[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۵
  • دوره جدید

واردات مرغ اجداد، پایه تولید مرغ کشور است ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش دریافتی شیرازنوین، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور با بیان اینکه جوجه یک‌روزه موردنیاز کشور تأمین است، گفت: جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است؛ به طوری که بالغ بر ۱۹۰میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار در دستگاه جوجه‌کشی پیش‌بینی شده و برای دی‌ماه ۱۵۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی برنامه‌ریزی شده است. «محمدرضا صدیق‌پور» افزود: با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید، صنعت مرغداری شرایط سختی را سپری می‌کند، اما با تغییر در سیاست اخیر وزارت جهاد کشاورزی و دولت در امر بازسازی، پتانسیل جوجه‌ریزی واحدهای مرغ مادر در خصوص واردات مرغ اجداد و جوجه مادری به‌عنوان پایه تولید مرغ کشور، اقدام مؤثری صورت گرفته است.
وی افزود: تا به ثمر رسیدن این تولید پایه با برنامه‌ریزی هم‌زمان در جهت افزایش با اولویت تولید داخل، تأمین کسری تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه گوشتی از محل واردات، تولید جوجه یک‌روزه افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور با بیان اینکه تولید جوجه یک‌روزه از محل تولید داخل افزایش بی‌نظیری داشته و کسری تولید با واردات ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته باعث شد در آبان‌ماه ۱۲۶میلیون قطعه، در آذرماه ۱۴۴میلیون قطعه جوجه‌ریزی و برای دی‌ماه بالغ بر ۱۵۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود.
صدیق‌پور، ظرفیت حداکثری جوجه‌کشی را ۱۵۰میلیون قطعه در ماه دانست و تصریح کرد: صنعت جوجه یک‌روزه بیش از این ظرفیت افزایش تولید و جوجه‌کشی را ندارد. وی بیان داشت: سهم واردات در صنعت جوجه یک‌روزه از کشور ترکیه حداکثر ۱۰ درصد بوده و بیش از ۹۰ درصد جوجه یک‌روزه موردنیاز کشور برای صنعت مرغ گوشتی از محل تولید داخل تأمین می‌شود که با برنامه‌ریزی صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی، از ماه‌های ابتدایی سال آتی نه‌تنها از واردات جوجه بی‌نیاز خواهیم شد، بلکه صادرکننده تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یک‌روزه خواهیم بود. دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور بیان کرد: واردات با ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی یعنی ارز کالاهای اساسی توسط بخش خصوصی انجام شده و دستگاه‌های دولتی بر این فرایند نظارت دارند که امیدواریم به‌زودی بازار این محصول تعدیل شود.
کمبودی در تأمین نهاده ذرت و کنجاله سویا نداریم
صدیق‌پور تأکید کرد: به دلیل افزایش تولید جوجه یک‌روزه، فراوانی در سطح واحدهای مرغ گوشتی نیز افزایش یافته و با توجه به تأمین نهاده ذرت و کنجاله سویا به‌وفور، کمبودی در زمینه تولید و پرورش جوجه یک‌روزه گوشتی به‌ویژه تأمین مرغ گوشتی در ماه‌های پایانی سال نداریم. 
وی درباره قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی، گفت: طی بررسی کارشناسی و پیشنهاد به تشکل مربوطه و وزارت جهاد کشاورزی، مقرر شد قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه با نوسان ۲۰ درصدی بر اساس نژادها و سنین مختلف به طور متوسط ۲۰هزار تومان به دست تولیدکنندگان مرغ گوشتی برسد؛ اما به دلیل افزایش تقاضا طی ماه‌های اخیر، این رقم گاهی به ۲۷ تا ۲۸هزار تومان نیز رسیده، البته مورد تأیید انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه نیست. دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه با بیان اینکه جوجه یک‌روزه قیمت مصوب ندارد، تصریح کرد: افزایش قیمت جوجه یک‌روزه ناشی از افزایش هزینه‌های تولید، افزایش ۳۰ درصدی قیمت کنجاله سویا، تغییر ارز داروها و واکسن‌ها از تالار اول به تالار دوم و هزینه حمل و نقل است. صدیق‌پور گفت: با فرایند تولید فعلی، تلاش داریم ۱۵۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی را برای تأمین گوشت مرغ ماه‌های پایانی سال، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان حفظ کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی