[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آنچه از جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر می‌دانیم، روزنامه شیراز نوین

حدود ۲ هفته تا آغاز به کار بخش صحنه‌ای و خیابانی جشنواره تئاتر فجر باقی مانده؛ این در حالی است که آثار چند بخش از جشنواره هنوز اعلام نشده‌اند.
به گزارش ایسنا، پیش‌تر محمد مهدی سقایان، دبیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها خبر داد که بخش صحنه‌ای و خیابانی این دوره از جشنواره، اول بهمن ماه آغاز می‌شود، اما بخش‌های دیگری همچون تئاترهای رادیویی و تلویزیونی و بخش پژوهش از ۲۶ دی‌ماه(۸ روز دیگر) آغاز به کار می‌کنند.
براساس اخباری که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شده، تاکنون آثار راه‌یافته به بخش‌های تئاتر تلویزیونی و رادیویی، تازه‌های تئاتر ایران و مسابقه دانشجویی معرفی شده‌اند.
اهالی تئاتر خوب می‌دانند که معمولاً در جشنواره‌های تئاتری، آثار بخش بین‌الملل در آستانه برگزاری جشنواره معرفی می‌شوند؛ چراکه عموماً در این بخش ملاحظاتی مانند صدور روادید و ... وجود دارد و تا زمانی که حضور گروه‌های خارجی به قطعیت نرسیده باشد، نمی‌توان اخباری در این زمینه منتشر کرد.
اما در این میان آنچه قابل تأمل است، این است که هنوز نمایش‌های راه‌یافته به بخش‌های مرور و خیابانی از سوی جشنواره اعلام نشده‌اند؛ هرچند گروه‌های متقاضی شرکت در بخش‌ مرور تاحدودی از وضعیت حضور خود در جشنواره مطلع هستند، اما این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده است.
یکی از مشکلات گروه‌های متقاضی شرکت در بخش مرور این است که اعلام دیرهنگام نتایج این بخش، سبب می‌شود گروه‌ها فرصت کمتری برای تمرین و آماده‌سازی کار خود داشته باشند که سبب افت کیفی آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر می‌شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه عموم بازیگران، علاوه بر تئاتر، در رسانه‌های تصویری هم مشغول به کار هستند، شاید این تأخیر، موجب شود که کارگردان‌ها در هماهنگ کردن بازیگران نمایش‌های خود با مسائلی روبه‌رو بشوند و دوباره همین نکته هم سبب افت کیفی آثار می‌شود و این در حالی است که جشنواره تئاتر فجر به‌عنوان ویترین تئاتر کشور تلقی می‌شود و یکی از معدود فرصت‌هایی است که گروه‌های بین‌الملل می‌توانند نظاره‌گر بخشی از آثار نمایشی کشورمان باشند.  
از دیگر ویژگی‌های این دوره از جشنواره، حذف بخش اقلام تبلیغاتی و مسابقه عکس و پوستر است که واکنش برخی از عکاسان را به همراه داشت؛ ابراهیم حسینی، عکاسی که در چندین دوره جشنواره، دبیری بخش پوستر و عکس را بر عهده داشته است در چند روز گذشته و در اظهارنظرهای گوناگونی نسبت به این موضوع گله داشته و عنوان کرده است که برگزارکنندگان جشنواره گفته‌اند که این بخش به دلیل صرفه‌جویی در بودجه، حذف شده در حالی که بودجه بخش اقلام تبلیغاتی در قیاس با دیگر بخش‌های جشنواره بسیار ناچیز است و این‌گونه نیست که هزینه زیادی را به جشنواره تحمیل کند.
همچنین تا لحظه مخابره این خبر پوستر چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر رونمایی نشده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی