[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

نابودی آب‌های زیرزمینی و خشک‌شدن تالاب‌ها، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان هواشناسی کشور، الگوهای جوی ترکیه با ایران را متفاوت دانست و با بیان اینکه بسیاری از سیستم‌های بارشی فعال در ترکیه در ایران فعالیت ندارد، گفت: نابودی منابع آب زیرزمینی و خشک شدن تالاب‌های فصلی، دو چالش اصلی کشور است و باید برنامه جامع در حوزه زیست‌محیطی تدوین شود. به گزارش دریافتی سبزینه از وزارت راه و شهرسازی، «سحر تاج‌بخش مسلمان» افزود: استفاده از آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز، از مهم‌ترین چالش‌های ماست که موجب شده منابع آب‌های زیرزمینی نیز نابود شود. تاج‌بخش خاطرنشان‌کرد: شرایط اقلیمی کشور مساعد نیست. منابع زیست‌محیطی و تالاب‌های فصلی در حال خشک شدن هستند و کمبود بارش هم رخ داده است که با ادامه این روند رودخانه‌های دائمی کشور نیز به‌ سمت خشک شدن می‌روند. وی تأکید کرد: باید برنامه جامع مدونی در حوزه زیست‌محیطی تبیین شود و همه دستگاه‌های کاربر آب مکلف به اجرای آن بر اساس منافع ملی باشند.
استفاده نامحدود از ظرفیت دریاها شوری آب را زیاد می‌کند
تاج‌بخش با اشاره به پروژه‌های انتقال آب دریا برای تأمین آب موردنیاز کشور، اظهار داشت: آنچه در اجرای این پروژه‌ها اهمیت دارد، این است که با توجه به شرایط کشور و ظرفیت‌ها، بهترین بهره‌برداری را از امکانات سرزمینی انجام دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: استفاده از ظرفیت دریاها یکی از راهکارهای تأمین منابع آب است که در دنیا استفاده می‌شود، اما بسیار مهم است که استفاده از این ظرفیت‌ها ما را به بیراهه نکشاند و شرایط را از وضع موجود بدتر نکند.
وی تصریح ‌کرد: به طور قطع اگر استفاده از این ظرفیت‌ها نامحدود باشد، مشکلات زیست‌محیطی برای موجودات دریایی ایجاد می‌شود و شوری آب را زیاد می‌کند.
رئیس سازمان هواشناسی با تأکید بر اینکه باید با توجه به اقلیم سرزمین خود بهترین وضعیت را برای کشور فراهم کنیم، بیان ‌داشت: پیشنهادی در این زمینه توسط وزارت نیرو به شورای عالی آب ارائه شده و در این پیشنهاد منابع مختلف آبی برای ظرفیت‌های کشاورزی، صنایع و زیست‌محیطی لحاظ شده است که موضوع استفاده از آب دریا و پساب را هم شامل می‌شود. تاج‌بخش با اشاره به اهمال در مدیریت منابع سرزمینی، گفت: اگر برنامه مدونی به‌ویژه در حوزه کشاورزی نداشته باشیم، شرایط از این هم بدتر خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی