۲. آنها قضاوت می‌کنند.
همه‌ ما بعضی وقت‌ها کاری را اشتباه انجام می‌دهیم، اما آدم های سمی می‌خواهند مطمئن شوند که شما این را می‌دانید. آنها شما را قضاوت می‌کنند و به اعتماد به نفستان ضربه می‌زنند، کاری می‌کنند به خاطر اشتباهی که انجام داده‌اید احساس کم بودن کنید. همه‌ ما جایز هستیم که هر از گاهی کاری را اشتباه انجام دهیم، اما هیچ‌کس حق ندارد در جایگاهِ قضاوت بایستد مگر آنکه کاری کرده باشیم که بر کسی تأثیر گذاشته باشد.
شناختنِ گریزگاه‌های مورد علاقه‌ آدم‌های سمی قدرت تشخیص شما را تقویت خواهد کرد و پیدا کردن و نام بردنِ تغییر موقعیت‌ها را آسان‌تر خواهد کرد. 
مهم‌تر آنکه اگر شما نشانه‌های مختص یک فرد سمی را بشناسید، شانس بهتری خواهید داشت که قبل از افتادن در گره‌ کورِ خشنود کردن آنها خودتان را خلاص کنید.
بعضی از آدم‌ها نمی‌توانند خشنود باشند، بعضی از آدم‌ها مناسب شما نخواهند بود و بسیاری از مواقع این به شما ربطی نخواهد داشت. 
شما همیشه می‌توانید به دیوانگی‌های غیرضروری نه بگویید. جسور باشید و خطاهای‌ خود، تغییرات تفکر و چیزهایی که موجب درخشش شما می‌شود را بپذیرید. 
شما به تصدیق هیچ‌کس نیازی ندارید، اما یادتان باشد اگر کسی سخت تلاش می‌کند که موقعیت را به‌ دست بگیرد به این خاطر است که او به تصدیق شما نیاز دارد. همیشه مجبور نیستید بهایی بپردازید، اما اگر مجبور شدید، نگذارید آن بها خیلی سنگین باشد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی