درمان فشارخون با زهر مار! ، روزنامه شیراز نوین

درمان فشارخون
با زهر مار!
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که زهر مار افعی رخ‌چاله‌دار به‌عنوان یک درمان بالقوه برای فشارخون بالا عمل می‌کند.
به گزارش ایسنا، پژوهشگران برزیلی یک منبع غیرمعمول برای ساخت داروهای تنظیم فشارخون پیدا کرده‌اند؛ آنها دریافته‌اند که زهر مار افعی رخ‌چاله‌دار می‌تواند برای درمان فشارخون بالا استفاده شود.
واژه «چاله» در نام این نوع مار به چاله‌ای اشاره دارد که بین چشم و بینی این گونه قرار دارد و برای دریافت حس گرمایی به کار می‌رود.
به‌نقل از آی‌ای، پژوهشگران برزیلی با حمایت بنیاد تحقیقات سائوپائولو(FAPESP) دو مطالعه انجام دادند و پپتیدهای جدیدی را با کاربردهای زیست‌فناوری بالقوه از زهر افعی رخ‌چاله‌دار کوتیارا(Bothrops cotiara) و بوش مستر آمریکای جنوبی(Lachesis muta) کشف کردند.
با وجود دهه‌ها تحقیق و مطالعات متعدد، زهر مارها و عنکبوت‌ها هنوز دانشمندان را غافلگیر می‌کند؛ چراکه هنوز اطلاعات بکر و پنهانی در زهر این گونه‌ها وجود دارد که به مرور کشف می‌شود.
الکساندر تاشیما، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه فدرال سائوپائولو و پژوهشگر ارشد این مطالعه در بیانیه‌ای ابراز حیرت کرد و گفت: حتی با وجود دانش به دست‌آمده تاکنون، هنوز اکتشافات تازه مانند قطعات غیر قابل‌پیش‌بینی که بخشی از پروتئین‌های شناخته‌شده هستند، ممکن است.
اولین مطالعه بر روی افعی رخ‌چاله‌دار متمرکز شد و پپتید جدیدی به نام Bc-7a را نشان داد؛ اگرچه این پپتید بخشی از پروتئینی است که باعث خون‌ریزی در طعمه مار می‌شود، اما از نظر عملکردی به پپتیدهای مسئول داروهایی مانند کاپتوپریل که با مهار فعالیت آنزیم مبدل آنژیوتانسین(ACE) فشارخون را کاهش می‌دهند، نزدیکتر است.
اگرچه بسیاری از مولکول‌های مهارکننده ACE در حال حاضر وجود دارند، اما عوارض جانبی آنها به شکل سرفه خشک، سرگیجه و سطوح بالای پتاسیم خون نیز وجود دارد.
این مطالعه که در مجله Biochimie منتشر شده است، در مجموع 197 پپتید را شناسایی کرد که 189 مورد برای اولین بار گزارش شدند.
در سال 2012 این تیم تحقیقاتی 73 پپتید را در زهر همین گونه پیدا کرد و جهش کنونی در اکتشافات از آن زمان به پیشرفت فناوری مربوط می‌شود که تجهیزات سریع‌تر و حساس‌تری را به همراه افزایش توالی‌های پپتیدی موجود از پایگاه‌های داده ممکن کرده است.
یک پپتید برای کنترل فشارخون
مطالعه دوم حول سم مار بوش مستر آمریکای جنوبی متمرکز شد و 151 پپتید را شناسایی کرد که 126 مورد آن قبلاً ناشناخته بودند.
پپتید Lm-10a که از یک متالوپروتئیناز(آنزیم پروتئاز که مکانیسم کاتالیزوری آن شامل یک فلز است) مشتق‌شده، مورد توجه خاص است.
پپتید Lm-10a نه تنها ACE را مهار می‌کند، بلکه پتانسیل درمان مشکلات فشارخون را نیز دارد.
پژوهشگران بر این باورند که هر دو پپتید Lm-10a و Bc-7a ناشی از فرآیندهای تکه‌تکه شدن در طول بلوغ زهر هستند که نشان‌دهنده یک تعامل پیچیده از مکانیسم‌های بیولوژیکی در تکامل زهر مار است.
در حالی که این اکتشافات امیدوارکننده هستند، تحقیقات بیشتر برای کشف پتانسیل واقعی این پپتیدها ضروری است.
تاشیما بر ماهیت پویای بلوغ زهر تأکید می‌کند و می‌گوید که طبیعت در حال تکامل سموم مارهای سمی می‌تواند بینش‌های بیشتری را در مورد قلمرو پپتیدها و نقش‌های بیولوژیکی آنها ارائه دهد.
وی در پایان گفت: با وجود پیشرفت‌ها در فناوری توالی‌یابی، هنوز چیزهای زیادی در مورد جهان وسیع پپتیدها و نقش‌های بیولوژیکی آنها قابل کشف است؛ ما باید از شانس خوب خود برای مطالعه این گونه‌ها که بسیاری از آنها منقرض خواهند شد، استفاده کنیم.