[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بی‌توجهی آشکار تاج به فوتبال زنان، روزنامه شیراز نوین

نگاهی به دوره جدید مدیریت مهدی تاج در فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد که او در حوزه زنان، کمترین اقدام لازم را انجام داده و بی‌توجهی‌ها به این حوزه ادامه دارد.
به گزارش فوتبال 360، مهدی تاج بعد از یک دوره کوتاه دوری از کرسی ریاست فدراسیون فوتبال، 493 روز قبل بود که در انتخابات میان‌دوره‌ای فدراسیون فوتبال بعد از عزل شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال منصوب شد. طبق قانون، تاج تا اسفندماه سال آینده ریاست فدراسیون را در اختیار خواهد داشت و بعد از آن باید انتخابات هیئت‌رئیسه برگزار شود و احتمال تغییر و تحولات در ساختار مدیریتی فدراسیون دور از ذهن نیست؛ هرچند که روزهای پرفراز و فرودی تا پایان دوره مدیریت فعلی مهدی تاج در انتظار این مدیر باتجربه است.
تاج در حالی به کرسی ریاست فدراسیون فوتبال رسید که وعده‌های پرشماری را مطرح کرد. در کنار مباحثی از جمله ورود تکنولوژی(VAR) و ورود تماشاگران زن به ورزشگاه که محقق شده، به وعده‌های مهم دیگری از جمله دریافت مطالبات فوتبال ایران از فیفا همچنان توجهی نشده و در این میان، کمترین توجه را رئیس فدراسیون فوتبال به حوزه فوتبال زنان داشته و نتوانسته آن‌طور که انتظار می‌رفت، توجه ویژه‌ای به فوتبال و فوتسال زنان داشته باشد؛ البته که در دوره قبلی ریاست مهدی تاج هم او توجه کافی را به حوزه زنان نداشت.
*تخلف آشکار در حوزه انتخاب نایب‌رئیس!
رئیس کهنه‌کار فدراسیون فوتبال در شهریورماه 1401 در حالی به ساختمان سئول بازگشت که شهره موسوی به‌عنوان نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال در شرایطی ناپایدار قرار داشت؛ به ‌طوری‌که او به دلیل مشکلات غیرفوتبالی درگیر یک پرونده بزرگ قضایی شده بود و همین مسئله باعث شد تا او حضور فیزیکی در فدراسیون نداشته باشد. با وجود آنکه انتظار می‌رفت با رایزنی‌های رئیس فدراسیون، تکلیف نایب‌رئیس زنان مشخص شود، اما فرآیند خروج شهره موسوی از ساختار هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نزدیک به 6 ماه زمان برد.
مهدی تاج، اسفندماه سالِ گذشته بود که تصمیم گرفت تا در حکمی مریم منظمی را در نقش سرپرست نایب‌رئیسی زنان منصوب کند؛ جالب آنکه در فاصله زمانی خروج شهره موسوی از هیئت‌رئیسه و انتخاب مریم منظمی به‌عنوان سرپرست نایب‌رئیسی زنان، تاج شخصاً تصمیم به انتخاب سرمربی گرفت و برای تیم فوتبال جوانان زنان و تیم ملی فوتسال زنان ایران به سراغ صدور حکم رفت که برای مریم جهان‌نجاتی و فروزان سلیمانی حکم صادر کرد؛ این تصمیمات جنجالی او با واکنش جامعه فوتبال و فوتسال زنان مواجه شد.
تاج با وجود آنکه بیش از 10 ماه از دوره سرپرستی مریم منظمی می‌گذرد، همچنان تصمیمی برای برگزاری مجمع انتخاباتی ندارد و جالب آنکه فعلاً خبری از ورود نهادهای نظارتی هم بر تصمیم جنجالی مهدی تاج نیست. طبق اساسنامه، کرسی‌های بلاتصدی فدراسیون فوتبال می‌تواند به مدت 3 ماه سرپرست داشته باشد، اما از دوره سرپرستی مریم منظمی نزدیک به 10 ماه می‌گذرد و خبری از انتخاب قطعی او به‌عنوان نایب‌رئیس و یا انتخاب سرپرستی جدید نیست که این اتفاق صریحاً خلاف اساسنامه فدراسیون فوتبال است!
*دهن‌کجی به پرافتخارترین تیم فوتسال زنان!
رئیس فدراسیون فوتبال هم‌زمان در کنفدراسیون فوتبال آسیا در کِسوت رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی مشغول به فعالیت است. یکی از مهم‌ترین انتظارات جامعه فوتسال زنان از مهدی تاج، احیای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بعد از 5 سال بلاتکلیفی بود. با وجود آنکه بعد از فروکش‌کردن پاندمی کرونا، جلسات کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی آسیا با ریاست مهدی تاج برگزار شده، اما خبری از احیای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا نیست و این مسئله باعث شده تا نسل طلایی فوتسال زنان ایران به روزهای پایانی خود نزدیک شود!
تیم ملی فوتسال زنان ایران به‌عنوان پرافتخارترین تیم قاره آسیا در سالیان گذشته در تورنمنت‌های معتبری حضور نیافته و سقف آرزوهای زنان فوتسالیست ایرانی، حضور در تورنمنت‌های کم‌کیفیتی مانند کافا و نوروزگاه شده است! جالب آنکه فیفا در تدارک برگزاری اولین دوره رسمی جام جهانی فوتسال زنان در سال 2025 است، اما با این‌حال همچنان تدبیری برای سامان دادن به اوضاع فوتسال زنان در آسیا از سوی مهدی تاج اندیشیده نشده و همین مسئله سبب شده تا فوتسال ملی زنان ایران روزگار تلخی را پشت سر بگذارد.
*ساختمان کوثر، پروژه‌ای که تمام‌شدنی نیست!
مهدی تاج در روزهای نخست فعالیت دوباره‌اش در کِسوت رئیس فدراسیون فوتبال، بارها وعده تکمیل ساختمان کوثر به‌عنوان محلی برای اقامت تیم‌های ملی زنان را مطرح کرد. تاج آخرین‌بار حدود 5 ماه پیش بود که وعده داد با همراهی شهرداری تهران به‌ زودی ساختمان کوثر برای تیم‌های ملی زنان افتتاح خواهد شد، اما همچنان خبری از محقق ‌شدن وعده رئیس فدراسیون فوتبال نیست و جالب آنکه توضیحات تکمیلی هم در این‌باره از سوی مسئولان ذی‌صلاح بیان نشده است.
تاج در آخرین رویداد مرتبط با فوتبال زنان، در مراسم تشییع ملیکا محمدی، ستاره فقید فوتبال زنان حضور یافت و پشت تریبون به تعریف و تمجید از او پرداخت. با توجه به در حال ساخت بودن پروژه ساختمان کوثر، بدون‌ شک نام‌گذاری این ساختمان به نام ملیکا محمدی می‌تواند اتفاق زیبنده‌ای برای فوتبال و فوتسال زنان ایران باشد و باید دید با توجه به اینکه فرآیند این نام‌گذاری در اختیار مهدی تاج و همکارانش در هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال است، آیا این اتفاق زیبنده رخ خواهد داد یا خیر؟
*هیس؛ سفارشی‌ها سر کار هستند!
مهدی تاج در 493 روز فعالیتش در دوره جدید ریاست بر فدراسیون فوتبال همواره کمترین توجه را به فوتبال و فوتسال زنان ایران داشته است. یکی از مهم‌ترین گِلگی‌ها نسبت به عملکرد مهدی تاج، انتخاب سرمربیانی با رزومه‌های ناموفق در کسوت سرمربی تیم‌های ملی است. جالب آنکه سخنگوی فدراسیون فوتبال بارها از دستورالعمل‌ها و پارامترهای فدراسیون برای انتخاب بهترین گزینه‌ها در تیم ملی صحبت کرده، اما آنچه واضح است اینکه در حوزه زنان و برای انتخاب سرمربیان در عرصه ملی، پارامترهایی مانند شایسته‌سالاری و داشتن رزومه‌ای موفق به نظر می‌رسد که لحاظ نشده است و نگاهی به رزومه کاری سرمربیان فعلی تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال زنان(در رده بزرگسالان و سنین پایه) نشان می‌دهد که شایسته‌سالاری، ملاک انتخاب آنها نبوده است.
تاج و اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال با توجه به قرارداد سرمربیان تیم‌های ملی زنان که تا پایان اسفندماه 1402 تنظیم شده است، حدود 2 ماه دیگر باید برای تعیین‌ تکلیف این سرمربیان تصمیم‌گیری کنند. باید دید آیا چهره‌هایی که با رزومه‌های ناموفق در حال حاضر در تیم ملی مشغول به فعالیت هستند، ابقا می‌شوند؟ یا مهدی تاج بعد از حدود 500 روز بی‌توجهی به فوتبال و فوتسال زنان، تصمیم به تحول‌آفرینی در این حوزه می‌گیرد و چهره‌های تازه‌ای با رزومه‌های موفق‌تر نسبت به سرمربیان کنونی، در عرصه ملی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی