[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کتاب «فردوسی و کاخ حیرت» به بازار کتاب آمد، روزنامه شیراز نوین

کتاب «فردوسی و کاخ حیرت» از انتشارات نگاه در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است؛ کتابی که با محوریت «پیوندهای ادبیات و روان‌کاوی» جهان‌واره‌ای از دریافت‌های نو به ‌دست داده است.
به گزارش ایرنا، کتاب «فردوسی و کاخ حیرت» در ۳۹۲ صفحه، در قطع وزیری و به قلم فرزام پروا به چاپ رسیده است.
نویسنده در این اثر به روش باستان‌شناسی ادبی، به کتاب شاهنامه پرداخته است.
بخش برجسته‌ای از ‌پژوهش دکتر پروا در کتاب «فردوسی و کاخ حیرت» بررسی موشکافانه‌ رؤیاهای شاهنامه و سنجش آن رؤیاها با یافته‌های نوین دانش روان‌کاوی است.
او رؤیاهای شاهنامه را به ۲ پاره‌ رؤیاهای ساده و رویاهای پیچیده بخش‌بندی می‌کند. مؤلف درباره‌ اثر خود این‌چنین می‌گوید: من در اینجا تنها نمی‌خواهم ستایشنامه‌ای به ستایشنامه‌های متعدد این کتاب اضافه کنم؛ بلکه می‌خواهم با استفاده از ابزاری به نام «روان‌شناسی و روان‌کاوی و باستان‌شناسی ادبی» به جست‌وجوی پاسخ پرسش‌هایم برآیم. پرسش‌هایی که هرچه بیشتر درمورد آنها کندوکاو کرده‌ام، پاسخشان را در منابع مختلف کمتر یافته‌ام. پاسخی که حداقل تا حدی قانع‌کننده باشد. نشان خواهم داد که شاهنامه پر از ظرایف روان‌شناسی است. قرن‌ها پیش از ابداع دانشی به نام روان‌شناسی، در شاهنامه‌ حکیم طوس به ابیاتی برمی‌خوریم (گاهی تک‌بیت) که با روشن‌بینی خاصی بر انگیزه‌های درونی قهرمانان این کتاب پرتو می‌افکند.
پیش از این نیز در شیراز، به همت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی (شعبه فارس)، کلینیک روان‌شناسی اعتماد و کتاب‌فروشی کهور، نشست معرفی و بررسی این اثر برگزار شد که با اقبال اهالی ادب و فرهنگ روبه‌رو شد. سخنرانان این نشست، دکتر محمود رضایی دشت ارژنه، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و دکتر جلیل اعتماد، پژوهشگر پسادکتری روان‌شناسی تربیتی بودند که هریک از زاویه‌ دید حوزه‌ تخصصی خود به این اثر نگریستند.
فرزام پروا روانکاو، روان‌پزشک، نویسنده، مترجم، شاعر و مدرس دوره‌های آموزشی روانکاوی است.
پروا، پایه‌گذار رشته باستان‌شناسی ادبی (litarcheology) است، که از تلفیق روانکاوی مدرن، زبان‌شناسی و ریشه‌شناسی به وجود آمده است؛ رشته‌ای که هدف اولیه آن رمزگشایی از گنجینه‌های ناگشوده ادبیات فارسی است. گذشته‌ای که انکار آن، ظهور پنهانی و مجدد آن را به دنبال دارد و افتخار و ایمان کور به آن هم، اگر به دردها نیفزاید، دردی از دردهای امروزین جامعه دوا نمی‌کند.
همچنین وی نویسنده و مترجم بیش از ۱۵ عنوان کتاب در زمینه ادبیات، روانکاوی و پیوندهای آنهاست.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی