[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

همه‌چیـــــز زیـــــر خــط فقـــر!، روزنامه شیراز نوین

در تعطیلات نیم‌فصل لیگ دسته اول فوتبال کشور به سر می‌بریم؛ با پشت سر گذاشتن دیدارهای جام حذفی مقابل دو تیم دسته سومی، حالا دو تیم شیرازی در حال استراحت هستند و به زودی تمریناتشان را برای نیم‌فصل دوم آغاز خواهند کرد.
فجر شهید سپاسی با کسب 33 امتیاز رتبه چهارم نیم‌فصل را به دست آورد؛ این تیم 4 امتیاز با منطقه صعود و 22 امتیاز با منطقه سقوط فاصله دارد. به نظر می‌رسد این تیم تا پایان مسابقات یک مدعی جدی برای صعود باقی بماند.
شهر راز هم با 24 امتیاز در رتبه هفتم قرار گرفت که می‌شود 13 امتیاز؛ فاصله با منطقه صعود و 13 امتیاز هم با منطقه سقوط؛ یعنی احتمالاً نیم‌فصل دومی خالی از استرس را برای این تیم می‌توانیم متصور باشیم.
اما به سراغ ورزشی‌نویسهایی رفتیم که تقریباً تمامی دیدارها را به خوبی دنبال می کردند و اشراف خوبی به وضعیت دو تیم شیرازی دارند؛ از آنها شش سؤال پرسیدیم و پاسخ‌های جالبی دریافت کردیم: 
۱-در مجموع نیم‌فصل اول را چطور دیدید؟
۲-به کیفیت «فنی» مسابقات از ۱٠ چه نمره‌ای میدهید؟
۳-امیدوارکننده‌ترین چیزی که دیدید؟ 
۴- و ناامید‌کننده‌ترین؟ 
۵-یک یا دو بازیکن شاخص از دو تیم شیرازی نام ببرید.
۶-چه رتبه‌هایی را برای فجر شهید سپاسی و شهر راز در پایان فصل پیش‌بینی می‌کنید؟
پاسخ‌هایی تخصصی، گاهی امیدوارکننده و گاهی خالی از امید. شکی نیست که فوتبال و به طور کلی ورزش در کشور ما به قدری با معضل و کمبود مواجه است که انتظارات به پایین‌ترین سطح ممکن تنزل پیدا می‌کند، اما شاید بتوان با مطرح کردن برخی صحبت‌ها، مسئولی را به فکر و عمل فرو برد.

امیدواری به مربیان جوان و بومی
مجید عجم پور
1- اگر کل لیگ را بخواهیم ببینیم، بازی‌ها منظم و به خوبی انجام شد و لیگ هم به خوبی برگزار شد. شاید بعضی داوری‌ها مشکل داشت، اما در مجموع، خوب انجام شد.
2- بین 5 تا 6 چون خیلی کم و کسری داشت؛ زمین‌های نامناسب، نداشتن امکانات برای تماشاگران و تیم‌ها. در کشورهای دیگر، تیم‌ها در رخت‌کن سونا و جکوزی دارند، امکانات ماساژ و خیلی چیزهایی که لیگ حرفه‌ای ما از آن برخوردار نیست. ما فقط به اسم حرفه‌ای بوده اما در عمل خیلی عقب هستیم؛ امکان ندارد ما حتی به گرد پای تیم‌های خلیج فارس برسیم. بازیکنان خوبی داریم، اما نمی‌توانیم اسم لیگمان را حرفه‌ای بگذاریم.
3- مربیان جوان و بومی فجر شهید سپاسی و شهر راز، اتفاق امیدوارکننده‌ای است که امسال شاهد آن هستیم؛ رجب‌زاده و زارع، هر دو انرژی لازم را دارند، سابقه ملی دارند، بومی، دل‌سوز و جویای نام هستند. حضور آنها حداقل این حسن را دارد که متعلق به همین شهر بوده و بی‌تفاوت نیستند؛ دوست دارند تیم‌ها را به جایگاه واقعی‌شان برسانند. 
4- نداشتن توان مالی و پشتوانه غنی؛ فجر شهید سپاسی که بودجه محدودی دارد و شهر راز هم که یک تیم خصوصی است. تیم‌داری خیلی سنگین است؛ مگر یک نفر چقدر می‌تواند هزینه کند؟ شوخی‌بردار نیست؛ هزینه‌ها کمرشکن است. فقط تیم‌هایی که به صنایع بزرگ متصل هستند می‌توانند با خیال راحت فعالیت کنند، اما بودجه محدود تیم‌های شیرازی کار رقابت را سخت می‌کند.
5- همه بازیکنان هر دو تیم، پرتلاش و دونده بودند؛ نمی‌شود نام ببریم که کدام بهتر بود؛ مثلاً در تیم فجر شهید سپاسی، هافبک‌ها و دفاع گل می‌زدند. بازیکنانی مثل آرام عباسی، محمد آژیرو عباس بوعذار، اما نمی‌توان از بازیکن متفاوتی نام برد. در تیم شهر راز هم همین‌طور؛ فکر می‌کنم هر دو تیم شیرازی یک‌دست هستند و نمی‌توان بازیکنی را از سایران جدا کرد.
6-پیش‌بینی سخت است، اما امیدوارم فجر شهید سپاسی این جایگاهش را از دست ندهد و نیم‌فصل دوم با توان بیشتری حرکت کند. تیم‌های دیگر مطمئناً تقویت خواهند کرد. فکر می‌کنم فجر شهید سپاسی تا روز آخر با دو سه تیم بالا یک رقابت نزدیک و تنگاتنگ داشته باشد و شهر راز هم می‌تواند یکی دو پله بهتر از این رتبه‌ای که دارد را در پایان کسب کند. اما اگر هر دو تیم خود را تقویت کنند؛ مخصوصاً بازیکن باتجربه و گل‌زن جذب کنند، فکر می‌کنم شرایط بهتری کسب کنند. در مجموع به صعود فجر شهید سپاسی خیلی خوش‌بین هستم.


همتی برای صعود وجود ندارد
کمال گهر نژاد
1-امکانات ضعیف برگزاری رقابت‌ها روی کیفیت مسابقات تأثیر منفی می‌گذارد. متأسفانه در مسابقات نیم‌فصل اول شاهد برنامه و تاکتیک مشخصی از تیم‌ها نبودیم.
2- فکر می‌کنم عدد 7 منصفانه باشد.
3- وضعیت زمین حافظیه که کمی نسبت به گذشته بهتر شده بود.
4- اینکه باز هم مثل ادوار گذشته فجر شهید سپاسی، بازی‌های حساس و شش امتیازی را می‌دهد. متأسفانه هیچ نقطه امیدوارکننده‌ای  و هیچ همت جمعی برای صعود تیم‌های شیرازی به لیگ برتر به چشم نمی‌خورد.
5- فقط تا حدودی عباس بوعذار وعلی فتحی از فجر شهید سپاسی را بازیکنان تأثیرگذاری دیدم.
6- برای فجر شهید سپاسی رتبه سوم یا چهارم را پیش‌بینی می‌کنم و شهر راز هم با این شرایط روی پله ششم یا هفتم قرار خواهد گرفت.

عزم فدراسیون برای کاهش تماشاگران!
بهنام محمودی
۱- در نیم‌فصل اول چیدمان داوری اعتراض بسیاری از تیم‌ها را در پی داشت و اشتباهات تأثیرگذار داوری در ثبت نتایج مسابقات از هفته‌های ابتدایی مطرح بود. با رسیدن به هفته‌های پایانی نیم‌فصل، اعتراضات به اوج خود رسید و اوج اشتباهات داوری را در بازی خیبر خرم‌آباد و فجر شهید سپاسی شاهد بودیم که ممکن است در پایان فصل تأثیرگذار باشد.
۲- با قانون تعیین سقف قرارداد در ابتدای فصل در لیگ برتر خوب همه خوش‌بین بودند که بازیکنانی که در لیگ برتر نمی‌توانند تیم پیدا کنند به لیگ یک بیایند و سطح مسابقات را بالاتر ببرند، ولی بی‌انگیزگی این بازیکنان باعث شد لیگ یک آن‌چنان که باید از نظر کیفیت رشد خوبی نداشته باشد و فکر می‌کنم نمره ۵ برای نیم‌فصل اول مسابقات کافی باشد.
۳- استفاده از مربیان جوان و بازیکنان جوان که می‌تواند برای فوتبال کشورمان پشتوانه‌سازی کند.
۴- بی‌برنامگی لیگ و برگزاری مسابقات در روزهای وسط هفته و انتخاب ساعت ۱۴ برای برگزاری مسابقات؛ به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال دوست دارد با این بی‌برنامگی از ورود تماشاگران به استادیوم‌ها جلوگیری کند! این ناامیدکننده‌ترین چیزی است که در سال‌های زیاد گذشته دیده‌ایم.
۵- داوود رجبی از فجر شهید سپاسی و بابامحمدی از شهر راز.
۶- اگر بخواهم خیلی خوش‌بین باشم، کسب مقام دوم را برای فجر شهید سپاسی و رتبه پنجم را برای شهر راز پیش‌بینی می‌کنم.

شکست‌های ناامیدکننده برابر مدعیان
محمدرضا جوکار
۱- نیم‌فصل اول تقریباً مطابق انتظارها پیش رفت و تیم ‌ای مدعی را می‌شد تا حدودی پیش‌بینی کرد. با توجه به انتظار صعودی که همیشه از تیم‌های شیرازی‌ می‌رود و با توجه به افزایش تعداد تیم‌های مدعی در این فصل، کار تیم‌های شیرازی برای صعود بسیار سخت است.
۲- کیفیت فنی بعضی از مسابقات واقعاً در حد لیگ یک نبود و بازی‌ها بسیار کسل‌کننده و در سطح پایینی برگزار شد؛ البته در این بین شاهد مسابقات باکیفیت و سطح فنی خوبی بین چند تیم بالای جدول و مدعی هم بودیم. ولی در کل سطح فنی مسابقات این فصل در مقایسه با دو سه فصل قبل چندان تفاوتی نداشت.
۳- نکته امیدوارکننده حضور دو تیم شیرازی در مسابقات بود که هر دو تیم هم جزو تیم‌های خوب فوتبال کشور در لیگ یک هستند.
۴- از نظر من ناامیدکننده‌ترین اتفاق نیم‌فصل اول شکست هر دو تیم شیرازی مقابل تیم‌های مدعی بود.
۵- در تیم فجر شهید سپاسی، غلامزاده نقطه قوت فجری‌ها در دروازه بود و در تیم شهر راز هم محمد قنبری در خط دفاعی شاخص‌تر بود.
۶- همیشه پیش‌بینی نیم‌فصل دوم برای تیم‌های شیرازی سخت بوده و در این سال‌ها این‌قدر نتایج غیر قابل پیش‌بینی به خصوص در نیمه دوم اتفاق افتاده که واقعاً قابل پیش‌بینی نیست، ولی همچنان امیدوار هستیم که یکی از تیم‌ها بتواند به لیگ برتر صعود کند.

فوتبال؟ تنها چیزی که ندیدیم!
علی جمشیدپور
١- کیفیت مسابقات بسيار پایین بود و تنها چيزی كه نمي‌ديدم، فوتبال بود!
٢- با احترام نمره 3 را برای کیفیت مسابقات کافی می‌دانم.
٣- نکته امیدوارکننده این بود که تيم‌های شيرازی حتی زمانی که اگر از حريفشان پيش می‌افتادند، باز هم به لاک دفاعی فرو نمی‌رفتند؛ موضوعی كه متأسفانه در ليگ يک باب شده است.
٤- ناامیدکننده‌ترین نکته این است که به نظر می‌رسد تيم‌ها ديگر تاكتيک و برنامه‌ای برای بازی كردن ندارند.
٥- عباس بوعذار از فجر شهید سپاسی و محمد قنبری از شهر راز.
٦- با اين روند، فجر شهید سپاسی جايگاه پنجم و شهر راز جايگاه هفتم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی