[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خوردن سیر و پیاز برای زخم‌های گوارشی مضر است، روزنامه شیراز نوین

یک فوق تخصص کبد و گوارش گفت: سیر و پیاز تشدیدکننده‌ بیماری‌های IBS و رفلاکس هستند.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سمیه خیاطیان، فوق تخصص کبد و گوارش گفت:  تأثیر سیر و پیاز در زخم‌های گوارشی از جمله زخم معده و زخم اثنی عشر ذکر نشده است، اما تشدیدکننده‌ بیماری‌های IBS و رفلاکس هستند.
او درباره‌ چگونگی ایجاد زخم‌های گوارشی توضیح داد و افزود: ابتدا در دستگاه گوارش التهاب ایجاد می‌شود که این التهاب در طولانی‌مدت باعث آسیب به بافت مخاطی شده و هنگامی که آسیب وارد شده بیش از ۵ میلی‌متر شود، آن‌وقت به آن زخم گوارشی می‌گوییم.
او گفت: علت اصلی ایجاد زخم‌های گوارشی مبتلا شدن به عفونت میکروب اچ پیلوری و مصرف خودسرانه و طولانی‌مدت مسکن‌هاست؛ دارو‌های مسکن در دسترس مانند ایبوپروفن، ژلوفن و مفنامیک اسید باید محدود مصرف شون، اما در صورت لزوم برای مصرف حتماً تحت نظر پزشک معالج استفاده شوند.
این فوق تخصص کبد و گوارش با اشاره به علائم زخم‌های گوارشی مانند درد سر دل، درد معده، سیری زودرس، استفراغ و مدفوع خونی ادامه داد: گاهی اوقات زخم‌های گوارشی بدون علامت هستند و فرد ممکن است با خون‌ریزی گوارش به بیمارستان مراجعه کند.
او پرهیز از مصرف غذا‌های آماده و فرآوری‌شده و همچنین مصرف غذا‌های چرب و کم‌ادویه را ضروری دانست و توصیه کرد: افراد باید سیگار را کنار بگذارند و مصرف نوشابه و غذا‌های آماده را به حداقل برسانند.
خیاطیان زمینه ژنتیک و سابقه خانوادگی سرطان‌های گوارشی در اقوام درجه یک را از عوامل خطر دانست و گفت: این افراد باید هر چند وقت یک‌بار غربالگری انجام دهند. این فوق تخصص کبد و گوارش در پایان با تأکید بر تغذیه مناسب، رعایت بهداشت دست و بهداشت مواد غذایی، انجام ورزش و فعالیت بدنی خاطر نشان کرد: سبک زندگی سالم، سبب پیشگیری از اکثر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های گوارشی می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی