[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

عدم مهارت‌های زندگی عامل رشد طلاق است ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- گروه خبر
مدیرکل بهزیستی فارس گفت: نقش آموزش قبل از ازدواج در افزایش توجه کردن به تأثیر مشاوره قبل از ازدواج و شکل‌گیری ازدواج پایدار و رضایت‌بخش، غیرقابل‌انکار است و بهزیستی فارس در حوزه آموزش پیش از ازدواج در حدود ۲۵۶۰۰ نفر ساعت آموزش در سطح استان ارائه کرده است.
مشاوره پیش از ازدواج به زوجین کمک خواهد نمود که بتوانند شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنند. متأسفانه امروزه می‌توانیم شاهد طلاق‌های بسیار باشیم که به دلیل عدم تفاهم زوجین با یکدیگر شکل می‌گیرد. دلیل عمده ازدواج‌هایی که به طلاق منتهی می‌شوند، این است که افراد تنها شور و اشتیاق عشق اولیه خود را در نظر می‌گیرند و مابقی موارد را پشت گوش خواهند انداخت که همین مسئله در آینده گریبان‌گیر آنها خواهد شد.
توجه خود را بر مسائل مهم‌تری مانند اهمیت کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج بگذارید. حتی گاهاً مشاوره قبل از ازدواج رایگان از سوی برخی مشاوران انجام می‌گیرد که زوجین با شناخت بیشتر و بهتری بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز نمایند. پس از اهمیت این کلاس‌ها غافل نشوید و هر طور که شده قبل از ازدواج به همراه همسر خود در این کلاس‌ها شرکت کنید.
اگر در این کلاس‌ها شرکت کنید، خواهید فهمید که اگر در آینده بچه‌دار شوید، آیا بچه‌ای که حاصل شما و همسرتان است، به دلیل عوامل ژنتیکی سالم خواهید بود یا خیر و همچنین در این کلاس‌ها پرسش‌نامه مشاوره قبل از ازدواج هم به شما ارائه می‌گردد که با تکمیل این پرسش‌نامه‌ها، به مشاور کمک بیشتری می‌کنید که شناخت بهتری از شما پیدا کند و در نهایت با توجه به شخصیت شما و همسرتان بگوید که آیا مناسب یکدیگر هستید یا خیر.
با شرکت در کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک، شما و همسرتان می‌توانید شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنید. حتماً برای شما هم پیش آمده که قبل از اینکه بخواهید ازدواج کنید، می‌بینید که شخصی قصد ازدواج دارد و به هیچ مسئله‌ای توجه نمی‌کند و تنها قصدش این است که با شخص مدنظر زندگی مشترک خود را آغاز نماید. اتفاق جالب اینجاست که بعد از گذشت چند ماه همین افرادی که با علاقه و اشتیاق به سمت محضر ازدواج برای عقد رسمی می‌رفتند، اکنون به قدری از یکدیگر تنفر دارند که حتی مراحل طلاق را هم بدون یکدیگر طی خواهند کرد. این مسئله وقتی نمود پیدا می‌کند که شما تنها ذوق و اشتیاق خود را مدنظر قرار دهید و از منطق در این راه استفاده نکنید. مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک خواهد کرد که علاوه بر عشق و اشتیاقی که برای تشکیل رابطه دارید، از منطق هم استفاده کنید تا مبادا زندگی مشترکتان به سمت نابودی کشیده شود. در خصوص مشاوره‌های قبل از ازدواج با مدیرکل بهزیستی فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
عدم داشتن مهارت‌های ارتباطی عامل اصلی طلاق است
محمدرضا هوشیار با اشاره به اهمیت آموزش‌های پیش از ازدواج به عنوان یکی از اولویت‌های اداره کل بهزیستی فارس در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: در حوزه آموزش‌های پیش از ازدواج و زندگی خانواده در سال جاری، آموزش پیش از ازدواج در حدود ۲۵۶۰۰ نفر ساعت آموزش در سطح استان صورت گرفته است.
مدیرکل بهزیستی فارس می‌افزاید: بهزیستی فارس در حوزه آموزش زندگی خانواده ۱۸۴۰۰ نفر ساعت آموزش در سطح استان ارائه کرده است.
وی به اقدامات انجام شده در خصوص مشاوره‌های تلفنی نیز اشاره کرده و اظهار می‌کند: در ۹ماهه اول سال 1402، حدود 110هزار تماس تلفنی موفق با مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ صورت گرفته است و همچنین در حوزه‌های مداخلات روان‌شناختی و به خصوص حوزه خانواده، مشاوره‌های متعدد و مطلوبی صورت گرفته است.
هوشیار در پاسخ به این سؤال که چند مرکز مشاوره در استان زیر نظر بهزیستی فعالیت دارند هم می‌گوید: ۲۲۱ مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی حضوری دولتی و غیردولتی در استان وجود دارد که به ارائه مشاوره و خدمات روان‌شناختی به مراجعان می‌پردازند. در ۹ماهه اول سال جاری حدود ۱۵۰هزار نفر در ۳۲۰هزار جلسه مشاوره در استان شرکت کرده‌اند. 
وی همچنین اعلام می‌کند: در 9ماهه اول سال جاری ۲۲میلیارد ریال یارانه مشاوره به مددجویان و افراد نیازمند در استان فارس جهت استفاده از خدمات مشاوره‌ای رایگان یا نیم‌بها، در قالب یاری‌برگ ارائه شده است.
هوشیار در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش و اقدامات بهزیستی فارس برای کاهش طلاق اشاره کرده و عنوان می‌کند: در حوزه کاهش طلاق و کاهش آسیب‌های ناشی از طلاق و تحکیم بنیان خانواده، ۶۰ مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی در سامانه تصمیم در استان فعالیت دارند که ۲۶ مرکز در شیراز هستند.
وی ادامه می‌دهد: بر اساس گزارش‌گیری از سامانه تصمیم، عمده‌ترین و مهم‌ترین دلایل طلاق، عدم داشتن مهارت‌های ارتباطی، عدم برخورداری از مهارت‌های زندگی، خیانت، عدم مسئولیت‌پذیری و اعتیاد می‌باشد.
هوشیار تصریح می‌کند: وقتی از آموزش پیش از ازدواج صحبت می‌شود، منظور آموزش مهارت‌های زندگی است که مهارت خودآگاهی، گفت‌وگو، شفاف‌سازی، حل مسئله، مذاکره، تصمیم‌گیری، مدیریت بحث‌های تنش‌زا و دعواهای زن و شوهری، مدیریت هیجان، کنترل خشم، جرئت‌مندی، مهارت‌های ارتباط فردی و مهارت مدیریت ارتباط خانواده‌ها را شامل می‌شود؛ لذا نقش آموزش قبل از ازدواج در افزایش توجه کردن به تأثیر مشاوره قبل از ازدواج و شکل‌گیری ازدواج پایدار و رضایت‌بخش غیرقابل‌انکار است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی