[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حسگری برای پایش مستمر قند خون بدون نیاز به باتری، روزنامه شیراز نوین

به تازگی حسگری با کمک نانولوله‌های کربنی ساخته شده که می‌تواند بدون نیاز به باتری به طور مستمر قند خون را اندازه‌گیری کند.
به گزارش ایسنا، پایش سطح گلوکز یکی از عناصر کلیدی در رصد سلامت است. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا، در برکلی، نانوحسگر فلورسنت بی‌نیاز از باتری مبتنی بر نانولوله‌های کربنی تک‌جداره ساخته است که در آن از شکل غیرفعال آنزیم گلوکز اکسیداز(GOx) استفاده شده است.
این تیم نتایج یافته‌های خود را در مجله Angewandte Chemie International Edition منتشر کرده است. در این مقاله‌، محققان نشان دادند با توجه به این که این آنزیم در شکل فعال خود نیست، آنالیت در طول اندازه‌گیری مصرف نمی‌شود و پایش زیستی مداوم، برگشت‌پذیر و غیرتهاجمی از سطح گلوکز در مایعات و بافت‌های بدن امکان‌پذیر می‌شود.
سطح گلوکز خون معمولاً با استفاده از حسگرهای الکتروشیمیایی مبتنی بر آنزیم گلوکز اکسیداز اندازه‌گیری می‌شود؛ با این‌حال، این حسگرها پراکسید هیدروژن سمی را به‌عنوان محصول جانبی تولید می‌کنند و همچنین به مدارهای الکتریکی و باتری‌های حجیم نیاز دارند که تهیه دستگاه‌های قابل کاشت برای اندازه‌گیری مداوم را دشوار می‌کند.
از سوی دیگر، نانولوله‌های کربنی تک‌جداره کوچک می‌توانند در بافت‌ها ادغام شوند و اطلاعات زیستی لازم را ارائه دهند. این حسگر هنگامی که توسط نور برانگیخته می‌شود، نانولوله‌های کربنی تک‌جداره یک سیگنال فلورسانس نزدیک به مادون قرمز تولید می‌کند که در بافت حرکت کرده و می‌تواند به راحتی با استفاده از روش‌های تصویربرداری غیرتهاجمی ثبت شود. متأسفانه، ساختن نانوحسگرهای نانولوله‌های کربنی تک‌جداره مبتنی بر آنزیم گلوکز اکسیداز دشوار است، زیرا مؤثرترین فناوری برای بارگذاری مولکول‌ها روی نانولوله‌های کربنی«تک‌جداره   فراصوت»مولکول‌های آنزیم گلوکز اکسیداز را غیرفعال می‌کند.
محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان دادند که حسگرهای مبتنی بر آنزیم گلوکز اکسیداز به آنزیم گلوکز اکسیداز فعال برای حسگری گلوکز نیاز ندارند؛ آنها با استفاده از اعمال فراصوت، حسگرهای نانولوله‌های کربنی تک‌جداره بارگذاری‌شده با آنزیم گلوکز اکسیداز را تهیه کردند که به طور قابل اعتماد، انتخاب‌گری و حساسیت بالا به گلوکز را داشت. آنها از این حسگر برای اندازه‌گیری گلوکز در سرم، پلاسما و برش‌های مغز موش استفاده کردند.
به‌نقل از ستاد نانو، استفاده از مولکول‌های غیرفعال آنزیم گلوکز اکسیداز مزایای زیادی دارد؛ به‌عنوان مثال، فرآیند تولید نانوحسگرهای آنزیم گلوکز اکسیداز/نانولوله کربنی را می‌توان ساده‌سازی کرد. علاوه بر این از آنجایی که آنالیت توسط واکنش آنزیمی مصرف نمی‌شود، هیچ محصول جانبی سمی تولید نمی‌شود و اندازه‌گیری‌ها ذاتاً برگشت‌پذیر هستند و امکان نظارت مداوم غیرتهاجمی گلوکز در مایعات بافتی را فراهم می‌کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی