[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پویش فشارخون با غربال ۲میلیون نفری ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: از ابتدای اجرای پویش ملی سلامت تاکنون در سطح استان فارس، نزدیک به دومیلیون و 55هزار و 475 نفر در زمینه بیماری‌های پُرفشاری خون و دیابت در فارس، غربالگری شده‌‌اند که از این تعداد، بیش از 45هزار و 93 نفر با احتمال ابتلا به پُرفشاری خون و بیش از 15هزار و 552 نفر با احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شده‌اند که از بیماری خود اطلاع 
نداشتند.
فشارخون و قند خون بالا عواملی هستند که سلامت افراد را به صورت جدی به مخاطره می‌اندازند. اکثر افرادی که فشارخون بالا دارند، هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند و معمولاً پس از بررسی معمول فشارخون متوجه می‌شوند که فشار خون بالایی دارند.
فشارخون بالای کنترل‌نشده خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سکته مغزی، حمله و سکته قلبی را افزایش می‌دهد؛ همچنین فشارخون بالا روی توانایی فکر کردن، یادگیری و حافظه فرد اثر منفی می‌گذارد.
فشارخون با مقدار حجم خون پمپاژ شده از قلب و مقاومت ایجاد شده در برابر جریان خون توسط شریان‌ها تعریف می‌شود؛ هرچه شریان‌ها باریک تر و تنگ‌تر باشند، فشارخون بالاتر خواهد بود.
طبق تحقیقات، قند خون نیز در ابتلا به فشارخون نقش مهمی دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهند حتی افراد لاغر یا افراد با وزن طبیعی در صورت زیاده‌روی در استفاده از قندها دچار فشارخون بالا می‌شوند.
فشارخون بالا اغلب در کنار دیابت و چاقی رخ می‌دهد؛ این شرایط با هم در زیرشاخه سندرم متابولیک قرار می‌گیرند. افراد مبتلا به سندرم متابولیک بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی هستند.
دو نوع دیابت وجود دارد که هرکدام از آنها دلایل مختلفی دارند:
دیابت نوع 1
دیابت نوع 1 یک اختلال خودایمنی است که در آن بدن به اشتباه به سلول‌های لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند، حمله می‌کند. این بیماری در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می‌شود؛ اگرچه ممکن است در مراحل بعدی زندگی نیز رخ دهد.
دیابت نوع 2
دیابت نوع 2 در نتیجه مقاومت به انسولین ایجاد می‌شود. این جایی است که سلول‌های بدن توانایی خود را برای پاسخ به انسولین از دست می‌دهند. لوزالمعده سعی می‌کند با تولید انسولین بیشتر جبران کند، اما این روند پایدار نیست.
دستورالعمل‌های کنونی غربالگری دیابت را برای همه افراد بالای 45 سال و هر جوانی که فاکتورهای خطر ابتلا به این بیماری را دارد، توصیه می‌کند. تشخیص و درمان به موقع می‌تواند به کند کردن یا حتی معکوس کردن بیماری کمک کند و خطر عوارض را کاهش دهد.
انجام غربالگری و چک کردن فشارخون و قند خون همان چیزی است که در پویش ملی سلامت بر آن تأکید شده است؛ پویشی که از 20 آبان‌ماه امسال آغاز شده و تا 30 دی‌ماه جاری نیز ادامه خواهد یافت.
در این خصوص با رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
شناسایی بیماران دیابتی که از بیماری خود بی‌اطلاع بودند
دکتر سید وحید حسینی با اشاره به اینکه به دلیل استقبال مردم از پویش ملی سلامت تاریخ این پویش تا ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ تمدید شده است، می‌گوید: تلاش بی‌وقفه کارکنان مجموعه سلامت فارس برای اجرای این پویش ملی و درخشش نام و ارتقای جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز قابل قدردانی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌افزاید: از تمام مردم استان به ویژه افراد بالای 18 سال دعوت می‌کنیم در این طرح ملی سلامت‌محور شرکت کنند.
وی ضمن اعلام آخرین آمارهای غربالگری در پویش ملی سلامت تا هفدهم دی 1402، عنوان می‌کند: از ابتدای اجرای پویش ملی سلامت تاکنون در سطح استان فارس، نزدیک به دومیلیون و 55هزار و 475 نفر در زمینه بیماری‌های پُرفشاری خون و دیابت در فارس، غربالگری شده‌‌اند که از این تعداد، بیش از 45هزار و 93 نفر با احتمال ابتلا به پُرفشاری خون و بیش از 15هزار و 552 نفر با احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شده‌اند که از بیماری خود اطلاع نداشتند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأکید می‌کند: هم‌اکنون، «پویش ملی سلامت» با هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، در سراسر کشور و با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت مؤثرتر» در حال اجراست.
دکتر حسینی اعلام می‌کند: افراد بالای 18 سال در استان فارس می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، خانه‌های بهداشت و ایستگاه‌های غربالگری، فشارخون و قند خون خود را اندازه‌گیری کرده یا با ورود به سامانه خوداظهاری پویش ملی سلامت به نشانی اینترنتی https://health.mci.ir، پرسش‌نامه خوداظهاری تکمیل کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی