[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ظرفیت‌های هنر نمایشی متناسب با توانایی‌های فارس نیست، روزنامه شیراز نوین


 مریم کشاورز
با تجلی هنر هفتم، برای دومین سال پیاپی، نور امید در دل هنرمندان و هنرورزان تئاتر استان فارس تابیده شد و در حال حاضر، برخی گروه‌های تئاتر فارس با بهره‌گیری از مهارت‌های حرفه‌ای، خود را برای رقابت در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آماده می‌کنند. معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اعلام مطلب بالا، طی گفت‌وگوی اختصاصی به خبرنگار ما گفت: با سلسله‌تلاش‌های پیشتازانه‌ سکان‌‌داران هنرهای نمایشی، از سال 1401 شاهد درخشش فعالان نمایش‌های صحنه‌ای و اجراهای خیابانی در کلیه بخش‌های زیرساختی، محتوا و منابع انسانی بوده‌ایم و هنرمندان این رشته‌ها موفق به کسب جایگاه‌های برتر کشور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده‌اند. امید آنکه این هنرمندان، همواره در صدر قله رفیع فرهنگ و هنر جهان و کشورمان ماندگار گردند.
رسول موسوی‌نژادیان اشاره کرد: علی‌رغم تلاش‌های انجام شده در سال‌های گذشته، ظرفیت‌های موجود در بخش هنر نمایشی، متناسب با توانایی و قابلیت‌های استان فارس نبود، اما با وجود کمبود اعتبار، همکاری گسترده و دلسوزانه نهادهای متولی فرهنگ و هنر و نیز بخش خصوصی موجب شد که در طی یک سال اخیر، امکانات قابل‌قبولی برای فعالیت هنرمندان فراهم شود و دغدغه‌های متولیان، هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر تا حدودی برطرف شود.  کلیه سالن‌های نمایش تا پایان اسفندماه رزرو شده‌اند. 
این مقام مسئول خبر داد: در هنر نمایشی به سطحی از رشد و پیشرفت رسیده‌ایم که بازیگران این هنر در کلیه سالن‌های نمایش سطح کلان‌شهر شیراز به صورت تمام‌وقت اجرا دارند و علی‌رغم تعدد سالن‌های نمایش در شهر شیراز، کلیه سالن‌ها تا پایان اسفندماه از سوی گروه‌های نمایشی رزرو شده‌اند. از طرفی، افزایش شمار علاقه‌مندان به تماشای تئاتر موجب شده که صندلی هیچ سالن نمایشی خالی نماند.
 راه‌اندازی هنرستان دخترانه هنرهای زیبا
وی ادامه داد: استقبال کم‌نظیر هنرمندان و هنردوستان استان فارس از فعالیت‌های هنر هفتم موجب پیگیری پروژه‌های توسعه هنر هفتم گردید و قرار است به زودی دو هنرستان دخترانه هنرهای زیبا در شهر‌های شیراز و لارستان راه‌اندازی شوند تا پاسخ‌گوی نیازها و تقاضاهای بی‌شمار دختران علاقه‌مند به هنر باشند.
موسوی‌نژادیان توضیح داد: قطعاً با راه‌اندازی و افتتاح این دو هنرستان و ارائه خدمات آموزشی از سطوح پایه تا تخصصی، در آینده شاهد مستحکم‌تر شدن زیرساخت‌های تئاتر فارس خواهیم بود. وی افزود: در نظر داریم هنرستان پسرانه مختص این هنر را نیز در تمام ابعاد تقویت نماییم و آن را به عنوان هنرستان شاخص تئاتر در کشور معرفی کنیم. 
 قصد ساخت پلاتویی بسیار بزرگ با ظرفیت 200نفری  
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به هنرمندان این رسته‌ هنری مژده داد: به زودی شاهد ساخت پلاتوی بسیار بزرگ و مجهز با ظرفیت 200نفری در پردیس استاد تارخ خواهیم بود. این پروژه، خدمتی است که با همکاری ما و توسط شهرداری شیراز به هنرمندان عرضه خواهد شد. 
وی تأکید کرد: این تصمیم، در فاصله زمانی کوتاهی پس از کسب موفقیت‌های هنری اتخاذ شد. پروژه دیگری که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد و قول‌های مساعد آن را از پیمانکاران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته‌ایم، اتمام و افتتاح پروژه بزرگ تالار مرکزی شیراز است تا هنرمندان عرصه تئاتر و علاقه‌مندان به تئاتر هم در بخش سالن نمایش قاب صحنه و هم در بخش پلاتو با سختی و کمبود مواجه نگردند و بتوانیم در شهر شیراز، میزبانان خوبی برای رویدادهای بین‌المللی و ملی باشیم. هرچند در حال حاضر هم با میزبانی از دو جشنواره‌ منطقه‌ای و صدها هنرمند عزیز عرصه تئاتر نشان دادیم که شیراز از قابلیت‌های مناسبی در عرصه تئاتر برخوردار است. 
 سبقت، تساوی و هم‌ترازی در هماوردی گروه‌های تئاتر کل استان
موسوی‌نژادیان تأکید کرد: این مایه افتخار است که هنرمندان آکادمیک و غیرآکادمیک شیراز و شهرستان‌ها با رقابت‌های تنگاتنگی که در عرصه محلی، منطقه‌ای و ملی داشته‌اند، نشان دادند که محدودیت‌هایی همچون کمبود سالن‌های نمایش، نبود سالن‌های استاندارد نمایش، بالا بودن هزینه‌های تمرین و آماده‌سازی گروه‌ها و سایر تنگناهای اقتصادی نمی‌تواند بر فعالیت‌های هنری استان فارس سایه اندازد و روزبه‌روز شاهد بالندگی بیشتر افتخارآفرین هنر این مرز و بوم هستیم.
وی ادامه داد: در مقایسه با بخش تئاتر صحنه‌ای، بخش تئاتر خیابانی اجرای کمتری داشته است. عوامل زیادی بر شکل‌گیری این روند تأثیرگذار بوده‌، اما از سرمایه‌گذاران در بخش تئاتر خیابانی دعوت می‌کنیم با انجام سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نمایش، طرح، ایده و سایر حوزه‌های مرتبط به یاری‌مان شتابند تا با افزایش دوره‌های آموزشی و هماهنگی با کانون‌ تئاتر خیابانی کشور، در آینده شاهد درخشش هنرمندان تئاتر خیابانی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی باشیم. وی در پایان به آخرین جشنواره استانی برگزار شده در شیراز اشاره نمود و بیان کرد: امسال به دلیل اجراهای قوی تیم‌های تئاتر، داوران به‌رغم وسواس‌های زیاد، در نتیجه‌گیری دچار تردید بودند و نمی‌توانستند از میان شمار زیادی از کارهای خوب، چهار گروه برتر را برای ورود به مرحله منطقه‌ای انتخاب نمایند. به همین دلیل، هفت گروه برای راهیابی به جشنواره منطقه‌ای معرفی شدند. انتظار داریم همانند سال‌ گذشته، شاهد درخشش هنرمندان تئاتر فارس و کسب مقام‌های برتر در موضوعات مختلف جشنواره بین‌المللی فجر باشیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی