[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این بیماری عصبی را جدی بگیرید، روزنامه شیراز نوین

بیماری «ام اس» یک بیماری مربوط به سیستم عصبی است که می‌تواند مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار دهد.
به گزارش مشرق، بیماری ام اس یک بیماری سیستم مغزی و عصبی است؛ در بیماری ام ‌اس سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی حمله می‌کند. سلول‌های عصبی ما پوششی دارند که غلاف میلین نام دارد؛ غلاف میلین به انتقال پیام بین سلول‌های عصبی کمک می‌کند، اما در بیماری ام ‌اس غلاف میلین توسط دستگاه ایمنی تخریب می‌شود.
این تخریب می‌تواند تخریب سطحی قابل ترمیم یا تخریب کامل غلاف میلین باشد؛ به‌ همین دلیل است که بیماری ام ‌اس، طیف گسترده‌ای از علائم دارد و روند پیشرفت آن در هر بیمار، متفاوت است. در بعضی از بیماران روند بیماری ام ‌اس ثابت می‌ماند و در بعضی به‌ مرور پیشرفت می‌کند.
علائم بیماری ام‌ اس چیست؟
علائم ام‌ اس گسترده بوده و بسته به ناحیه‌ تخریب‌‌شده و میزان تخریب متغیر است. یک بیمار ام ‌اس ممکن است فقط خستگی و بی‌حسی را تجربه کند و در یک بیمار دیگر، علائم تا اختلال جدی حرکتی پیش برود. شایع‌ترین نشانه‌های ام ‌اس این موارد هستند:
نشانه‌های بیماری شامل چشم مثل تاری دید و دوبینی، سرگیجه، عدم تعادل و اختلال در راه رفتن، اسپاسم عضلانی یا دردهای شدید و بی‌دلیل عضله، بی‌حسی، خواب‌رفتگی و ضعف عضلات، احساس خستگی، تشنج، سردرد، ریزش مو، خارش و افسردگی است.
چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ام‌ اس هستند؟
در ایران به‌ طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۰ الی ۶۰ نفر به بیماری ام ‌اس مبتلا هستند؛ سن شایع ابتلا به این بیماری متأسفانه بین ۲۰-۴۰ سال است. همین‌طور شیوع این بیماری در زنان ۲ تا ۳ برابر مردان است. با وجود اینکه هنوز دقیقاً علت اصلی بیماری مشخص نیست، اما عواملی هستند که می‌توانند در شروع بیماری ام ‌اس مؤثر باشند. این فاکتورها عبارتند از:
زمینه‌ ژنتیکی: مثلاً اگر یکی از اقوام درجه یک مبتلا به بیماری ام ‌اس باشد، احتمال ابتلای فرد بیشتر می‌شود.
تولد و زندگی در بعضی مناطق جغرافیایی: در بعضی از مناطق جغرافیایی بیماری ام ‌اس شایع‌تر است.
مواجهه با بعضی از میکروب‌ها و ویروس‌ها در زمان کودکی، استرس یا خستگی بیش از حد جسمی و روحی و پایین بودن سطح ویتامین D خون، مصرف دخانیات و مصرف بیش از حد نمک هم در بروز بیماری دخیل هستند.
تشخیص ام‌ اس چگونه است؟
تشخیص این بیماری باید فقط توسط متخصصین مغز و اعصاب انجام شود. وقتی به پزشک مراجعه می‌کنیم و نشانه‌های ام ‌اس را با او در میان می‌گذاریم، بعد از معاینه، پزشک آزمایش‌های تشخیصی تکمیلی درخواست می‌کند تا از تشخیص ام ‌اس مطمئن شود. تشخیص اینکه علائم مربوط به بیماری ام ‌اس است یا بیماری‌های دیگر، گاهی سخت است و نیاز به آزمایش‌های مختلفی دارد. گاهی تشخیص قطعی ممکن است ماه‌ها طول بکشد که در این‌صورت، لازم است صبور و پیگیر باشیم.
درمان ام‌ اس چطور انجام می‌شود؟
بعد از تشخیص ام ‌اس باید به پزشکمان اعتماد کنیم و یک روند درمانی مستمر را زیر نظر او آغاز کنیم. داروهای درمان ام ‌اس در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری پیشرفت کرده‌اند و در صورت ابتلا به بیماری ام ‌اس، دیگر جای نگرانی نیست. درمان‌های مختلفی با توجه به نوع بیماری برای درمان ام‌اس وجود دارد. با پیشرفت علم داروهای خوراکی هم در کنار داروهای تزریقی برای درمان ام ‌اس به کار می‌روند که روند درمان را چه از نظر تمایل به مصرف و چه از نظر اثربخشی، مؤثرتر می‌کنند.
برای درمان ام ‌اس لازم است تا حدی سبک زندگی را تغییر داد؛ تغییر سبک زندگی در کنار درمان‌های دارویی می‌تواند به کند شدن روند بیماری کمک کند.
عوامل مؤثر بر تداوم درمان ام اس
درمان تجویزشده توسط پزشک، می‌تواند بیماری ام ‌اس و علائم آن را مهار کند و گاهی لازم است این درمان برای مدت طولانی طبق تجویز پزشک ادامه پیدا کند. 
بیماری ام ‌اس ممکن است توانایی‌ها را محدود کند و ما را از داشتن یک زندگی طبیعی دور کند؛ پس به نشانه‌های ام ‌اس باید حساس بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی