[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

شگفتی‌های عجیب درباره قلب حیوانات، روزنامه شیراز نوین

آیا می‌دانید بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین قلب متعلق به کدام حیوان است؟ حقایق و رازهای عجیبی درباره قلب حیوانات وجود دارد که اغلب ما از آنها بی‌اطلاع هستیم.
به گزارش نمناک، قلب، عضوی مهم و البته پیچیده است که در میان حیوانات این پیچیدگی بیشتر هم می‌شود. حیوانات جزء عجایب دنیا هستند و رازها و حقایق زیادی درمورد آنها وجود دارد که بسیاری از ما چیزی درموردشان نمی‌دانیم. اغلب حیوانات همیشه توسط متخصصان و محققان مورد بررسی قرار گرفته‌اند. قصد داریم در ادامه حقایقی را درموردشان به شما معرفی کنیم و شما را با صاحبان کوچک‌ترین، بزرگ‌ترین و... قلب در میان حیوانات آشنا کنیم.
1. حشره شگفت‌انگیز Fairlyfly
این حشرات سایز بسیار کوچکی دارند و در نواحی مرطوب در کل جهان یافت می‌شوند و معمولاً طول عمر کمی هم دارند. ویژگی اصلی آنها سایز کوچکشان است و در نتیجه اغلب سایز قلب آنها نیز بسیار کوچک است؛ یعنی می‌توان گفت کوچک‌ترین قلب در بین مخلوقات در جهان مخصوص این حشرات است.
آنها حیوانات میکروسکوپی هستند و برای مشاهده قلب آنها باید از میکروسکوپ استفاده کرد. قلبشان مانند قلب انسان ماهیچه‌ای نیست و از یک لوله نازک در قسمت کمر حشره تشکیل شده است که خون را از سر او پمپاژ می‌کند؛ بنابراین جریان مایعات نیز در سیستم بدنشان اتفاق می‌افتد. هیچ رگی در قلب وجود ندارد.
اندازه قلب او بین 0.139 تا 0.55 میلی‌متر است. رنگ بدن آنها زرد، قهوه‌ای یا سیاه است. الگوی H روی بدن آنها و در قسمت سر باعث می‌شود که از دیگر حیوانات متمایز باشند. بعضی از آنها به مدت 15 روز زیر آب هم دوام می‌آورند و از ساقه درخت‌های شکسته استفاده می‌کنند تا از آب بیرون بیایند. جمع‌آوری این حیوان‌ها کار سختی است؛ بنابراین هنوز اطلاعات زیادی درمورد آنها لازم است.
2. سگ
بسیاری از انسان‌ها عاشق سگ هستند؛ زیرا عقیده دارند که سگ حیوان بسیار باوفایی است. اما آیا تا به حال در مورد قلب سگ فکر کرده‌اید؟ به نظر شما چه اندازه‌ای دارد؟ جالب است بدانید که قلب سگ‌ها اصلاً با بدنشان نسبت مستقیمی ندارد. حتی ممکن است قلب یک سگ بزرگ‌تر از یک ساز یا حتی کوچک‌تر از یک جسم ذره‌بینی باشد.
قلب آنها معمولاً ظاهر خوبی ندارد و با رنگ متمایل به قهوه‌ای در قفسه سینه جا گرفته است. قلب سگ‌ها یک ماهیچه تخم‌مرغی‌شکل است که چهارهزار لیتر خون در بدن سگ را پمپاژ می‌کند. هنگام استراحت، ضربان قلب سگ‌ها بین 70 تا 120 بار در هر دقیقه است. در طول روز نیز قلب آنها 144هزار بار می‌زند.
اغلب آنها چهار دریچه در قلب دارند و معمولاً مشکلات عروقی پیدا نمی‌کنند. ممکن است به دلیل ضربان قلب ضعیف از نارسایی قلب رنج ببرند. نسبت سایز قلب در بدن آنها یک نسبت عجیب و غریب است که اغلب بی‌وقفه کار کرده و انرژی‌شان را برای زنده ماندن فراهم 
می‌کند.
3. چیتا
چیتا یک گربه منحصر به فرد است و سریع‌ترین حیوان روی زمین شناخته می‌شود و معمولاً در نواحی آفریقایی و ایران وجود دارد. یکی از ویژگی‌های خاص چیتاها قلب آنهاست که در چند ثانیه 250 بار تپش دارد. این حیوان همچنین بدن ظریفی دارد و روی پوست او خال وجود داشته و سر آنها کوچک و گرد است. ممکن است قد آنها به 70 الی 90 سانتی‌متر هم برسد.
سرعتشان معمولاً به 112 کیلومتر در ساعت هم می‌رسد. سرعت متوسط آنها تقریباً 64 کیلومتر در ساعت است و در نتیجه می‌توانند شکار را با سرعت بسیار زیادی بگیرند. قلب آنها نیز خون زیادی را در بدنشان پمپاژ می‌کند. آنها برای تغییر جهت از دم استفاده می‌کنند و هنگام خسته شدن باید کمی استراحت کنند تا دوباره دمای بدنشان افت کند. چیتاهای مادر همیشه شجاع هستند. این حیوانات بسیار اجتماعی هستند و در کنار چیتاهای دیگر اوقات خود را سپری می‌کنند.
4. مرغ مگس‌خوار
مرغ مگس‌خوار کوچک‌ترین پرنده محسوب می‌شود که بومی کشور آمریکاست. این پرنده‌های کوچک از لحاظ طول بین 7 و نیم تا 13 سانتی‌متر ارتفاع دارند و وزن آنها فقط 2 گرم است. قلب آنها می‌تواند در هر دقیقه هزار بار تپش داشته باشد. این حشرات می‌توانند 15 بار در هر ثانیه بال بزنند. معمولاً انسان‌ها فقط آنها را به شکل یک چیز محو و تار می‌بینند. بال زدن با سرعت بیشتر یعنی قلب آنها با سرعت بالاتری در حال تپش است. بعضی از انواع آنها 21 بار در هر ثانیه تپش قلب دارند تا بتوانند اکسیژن کافی را به ماهیچه‌ها برسانند. بالاترین میزان سرعت پرواز آنها 15 متر در ثانیه است. بعضی از آنها می‌توانند 22 متر در هر ثانیه هم پرواز داشته باشند. مغز این حیوانات 4.2 درصد از کل وزن بدنشان را تشکیل می‌دهد. آنها ویژگی‌های اعجاب‌انگیزی در بدن ریز خود دارند. طول عمرشان تقریباً 5 سال است. قلب آنها به‌گونه‌ای است که کمک می‌کند تا در ارتفاع بالاتر با سرعت بیشتر پرواز کنند. 
5. زرافه
زرافه بلندقدترین حیوان در جهان محسوب می‌شود. ویژگی‌های خاصی از جمله گردن بلند، پای بلند و الگوهایی روی بدن دارند. آنها در آفریقای جنوبی یافت می‌شوند. اغلب بلندقدترین حیوان هستند و ویژگی‌های اعجاب‌انگیزی دارند. نیروی جاذبه بزرگ‌ترین دشمن این حیوان است. پمپاژ قلب آنها همیشه موردتوجه قرار گرفته است. ساختار قلب زرافه می‌تواند کل نیاز‌های او را برطرف کند و وزن آنها معمولاً بیشتر از همه پستانداران دیگر است. دیواره قلب آنها تقریباً 7 سانتی‌متر ضخامت دارد و در هر ثانیه سه بار می‌تپد. مهم‌ترین ویژگی قلب زرافه، فشارخون بالای اوست که از افتادن او جلوگیری می‌کند؛ زیرا باید به قد او غلبه کند و خون زیادی را پمپاژ کند تا به ارتفاع سرش برسد و در نتیجه نیروی جاذبه یک دشمن برای این حیوان محسوب می‌شود. فشار خون او آن‌قدر بالاست که می‌تواند خون را به سر برساند و از آسیب‌دیدگی حیوان جلوگیری کند. پوست زرافه ضخیم و سفت است و فشار را در برابر جاذبه حفظ می‌کند.
6. نهنگ آبی
نهنگ آبی یک پستاندار دریایی با رنگ بدن خاکستری متمایل به آبی است. این حیوان بزرگ تقریباً 173 تن وزن دارد و روی قلب او تحقیقات زیادی انجام شده است. باور و عقیده بر این است که نهنگ آبی بزرگ‌ترین حیوان با بزرگ‌ترین قلب است. قلب نهنگ آبی شاید به اندازه یک ماشین فشرده باشد.
رگ‌های قلبی نهنگ آبی بسیار بزرگ هستند که خون را به اعضای اصلی بدن پمپاژ می‌کنند. این رگ‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند که حتی یک انسان هم می‌تواند داخل رگ‌های آنها جای بگیرد. قطر رگ آئورت در آنها حدود 30 سانتی‌متر است. ضربان قلب این حیوانات نیز از فاصله دو مایل شنیده می‌شود. قلب آنها در هر دقیقه بین 8 تا 10 بار تپش دارد و وزن آنها نیز بسیار زیاد است. سایز یک قلب در نهنگ آبی متوسط 180 کیلوگرم است. قلب این حیوان می‌تواند در هر تپش 150 لیتر را پمپاژ کند و در نتیجه قدرت زیادی دارد و خون را به کل بدن 
می‌رساند.
7. اختاپوس
آیا تا به حال شنیده بودید که یک حیوان سه قلب داشته باشد؟! اختاپوس یک جانور دریایی است که سه قلب دارد. بدن این حیوانات نرم است. بدن نرم آنها سایز خودش را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که بتوانند به راحتی شنا کنند. هنگام شنا نیز آنها سیستم عصبی پیچیده‌ و بینایی بسیار عالی دارند که جزء عجایب آنها محسوب می‌شود. دو تا از قلب‌های آنها مخصوص پمپاژ خونشان است. قلب دیگر از کل بدنشان محافظت می‌کند. رنگ خون اختاپوس آبی است؛ زیرا هموگلوبین آنها با خون انسان متفاوت است و یک پروتئین حاوی مس دارد که می‌تواند در محیط‌های کم‌اکسیژن هم دوام بیاورد. اختاپوس بیشتر زمان خود را در زیر آب سپری می‌کند؛ زیرا معمولاً قلب او در زیر آب بهتر عمل می‌کند.
8. قورباغه چوبی
قورباغه چوبی منحصر به فرد است. ممکن است در روزهای بسیار سرد یخ بزند. در فصل زمستان این اتفاق می‌افتد و قلب این حیوان از تپش می‌ایستد، اما به نظرتان چه اتفاقی می‌افتد؟ نگران نباشید! هنگامی که دما در این ناحیه افزایش پیدا می‌کند، آنها از حالت یخ‌زده بیدار می‌شوند و اغلب دوباره شروع به کار می‌کنند و احساس طراوت و تازگی خواهند داشت و زندگی آنها دوباره از نو شروع می‌شود. این ویژگی در آنها بسیار جالب است.
مثلاً بعضی از حیوانات مثل خرس می‌توانند ضربان قلب خود را آرام کنند، اما قورباغه می‌تواند ضربان قلب را به طور کامل متوقف کند. در چنین حالتی هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهد، اما مایعات موجود در بدن او چرخش می‌کنند تا اعضای بدنش آسیب نبینند.
9. ماهی زبرا
آیا تا به حال ظرفیت تجدید و بازسازی در یک قلب را مشاهده کرده‌اید؟ ماهی زبرا این ظرفیت را دارد. این ماهی‌ها بومی آسیای جنوبی 
هستند. 
ماهی زبرا انشعابات مختلفی در مقایسه با قلب انسان دارد و شباهت‌هایی هم با انسان از خودش نشان می‌دهد. اغلب ماهی زبرا خون حاوی اکسیژن را به همه اعضای حیاتی بدن ارسال می‌کند که این اکسیژن از آبشش‌ها گرفته شده است، نه از ریه‌ها. در نتیجه می‌تواند دوباره قلبش را بازسازی کند. بازسازی قلب در عرض چند ماه اتفاق می‌افتد. آنها مانند انسان‌ها قلب، کبد، لوزالمعده، کلیه و استخوان دارند و در نتیجه آنها را جزء حیوانات مشابه با انسان می‌دانند. زمانی که اغلب آنها تپش نامنظم داشته باشند، احتمال خشک شدن خون در قلبشان وجود دارد. داروهای زیادی روی این ماهی‌ها تست شده 
است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی