[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اتصال شهرداری به اماکن دارای کد یکتا ، روزنامه شیراز نوین

در یکصد و سیزدهمین جلسه کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز، توافق‌نامه اداره‌کل پست فارس و شهرداری شیراز در خصوص پروژه هوشمندسازی و مکانیزاسیون GNAF به امضا رسید.
به گزارش شیرازنوین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، در یکصد و سیزدهمین جلسه کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز، توافق‌نامه اداره کل پست فارس و شهرداری شیراز در خصوص پروژه هوشمندسازی و مکانیزاسیون GNAF به امضا رسید.
شهردار کلان‌شهر شیراز در آیین انعقاد این تفاهم‌نامه اظهار کرد: اداره کل پست یکی از ادارات قدیمی در کشور محسوب می‌شود.
محمدحسن اسدی ادامه داد: به صورت مستمر و سالیانه قبوض نوسازی و عوارض از طریق پست انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی خوبی در بسیاری از سازمان‌ها و نهادها وجود دارد، اما استفاده جزیره‌ای شده است، گفت: مدیریت یکپارچه شهری در راستای دسترسی آسان و مطلوب مردم شکل نگرفته و اگر امروز مردم امکانات و دسترسی خوبی ندارند، بخشی از آن به دلیل نبود مدیریت واحد و یکپارچه شهری است.
این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز بیان کرد: پروژه GNAF نشان ملی استاندارد مکانی است که کلیه اماکن سطح شهر که دارای کد شناسایی یکتا منتسب به مکان این شناسه کد پستی ۱۰رقمی است، شناسایی می‌شود. 
وی تصریح کرد: در این پروژه ضمن به‌اشتراک‌گذاری داده‌های مکانی سرویس‌های برخط، پایه نشانی و مرتبط با کد پستی در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.
اسدی گفت: این تفاهم‌نامه را به فال نیک می‌گیریم و امید است مفاد آن در کمترین زمان اجرایی شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: پایگاه اطلاعات نشانی‌های مکان‌محور (GNAF)، به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم برای تبادل داده‌های مکان‌محور در مدیریت واحد شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مصطفی کیانی رحیمی، مدیریت واحد شهری را راهکار حل بسیاری از مشکلات و زیرساخت شهر هوشمند دانست و اظهار کرد: (GNAF) در واقع امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن در کشور است که می‌تواند تسهیلگر در خدمات شهر هوشمند و استان باشد.
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ساز و کارهای رسیدن به شهر پایدار چه از حیث حفظ منابع و چه از حیث ایجاد چالاکی در ارائه خدمات به شهروندان، ارتقای شهرها به سطوح استاندارد و به عبارتی هوشمندسازی است، گفت: در بیان تخصصی، شهر هوشمند به منطقه‌ای شهری اطلاق می‌شود که از انواع مختلف حسگرها و روش‌های الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند.
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: این اطلاعات برای مدیریت کارآمد دارایی‌ها، منابع و خدمات شهری استفاده می‌شود.
کیانی رحیمی بیان کرد: این فرایند، شامل جمع‌آوری اطلاعات از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری است که برای پایش و مدیریت تأسیسات شهری، شبکه‌های تأمین آب، مدیریت پسماند، سیستم‌های اطلاعاتی، مدارس، بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اجتماعی پردازش می‌شود.
وی در ادامه توضیحات خود یادآور شد: هدف از ایجاد زیرساخت GNAF، در حقیقت امکان استفاده متولیان مدیریت واحد شهری به منظور ایجاد ارتباط به صورت مستقیم با جامعه و زیرساخت‌های شهری بوده که منجر به پاسخ‌های فوری به نیازهای شهر و شهروندان 
می‌شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران یکی از متولیان پیاده‌سازی GNAF می‌باشد، گفت: این شرکت به عنوان یکی از زیرساخت‌های شهر هوشمند در ایران، همکاری خود را با مدیریت شهری و دستگاه‌های مرتبط حاکمیتی در سال گذشته آغاز نموده است.
وی گفت: امروز در فاز تکمیلی این پروژه ملی شاهد تکمیل و به‌روزرسانی تفاهمات پیشین با این مدیریت و آغاز عملیات اجرایی خواهیم بود.
سرپرست اداره کل پست فارس در این جلسه ضمن تقدیر از زحمات شورا و شهرداری شیراز که با یک نگاه ویژه کاملاً تخصصی و فنی به پروژه نشان ملی استاندارد مکانی تحت عنوان GNAF ورود کردند، گفت: موضوع پروژه‌های اقتصاد مقاومتی از جمله پروژه نشان ملی استاندارد مکانی با مشارکت دستگاه‌های مختلف اجرایی می‌شود.
روح‌اله عباسی ادامه داد: جای تشکر دارد که شورا و شهرداری کلان‌شهر شیراز به صورت فنی و تخصصی وارد این پروژه ملی شده‌اند.
سرپرست اداره کل پست فارس در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح بر اجرای این طرح، افزود: بحث نشانی و آدرس در لایه‌های مختلف خدماتی این طرح کاربرد بسیاری دارد.
وی یکی از کاربردهای این پروژه را استانداردسازی نشانی و آدرس ذکر و عنوان کرد: اگر در کلان‌شهری همانند شیراز و حتی شهرهای کوچک بخواهیم اپراتور اورژانس را خبر کنیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهترین مسیر به محل حادثه برود، می‌توان با اعلام یک کد پستی بر بستر مرکز تبادل داده یا هر بستری، این مهم را به سرانجام رساند و در واقع دیگر لازم نیست شخصی که در شرایط بحرانی قرار گرفته، به فکر دادن آدرس باشد. لذا این حداقل کاربرد پایگاه مکان‌محور است.
سرپرست اداره کل پست فارس ابراز امیدواری کرد که در بحث خدمات‌رسانی در سطح شیراز مشکل خاصی ایجاد نشود.
وی همچنین ادامه داد: پس از تعریف و نام‌گذاری معابر، نصب تابلو یکی از دغدغه‌های همه شهروندان بوده که بر اساس گزارشات اعلامی، اتفاقات خوبی هم در این حوزه در شیراز رخ داده است.
سرپرست اداره کل پست فارس با بیان اینکه همه ما به اشکال مختلف با نام‌گذاری و نشانی‌ها سر و کار خواهیم داشت، گفت: پلاک‌های جدیدی که در بستر این پروژه و دیگر بسترها طراحی شده، تلفیقی از کد پستی و کد شهرداری است.
وی تصریح کرد: نشانی استاندارد یکی از مهم‌ترین موضوعات مهم در تجارت الکترونیکی محسوب می‌شود که در شیراز با وضعیت مطلوبی روبه‌روست. سرپرست اداره کل پست فارس اعلام کرد که به‌روزرسانی پلاک‌های تلفیقی با دو گشت نامه‌رسانی به صورت پایلوت و با حمایت شهرداری شیراز انجام خواهد شد.
پروژه GNAF مخفف geocode natinal Adress file است به معنی نشان ملی استاندارد مکانی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی