[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ترسیم آینده شیراز در آستانه زمستان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
پیش‌بینی افزایش در متمم بودجه، مطالبات هنگفت شهرداری از دستگاه‌ها، بسته‌های تشویقی در حوزه عوارض، وجود نیروهای مازاد در شهرداری و در نهایت برنامه‌محوری از مهم‌ترین محورهایی بود که رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی بودجه، حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.
 مشارکت به سود شهر و شهروندان است
سید ابراهیم حسینی ظهر دوشنبه ٣٠ آبان‌ماه در نشست هم اندیشی با خبرنگاران، به تلاش‌هایی که در راستای کاهش نقش عوارض در بودجه شهرداری انجام شده، اشاره کرد و گفت: قانون درآمدهای پایدار شهرداری با افزایش ۲.۵درصدی عوارض نوسازی توسط مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد و این در حالی است که مدیریت شهری درخواست و لایحه‌ای به بهارستان در این زمینه ارائه نداده است. او با اشاره به این موضوع که عوارض نوسازی در سال‌‌های قبل ۱.۵ درصد بوده، اظهار داشت: مشارکت جامعه در پرداخت عوارض شهری به نفع شهر و شهروندان است و شورای اسلامی شهر فرصتی را تا پایان مردادماه ۱۴۰۲ برای پرداخت عوارض نوسازی فراهم کرده تا جریمه ای به تأخیرها تعلق نگیرد. وی از ارائه تسهیلاتی برای شهروندان خوش حساب خبر داد و افزود: در صورتی که عوارض نوسازی در مدت تعیین‌شده پرداخت شود، ۱۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود و در صورت تأخیر، ۹ درصد جریمه محاسبه می‌شود.
عضو کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه شورا و شهرداری درک جامعی از وضعیت اقتصادی جامعه دارند، خاطرنشان کرد: امکان قسط‌بندی عوارض نوسازی فراهم شده است. منتخب مردم شیراز در شورای اسلامی شهر افزود: از بودجه 15هزار و 385میلیارد تومانی شهرداری شیراز ‌و سازمان‌های تابعه در سال جاری، بالغ 5800میلیارد تومان مربوط به بخش عوارض است و در صورت افزایش متمم بودجه، این افزایش به بخش عوارض اضافه نمی‌شود. وی اظهار کرد: برای تحقق این بودجه، 4هزار میلیارد تومان از فروش ملک، هزار و 500میلیارد تومان اوراق مشارکت، هزارمیلیارد تومان وام، هزارمیلیارد تومان از محل ستاد آبادگری باغات و 500میلیارد تومان از سوی کمک‌های دولت پیش‌بینی شده است.
 ترسیم چشم‌انداز شیراز در پایان پاییز
حسینی با اعلام این خبر که در آذرماه سال جاری برنامه شیراز ۱۴۰۴ در صحن علنی شورای این کلان‌شهر نهایی شده و به تصویب می‌رسد، اظهار داشت: از محل دریافت عوارض نوسازی، 300هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم. وی با اشاره به اینکه در شش ماهه اول سال جاری شهرداری در حوزه درآمد کاهش دارد، گفت: در این بازه زمانی، شهرداری تنها 36 درصد درآمد داشته است، اما نگرانی از این بابت وجود ندارد؛ چراکه اصل درآمد در سه ماه آخر است. لذا علاوه بر محقق شدن بودجه تعیین‌شده، باید بودجه متمم به بیش از 18هزار میلیارد تومان افزایش یابد. این عضو شورا با اشاره به اینکه از 800هزار ملک در شهرداری اطلاعات 400هزار ملک در شهرداری ثبت شده، گفت: از تعداد املاک ثبت شده بالغ بر 2هزار و 200 ملک اطلاعات آنها به روز است؛ این در حالیست که فقط 8 درصد از مردم عوارض نوسازی و درآمد خود را پرداخت می‌کنند. رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی بودجه، حقوقی و املاک شورای شهر شیراز ادامه داد: از آنجا که در ۶ ماه اول سال، بودجه عوارض محقق می‌شود، به همین دلیل درآمد شهرداری در ۶ ماه اول کم است و درآمد حاصل از اوراق مشارکت نیز از دی‌ماه به بعد و وام و تسهیلات نیز بخش کمی محقق می‌شود. حسینی همچنین در این جلسه از رونمایی برنامه شیراز 1404 در سیزدهم آذر ماه سال جاری خبر داد و گفت: از سال گذشته با شهرداری برای یک برنامه 5ساله کلنجار می‌رویم و با توجه به اینکه شهرداری دو بار این برنامه را ارائه داده، اما شورا آن ‌را برگشت داده است.
 اولویت با محرومیت‌زدایی است
مؤلفه محرومیت‌زدایی از دیگر موضوعاتی بود که وی به آن اشاره کرد و افزود: با توجه به تصویب بودجه 300میلیارد تومانی برای حوزه محرومیت‌زدایی، در این خصوص برای 40 محله این بودجه در مرحله اول تعریف شده و پیش‌بینی می‌کنیم شهرداری تا تکمیل این طرح 600میلیارد تومان هزینه خواهد کرد تا کلنگ‌زنی و آبادانی این محلات صورت گیرد. کار مشارکتی آموزش و پرورش و شهرداری برای 14 مدرسه در راستای ایجاد چمن مصنوعی برای این مدارس از دیگر موضوعات اعلامی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز بود. تعیین تکلیف نیروهای انسانی شهرداری ‌شورا دیگر موضوعاتی بود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز به آن اشاره کرد و افزود: در شورای ششم هیچ‌کس از اعضای شورا، نیروی کار جدیدی با خود نیاوردند. این در حالیست که شهردار قبلی مسئولیت قرارداد با 13 نفر نیروی قراردادی را پذیرفت و اعلام کرد که از وزیر کشور دستور دارم. حسینی ادامه داد: از تعداد 3619 پست شهرداری بیش از شش‌هزار و 800 نفر پرسنل کارمندی می‌باشد و بیش از 13هزار نفر در بدنه شهرداری مشغول به کار هستند و فردی هم که مدعی است که آمار دقیقی از پرسنل شهرداری دارد، نمی‌داند شهرداری چند نفر نیرو دارد.
 تمرکز بر سامان‌دهی نیروهای انسانی
این عضو شورا تأکید کرد: چندین ماه است که موضوع نیروی انسانی به عنوان موضوع تحقیق و تفحص در شورا در دستور کار یکی از کمیسیون‌هاست و این بررسی برای دستیابی به سه پاسخ است که چه کسی عامل بی‌نظمی است و فرد تحت چه عنوانی به شهرداری آمد و در ابتدا چه مدرکی داشته و در حال حاضر چه مدرکی دارد و در کدام قسمت کار می‌کند. حسینی با بیان اینکه برای این موضوع راهکارهایی مدنظر داریم، گفت: افرادی که نزدیک به سنوات بازنشستگی هستند، با تشویق و هدیه و رایزنی با بیمه و مصاحبه حق و حقوق آنها موقتاً شهرداری پولی به آنها پرداخت می‌کند تا مجموعه شهرداری را ترک کنند. اما این نکته را نباید فراموش کرد که این شرایط تنها برای افرادی است که استخدام شهرداری هستند اما دارای پست نیستند. این عضو شورا همچنین یادآور شد: با توجه به افزایش جمعیت و پهنه شهر شیراز، تعداد 3هزار نیرو پاسخ‌گوی شهر شیراز نیست. حسینی با بیان اینکه عدد ورود نیروی انسانی به حوزه شهرداری مشخص نیست، گفت: معتقدم در ورود پرسنل به حوزه شورا و شهرداری ضعف مدیریتی وجود ندارد، بلکه جرئت انجام کار خلاف بالاست‌ و قانون برخوردی با این حوزه بازدارنده نیست. این در حالیست که در یک سال گذشته نامه‌های متعددی از سوی استانداری در خصوص عدم به‌کارگیری نیروی انسانی از بیرون صادر شده است، اما در زمانی که این عمل رخ می‌دهد، می‌توان گفت که هزینه تخلف فرد خاطی بالا نیست. از سوی دیگر ما تنها در سخنرانی‌ها می‌گوییم که جذب پرسنل در بدنه شهرداری وجود ندارد، اما در عمل این موضوع بسیار فرق دارد. او خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ها، افرادی که طبق قاعده و فرمول وارد شهرداری شده‌اند، متعهدتر هستند و کارایی بهتری دارند.
 موعد وصول درآمد پایان سال است
او با بیان اینکه در ۶ ماه اول امسال، ۳۶ درصد درآمد شهرداری محقق شده و این میزان تحقق بودجه جای تعجب ندارد، چراکه اصل درآمد در سه ماه آخر است، عنوان کرد: بودجه جاری ۲هزار و ۴۰۰میلیارد تومان است. رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی بودجه، حقوقی و املاک شورای شهر شیراز با تصریح بر این نکته که افزایش عوارض و ملک نخواهیم داشت، گفت: شهرداری شیراز بیش از ۲۸هزار میلیارد تومان از سایر دستگاه‌ها مطالبه دارد که معادل بیش از بودجه ۲ سال می‌شود. ۲هزار و ۲۷۰میلیارد تومان از این مطالبات را معاون اول رئیس جمهور دستور پرداخت داده که در دستور کار قرار گرفته و امید است که ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان درآمد جدید از محل مطالبات شهرداری از سایر دستگاه‌ها اضافه شود. حسینی در پایان افزود: ۶۸۸میلیارد تومان بودجه مازاد نیز تخصیص نیافته است و طبق قانون ردیف آن را در بودجه صفر می‌گذاریم و در متمم بودجه 
اضافه می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی