[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بـه ایـن دلایـل در هوای سـرد بدوید، روزنامه شیراز نوین

دویدن می‌تواند یک تمرین مؤثر برای تناسب اندام قلبی و عروقی در تمام طول سال باشد؛ با این‌حال، نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد دویدن در دماهای سردتر می‌تواند باعث تقویت بیشتر این اندام شود.
به گزارش بهداشت نیوز، کارشناسان سلامت و علوم ورزشی می‌گویند در حالی که دویدن‌های زمستانی ممکن است نیاز به لباس‌های گرم‌تر و پوشیدن کفش‌های مناسب ورزش در زمین‌های برفی و سر و لیز است، تمرینات بدنی در هوای سرد مزایایی را ارائه می‌دهند که ورزش تابستانی از آن برخوردار نیست.
به گزارش مدیکال نیوز تودی، دکتر جاشوا بلومگرن، متخصص پزشکی ورزشی مراقبت‌های اولیه در شیکاگو در «میدوست اوتوپدیکز»(Midwest Orthopedics) می‌گوید: دویدن ورزشی مناسب برای قلب و عروق است و در زمان دویدن تقریباً از هر ماهیچه پا استفاده می‌کنید و بازوها را تاب می‌دهید؛ بنابراین اگرچه دویدن لزوماً یک تمرین کامل بدنی نیست، اما ما را در زمینه دستیابی به اهداف‌ خود در جهت سلامت جسمانی کمک می‌کند.
او می‌افزاید: شما از دویدن در هوای سرد یا گرم، مزایای قلبی عروقی را دریافت خواهید کرد، اما بدن برای حفظ دما در زمان دویدن در هوای سرد شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند.
مزایای سلامت دویدن در هوای سرد در برابر چالش‌های دویدن در هوای گرم
بلومگرن در ادامه سخنان خود به تعدادی از تحقیقات اخیر اشاره می‌کند که مزایای دویدن در هوای سرد و چالش‌های دویدن در هوای گرم در آنها مطرح شده است.
نتایج یک مطالعه‌ در سال ۲۰۲۱ نشان داد که آب و هوای گرم می‌تواند تلاش برای دویدن را دشوارتر کند؛ یافته‌هایی که برای هرکسی که برای دویدن در دماهای سوزان می‌رود جای تعجب ندارد. اما یکی از مزایای دویدن در هوای سردتر، تقویت ذهنی و عاطفی است که به کاهش اثرات «اختلال عاطفی فصلی»(SAD) در طول ماه‌های زمستان کمک می‌کند. یکی از عوامل جذاب در دویدن در هوای سرد، گرمازایی است که فرآیندی است که از طریق آن بدن گرما را در دماهای سرد تولید و حفظ می‌کند.
بلومگرن توضیح داد: بدن از نظر حفظ گرما در هوای سرد فرآیند متفاوتی را طی می‌کند؛ بدن به طور کلی به چیزی به نام چربی قهوه‌ای متکی است که به سوزاندن کالری کمک می‌کند، در پاسخ به سرما، بدن چربی قهوه‌ای بیشتری تولید می‌کند که در حفظ یا تولید گرما بهتر از چربی سفید است.
دکتر تریسی زاسلو، متخصص پزشکی ورزشی مراقبت‌های اولیه در 
مؤسسه «سدارز - سینایی کرلان - جوب»(Cedars-Sinai Kerlan-Jobe) در لس آنجلس و پزشک تیم فوتبال «ال ای گلکسی»، در این‌باره گفت که نیاز کمتری به مکانیسم خنک‌کننده بدن در هوای سرد وجود دارد که این مسئله به افزایش جریان خون در بدن کمک می‌کند.
زاسلو به مدیکال نیوز تودی گفت: در دماهای گرم، ما تعریق را به‌عنوان یک مکانیسم خنک‌کننده داریم؛ این تعریق باعث انتقال خون اندام‌های مرکزی به اندام‌های جانبی می‌شود، اما در هوای سردتر، نیازی نیست که آن حجم خون را به پوست و اندام‌ها بفرستید؛ بنابراین حجم خون بیشتری در دسترس دارید. این به شما امکان می‌دهد با سرعت بالا بدوید، اما ضربان قلب کمتری داشته باشید.
گرم کردن کلیدی برای دویدن در هوای سرد
دونده‌ای که معمولاً در هوای معتدل‌تر یا داخل خانه روی تردمیل ورزش می‌کند، نیاز به لباس و تجهیزات خاصی ندارد؛ او معمولاً با یک لباس راحت همراه با یک جفت کفش مناسب روی تیردمیل می‌دود. با این‌حال، کارشناسان می‌گویند کسانی که می‌خواهند در هوای سرد بدوند و خود را از نظر قلبی و عروقی تقویت کنند، مهم‌ است که پیش از دویدن به درستی بدن خود را گرم کنند و گزینه‌های لباس مناسب را در نظر بگیرند.
زاسلو می‌گوید که هوای سرد باعث می‌شود بدن احساس سفتی کند؛ بنابراین خوب است که قبل از دویدن یک نرمش پویا برای گرم کردن بدن انجام دهید.
او تأکید می‌کند: پوشیدن چند لایه لباس در هوای سرد واقعاً مهم است، زیرا در ابتدا بدن‌ شما سرد است و سپس با گرم شدن بدن باید بتوانید از لباس خود کم کنید. برخی توصیه‌ها می‌گویند که ۱۵ تا ۲۰ درجه گرمتر از دمای واقعی لباس بپوشید، زیرا در طول دویدن تقریباً همین مقدار گرم خواهید شد.
حتی اگر عرق بدن را به طور کلی در هوای سرد عامل چندانی در نظر نگیریم، اما همچنان یک عامل است؛ بنابراین زاسلو توصیه می‌کند که نه تنها از چند لایه‌ لباس بپوشید، بلکه از مواد ضدرطوبت نیز استفاده کنید که عرق را از بدن دور می‌کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی