[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این بدن‌درد را جدی بگیرید و سریع به دکتر مراجعه کنید، روزنامه شیراز نوین

درد یک پدیده مهم فیزیولوژیک است که از بدو تولد تا آخرین مراحل زندگی وجود دارد و یکی از عوامل مراجعه بیمار به درمانگاه‌ها و مراکز درمانی است.
به گزارش بهداشت نیوز، علی فرخانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: درد یک پدیده مهم فیزیولوژیک است که از بدو تولد تا آخرین مراحل زندگی وجود دارد و یکی از عوامل مراجعه بیمار به درمانگاه‌ها و مراکز درمانی است. درد علل متعددی دارد و افراد به روش‌های مختلفی به این حس پاسخ می‌دهند. با وجودی که تجربه درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است، می‌توان انواع درد را دسته‌بندی کرد. دردهای مهمی وجود دارند که نبایست نادیده گرفته شوند و کنترل آنها یکی از چالش‌های عمده متخصصان است؛ عدم کنترل مناسب این دردها، باعث طولانی شدن زمان بستری بیماران، تحمیل هزینه‌های درمانی بیشتر به بیماران و بیمارستان‌ها، نارضایتی از نحوه درمان پزشک و مراجعات مکرر به پزشکان مختلف جهت کنترل درد می‌شود.
شایع‌ترین نوع دردها شامل موارد زیر می‌شود:
درد حاد
درد حاد به این معنی است که درد کوتاه است(به طور نسبی) و از چند دقیقه تا حدود سه ماه(بعضی اوقات تا شش ماه) ادامه دارد. درد حاد همچنین تمایل دارد که به آسیب بافت نرم یا بیماری موقتی مربوط شود؛ بنابراین به طور معمول پس از بهبودی آسیب یا فروکش بیماری، فروکش می‌کند. اگر صدمه به درستی برطرف نشود یا اگر درد نشان‌دهنده سو عملکرد باشد، درد حاد ناشی از آسیب ممکن است به درد مزمن تبدیل شود؛ به طور ناگهانی شروع می‌شود و معمولاً کوتاه‌مدت است.
درد مزمن
درد مزمن طولانی‌تر است و می‌تواند ثابت یا متناوب باشد؛ به‌عنوان مثال، سردردها را می‌توان دردی مزمن دانست که بیش از چندین ماه یا سال ادامه داشته باشد حتی اگر درد همیشه وجود نداشته باشد. درد مزمن غالباً به دلیل وضعیت سلامتی مانند آرتروز، فیبرومیالژیا یا بیماری ستون فقرات است؛ پس زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد و معمولاً بیش از سه ماه طول می‌کشد.
درد عصبی
درد نوروپاتیک به دلیل آسیب به اعصاب یا سایر قسمت‌های سیستم عصبی است؛ اغلب به‌عنوان تیراندازی، خنجر زدن یا سوزش درد توصیف می‌شود یا احساس سوزن زدن دارد. همچنین می‌تواند روی حساسیت به لمس تأثیر بگذارد و باعث شود کسی در احساس گرما یا سرما مشکل داشته باشد. درد نوروپاتیک نوع متداولی از درد مزمن است. ممکن است به صورت مقطعی باشد و می‌تواند آن‌قدر شدید باشد که انجام کارهای روزمره را با مشکل روبه‌رو کند. از آنجا که درد می‌تواند در حرکت طبیعی اختلال ایجاد کند، می‌تواند منجر به مشکلات حرکتی شود.
درد رادیکولار
درد رادیکولیک نوعی درد خاص است که می‌تواند هنگام فشرده شدن یا ملتهب شدن عصب نخاعی رخ دهد؛ از پشت بدن و ران به داخل پا از طریق ستون فقرات و ریشه عصب نخاعی تابش می‌کند. افرادی که درد رادیکولیک دارند ممکن است دچار گزگز، بی‌حسی و ضعف عضلانی شوند. به دردی که از پشت بدن و پا ساطع می‌شود رادیکولوپاتی گفته می‌شود و معمولاً به‌عنوان سیاتیک شناخته می‌شود، زیرا این درد به دلیل تحت تأثیر قرار گرفتن عصب سیاتیک است. این نوع درد اغلب ثابت است و افراد می‌توانند آن را در عمق پا احساس کنند. پیاده‌روی، نشستن و برخی فعالیت‌های دیگر می‌تواند درد سیاتیک را بدتر کند که این یکی از رایج‌ترین اشکال درد رادیکولیک است.
درد ناشی از آسیب بافت
بیشتر دردها ناشی از آسیب بافتی است؛ این درد ناشی از آسیب به بافت‌های بدن است و این آسیب می‌تواند به استخوان، بافت نرم یا اندام‌ها وارد شود. آسیب به بافت بدن می‌تواند ناشی از بیماری مانند سرطان باشد یا می‌تواند در اثر آسیب جسمی مانند بریدگی یا شکستگی استخوان باشد؛ ممکن است لحظه‌ای بیاید و یا ثابت باشد. درد ناشی از آسیب بافتی می‌تواند حاد باشد؛ به‌عنوان مثال، آسیب‌های ورزشی مانند پیچ‌خوردگی مچ پا اغلب نتیجه آسیب بافت نرم است یا می‌تواند مزمن باشد؛ مانند آرتروز یا سردردهای مزمن.
درد فانتوم
درد فانتوم یا درد پس از قطع عضو نیز یکی از دردهای شایع است که ناشی از درد عضوی است که دیگر وجود ندارد.
دردهای بااهمیت
دردهای مزمن جزو اولین دردهای بااهمیت هستند؛ به‌عنوان نمونه دردی مانند سیاتیک، کمردرد و یا سردرد نباید طولانی شود؛ در این‌صورت می‌تواند نشانه مهمی بوده و مراجعه به پزشک یک ضرورت است. مسئله دوم زمان و شدت درد است؛ به عبارت دیگر درد به سه بخش خفیف، متوسط و شدید تقسیم شده و در این تقسیم‌بندی باید به دردهای متوسط و شدید اهمیت داده شود. دردهای تکرارشونده نیز مهم هستند.
تشخیص علل درد
پزشک، روش‌های تشخیصی متفاوتی را بنا به شرایط هر بیمار توصیه می‌کند؛ علاوه بر این، آنها در خصوص علائم و سابقه پزشکی شما سؤال خواهند کرد. پزشک شما را معاینه می‌کند، ممکن است آزمایش خون یا عکس‌برداری با اشعه ایکس را تجویز کند. از جمله آزمایشاتی که به تعیین علت درد کمک می‌کند، به شرح زیر است:
سی تی اسکن، ام آر آی، بلوک عصبی، دیسکوگرافی، میلوگرام، EMG، اسکن استخوان و اسکن اولتراسوند یا سونوگرافی.
زمان مراجعه به پزشک
هر یک از مشکلات زیر را دارید باید به پزشک یا متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید:
اگر درد شما را از زندگی و فعالیت‌های روزانه معمول باز داشته است.
در صورتی که درمان‌های عادی و مسکن‌های معمول باعث تسکین درد نمی‌شود.
اگر برنامه درمانی ارائه‌شده توسط پزشک مراقبت‌های اولیه نتیجه‌ای نداشته است.
در صورت ادامه‌دار بودن درد مزمن برای بیش از سه ماه.
اگر درد غیرقابل تحملی را تجربه می‌کنید.
روش‌های درمان درد
انواع مختلفی از درمان‌ها وجود دارد که متخصص طب درد از آنها بهره می‌گیرد:
درمان‌های محافظه‌کارانه
تعدادی گزینه درمانی مختلف برای افرادی که از علائم درد و ناراحتی مزمن، درد مقاوم به درمان یا درد مداوم رنج می‌برند، وجود دارد. اولین خط درمان شامل استفاده از درمان‌های محافظه‌کارانه یا غیرتهاجمی است؛ این روش‌های درمانی شامل فیزیوتراپی، حرارت‌درمانی، یخ‌درمانی و استراحت منطقه آسیب‌دیده است. هرکدام از این درمان‌ها ممکن است بدون مداخله دارو یا با استفاده از دارو به کار گرفته شوند. سایر درمان‌های خط اول شامل داروهای خوراکی برای تسکین درد است؛ داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن در این دسته قرار می‌گیرند.
روش‌های مداخله‌ای
اگر بیمار به درمان‌های غیرتهاجمی جواب ندهد پزشک ممکن است رویکردهای مداخله‌ای بیشتری توصیه کند. معروف‌ترین درمان مداخله‌ای عمل جراحی است، ولی پزشکان تا حد ممکن از آن اجتناب می‌کنند. فقط پزشک درد شما می‌داند چه زمانی مناسب است که شما تحت عمل جراحی قرار بگیرید. در مراحل اولیه، پزشک درد ممکن است توصیه کند برای کنترل کوتاه‌مدت علائم خود از داروهای ضددرد خوراکی قوی‌تری مانند اوپیوئیدها استفاده کنید. هنگامی که آنها برای مدیریت درد تجویز می‌شوند، باید توسط پزشک تحت مراقبت قرار گیرید؛ به علاوه، سایر روش‌های مداخله‌ای احتمالی برای درمان درد ممکن است شامل تزریق اپیدورال باشد که در آن یک داروی ضددرد به طور مستقیم به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شود. این تزریق‌ها معمولاً شامل داروهای ضداضطراب، بیهوشی یا داروهای ضدالتهابی استروئیدی است؛ آنها برای اکثر بیماران حداقل حالت تهاجمی را دارند، اما مؤثرتر و ایمن‌تر هستند.
درمان‌های جایگزین
بیمارانی که تحت درمان درد قرار دارند، ممکن است برای ارزیابی بیشتر به روان‌شناس یا روان‌پزشک ارجاع داده شوند؛ علاوه بر این، پزشک درد ممکن است احساس کند که بیمار شرایط مناسبی برای دریافت درمان در قالب سایر رویکردهای جایگزین دارد؛ از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تمرین‌درمانی
داروهای هومیوپاتی
طب سوزنی
مراقبت‌های کایروپراکتیک
درمان‌های روان‌شناختی مانند(تغییر رژیم غذایی یا شیوه زندگی و کاهش استرس)

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی