[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه مرغ بریان، روزنامه شیراز نوین

مرغ بریان یکی از غذاهای خوش‌مزه و محبوب در سراسر جهان است و به‌عنوان یک غذای بین‌المللی شناخته می‌شود؛ برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم برای 4 نفر
مرغ کامل: ۱ عدد متوسط
زعفران دم‌کرده: ۵ قاشق غذاخوری
کره:۵۰ گرم
گوجه‌فرنگی: ۲ عدد متوسط
برگ بو: ۲ عدد
فلفل دلمه‌ای:    ۱ عدد بزرگ
پیاز: ۲ عدد متوسط
نمک و فلفل‌سیاه: به اندازه کافی
رزماری و پاپریکا: به اندازه کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه مرغ بریان مجلسی ابتدا محتویات داخل بدن مرغ را با دست خارج می‌کنیم(به هیچ‌وجه داخل بدن مرغ را با کارد برش نزنید)؛ پس از اینکه مرغ را به خوبی تمیز کردیم آن را می‌شوییم و کنار می‌گذاریم تا آب اضافی آن خارج و آبش به طور کامل کشیده شود.
 مرحله دوم
پس از اینکه مرغ خشک شد با یک قاشق غذاخوری نمک، تمام قسمت‌های داخلی و خارجی بدن مرغ را ماساژ می‌دهیم، سپس پیاز و فلفل دلمه‌ای را به صورت خلالی درشت خرد می‌کنیم و داخل یک ظرف با ادویه‌ها(پاپریکا، فلفل‌سیاه و رزماری) به خوبی مخلوط می‌کنیم.
 مرحله سوم
حالا مخلوط پیاز و فلفل دلمه‌ای را به همراه برگ بو داخل شکم مرغ قرار می‌دهیم، مرغ را داخل یک کیسه فریزر زیپ‌دار می‌گذاریم و به مدت حداقل ۸ ساعت(تا ۲۴ ساعت) داخل یخچال قرار می‌دهیم تا به طور کامل طعم‌دار شود.
 مرحله چهارم
پس از اینکه مرغ به خوبی استراحت کرد آن را از یخچال خارج کرده و مواد داخل آن را خارج می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. حالا با ۴ قاشق غذاخوری از زعفران دم‌کرده(زعفران را غلیظ دم کنید) تمام قسمت‌های بدن مرغ را ماساژ می‌دهیم.
 مرحله پنجم
مجدداً مرغ را داخل یک ظرف در بسته به مدت ۳۰ دیگر داخل یخچال قرار می‌دهیم و پس از گذشت این زمان مرغ را از یخچال خارج می‌کنیم. حالا مقداری از فلفل دلمه‌ای و پیاز خردشده را به همراه گوجه‌فرنگی‌های خردشده داخل شکم مرغ قرار می‌دهیم.
 مرحله ششم
در این مرحله با یک نخ مناسب شکم مرغ را با دقت و با کوک‌های کم‌فاصله می‌دوزیم، در آخر بال‌ها و ران‌های مرغ را به سمت داخل بدن می‌دوزیم. شکل دوختن بدن مرغ مهم نیست فقط باید طوری باشد که پس از پخت مرغ باز نشود و ظاهری مجلسی داشته باشد.
 مرحله هفتم
در این مرحله سیخ‌های جوجه‌گردان را به صورتی داخل بدن مرغ فرو می‌کنیم که هنگام چرخیدن سیخ‌ها، مرغ تکان نخورد یا اینکه از روی سیخ‌ها نچرخد. حالا کره را به همراه باقی‌مانده زعفران روی حرارت قرار می‌دهیم تا کره ذوب شود.
 مرحله هشتم
سپس از مخلوط کره و زعفران روی بدن مرغ می‌مالیم و سیخ‌های جوجه‌گردان را سر جایشان قرار می‌دهیم. فر را با حرارت ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم و اجازه می‌دهیم مرغ به مدت حدوداً یک ساعت و ۳۰ دقیقه به طور کامل بریان شود.
 مرحله نهم
در میانه پخت هر ۳۰ دقیقه یک‌بار مقداری از مخلوط زعفران و کره را روی مرغ می‌مالیم تا مرغ بریان لذیذتری داشته باشیم. پس از اینکه مرغ آماده شد آن را در یک ظرف مناسب قرار می‌دهیم و نخ‌هایش را با قیچی خارج می‌کنیم.

کثیف شدن فر
یکی از مشکلاتی که خانم‌های خانه‌دار با درست کردن مرغ بریان دارند این است که پس از اینکه مرغ پخت داخل فر را کاملاً چرب می‌کند و تمیز کردن آن کار راحتی نیست؛ برای رفع این مشکل می‌توانید مرغ را داخل ظرف بپزید.
برای این منظور مرغ را به همراه مواد مرینت داخل یک ظرف پیرکس قرار دهید، سپس روی ظرف را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید و در فر قرار دهید تا مرغ آماده شود. پس از اینکه مرغ به طور کامل پخت روی آن را با روشن کردن گریل طلایی کنید.
روش برش زدن مرغ بریان
پس از اینکه پخت مرغ بریان به پایان رسید به هیچ‌وجه نباید سریعاً اقدام به برش زدن آن کنیم؛ باید اجازه دهیم مرغ به مدت ۱۵ دقیقه در دمای محیط بماند تا هنگام برش زدن متلاشی نشود؛ ضمن اینکه این کار باعث می‌شود رطوبت و نرمی مرغ افزایش یابد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی