[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تعالی جامعه در سایه‌سار طوبی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
با حضور مدیرکل دادگستری استان فارس و سایر مسئولان محلی، شاعران و کارشناسان ادبی و...، سومین جشنواره ملی شعر فاطمی «در سایه‌سار طوبی» در نی‌ریز برگزار شد. رئیس کل دادگستری استان فارس در اختتامیه جشنواره ملی شعر طوبی با بیان اینکه باید در عمل ثابت کنیم که به سیره و منش حضرت زهرا(س) پایبند هستم، گفت: مهم‌ترین مصداق عملی پیروی از سیره دخت نبی مکرم اسلام(س) پایبندی به ولایت و اطاعت از فرامین رهبری است.
 تأکید بر پایبندی بر ولایت فقیه
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدکاظم موسوی در جمع مردم شهرستان نی‌ریز با اشاره به پیشینه هنری و فرهنگی این شهرستان و بزرگان این دیار در هنر اسلامی خط و کتابت قرآن کریم، بیان داشت: علاوه بر این پیشینه سترگ، مردم این دیار به‌کرّات و به انحای گوناگون پایبندی به ولایت ‌و حمایت از نظام و انقلاب را به اثبات رسانده‌اند که از جمله آن رأی صددرصدی مردم نی‌ریز به نظام جمهوری اسلامی و حضور پرشور در همه انتخابات‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون است. این مقام عالی قضایی استان در ادامه به راهبرد‌های اخیر رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در خصوص انتخابات پیش رو اشاره کرد و افزود: زمینه‌های تحقق راهبردهای چهارگانه رهبری در انتخابات شامل مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت با توجه به فرهنگ و جامعه‌پذیری مردم شهرستان نی‌ریز فراهم است. وی همچنین با مناسب خواندن برآیندها و تحلیل‌های انتخاباتی در استان فارس، ایجاد شور و رقابت سالم در مراحل ابتدایی را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: تعامل سازنده دست‌اندرکاران امر انتخابات در جهت تأمین سلامت و عدالت، شور و انگیزه حضور مردم را افزایش خواهد داد. حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی با تأکید بر اینکه ما در مجموعه قضایی استان تکالیف قانونی خود در حوزه‌های مختلف از جمله صیانت از حقوق عامه، پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی، تقویت شاخص‌های امنیتی، مبارزه با فساد و سایر تکالیف قانونی مصرح در قانون را با جدیت انجام خواهیم داد و برای اجرای دقیق قانون با هیچ‌کس تعارفی نداریم، گفت: اقدام دادگستری شهرستان در مسیر هویت‌سازی فرهنگی شهر نی‌ریز در راستای اهداف فرهنگی مجموعه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بر مبنای عشق و ارادت مردم این دیار به حضرت فاطمه زهرا(س)، به نی‌ریز وجهه فاطمی داده است و زمانی این آرمان بزرگ و مقدس به صورت کامل تحقق می‌یابد که مردم این به شهر با انجام تکلیف خود در قبال منویات رهبری معظم انقلاب، دل حضرت زهرا(س) و سلاله پاک ایشان در هدایت نظام و انقلاب را شاد کنند. نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس در اختتامیه جشنواره ملی شعر فاطمی «در سایه‌سار طوبی» در جمع مردم و مسئولان شهرستان نی‌ریز و مهمانان ویژه این جشنواره گفت: سال گذشته در اختتامیه همین جشنواره از مردم شهرستان درخواست کردیم که با الگو قرار دادن سیره عملی و روش و منش زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)، ضمن بخشش و گذشت و جلوگیری از عمیق‌تر شدن اختلافات، زمینه تحکیم اصلاح ذات‌البین را فراهم نمایند که بحمدالله شاهدیم امسال این شهرستان در پویش ملی «به عشق حضرت فاطمه(س) می‌بخشم» در میان حوزه‌های قضایی استان فارس جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.
 پیوند دادگستری با ادبیات
در ادامه این همایش، علیرضا جمشیدی عضو شورای تحول قوه قضائیه و نظام قضایی و دادگستری استان فارس نیز در سخنانی اظهار داشت: یکی از خلأهای بزرگ عرصه قضایی امروز‌ عرصه پیوند بین رسانه، شعر و ادبیات است. او با بیان اینکه باید جشنواره رسانه و حقوق را در نی‌ریز بنیان نهیم و عرصه جدیدی باز کنیم، افزود: این روزها با یک هیئت سه‌نفره در میان برنامه قوه قضائیه برنامه‌ریزی می‌کنیم و معتقدیم یکی از خلأهای جدی ما بحث رسانه و فضاست که امیدواریم در نی‌ریز این بحث با قوت شکل گیرد. او با بیان چند نکته در خصوص اهمیت پیوند این دو مقوله اظهار داشت: امروز در دانشگاه‌های دنیا بحثی مطرح است به عنوان معاشرت ترجیحی و باید گفت هم‌نشینی را باید در مکتب سعدی مولانا و حافظ آموخت. جمشیدی خاطرنشان کرد: تئوری‌هایی که امروز در غرب تدریس می‌شود، از ادبیات ایران گرفته شده است و در خصوص فرهنگ صلح و سازش در آثار شعرایی مثل مولانا و نظامی و حافظ مصداق‌های فراوانی می‌بینیم و باید گفت در ادبیات غنی خود این مسائل را داریم که در دانشگاه‌های دنیا اینها تدریس می‌شود.
 نقش ارزنده دستگاه قضا در هدایتگری
در حاشیه این همایش و با حضور اساتید و کارشناسان یک نشست خبری نیز با حضور هاشم کرونی، دبیر علمی جشنواره، حسین غضنفرنژاد دبیر جشنواره، محمدحسین قاسمی عضو هیئت امنا و هادی جانفدا داور جشنواره برگزار شد. در ابتدا غضنفرنژاد رئیس دادگستری نی‌ریز و مدیرعامل بنیاد طوبی و دبیر جشنواره در سخنانی اظهار داشت: مجازات کردن افراد با حبس تنها راهکار بازدارندگی نیست و اقدامات بسترساز دیگری هم باید انجام شود. او ادامه داد: دستگاه قضایی باید خود را یکی از هدایتگران جامعه تصور کند؛ چراکه بسیاری از چالش‌هایی که دستگاه قضا با آن مواجه است، شاید سایر بخش‌ها مواجه نباشند. غضنفرنژاد افزود: ظرفیت‌های بسیاری در این دستگاه وجود دارد؛ از نیروی انسانی نخبه که تعداد آنها زیاد است و... که همه اینها ابزارهای مهمی است که بتواند جامعه را هدایتگری کرده و مسیر رشد و تعالی را هموارتر کند. او تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسیرها و یکی از بهترین اقدامات، اقدامات فرهنگی است؛ فرهنگی که می‌تواند مقدمه انسان‌سازی و جامعه‌سازی باشد. لذا دستگاه قضایی با همین موضوع شروع کرد و این جشنواره شعر را در شهرستان نی‌ریز برگزار کرد. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دلیلش هم این بود که شاید این هویت‌هایی که ما بعضاً به آن کمتر توجه می‌کنیم که دارای شاخص‌های مثبت است، نیازهای ضروری جامعه برای همان رشد و تعالی فرهنگی باشد و اگر در این حوزه اقدامی انجام ندهیم، طبیعتاً آن برچسب‌های منفی به راحتی خود را نشان دهند.غضنفرنژاد ادامه داد: اگر اقدامات ایجابی را انجام ندهیم و به فرهنگ توجه نکنیم، برخی از افراد جامعه به سمت ابتذال می‌روند و برچسب بزهکاری به آنها چسبیده می‌شود و وقتی این برچسب‌ها زیاد می‌شود، امیدی به رشد و تعالی جامعه نیست؛ لذا با استفاده از هنر پرمفهومی مثل شعر، یک جشنواره شعر برگزار کردیم که از متخصصان این حوزه استفاده کردیم. او خاطرنشان کرد: سال اول استقبال خوب و امسال خیلی بیشتری شد و توانستیم اسم شهرستان نی‌ریز را به عنوان یکی از شهرهایی که به حوزه فرهنگ توجه دارد، مطرح کنیم. این مقام مسئول افزود: این اقدامات بستر تربیتی فراهم می‌کند؛ چراکه آموزه‌های مثبت در جامعه هست، اما اینکه اینها را چگونه دریافت و بهره‌برداری کنیم، فرهنگ این کار را به خوبی انجام می‌دهد. او تأکید کرد: دستگاه قضایی امسال این نهالی که کاشته بود را به مردم شهرستان نی‌ریز هدیه می‌کند و از این به بعد با یک بنیاد مردمی تخت عنوان بنیاد فرهنگی طوبی نی‌ریز این حرکت ادامه خواهد داشت.
 پرچم‌داری نی‌ریز در آیین و تمدن
در ادامه محمدحسین قاسمی عضو هیئت‌امنای بنیاد طوبی نی‌ریز نیز در سخنانی گفت: انتظار از نی‌ریز به عنوان شهرهایی که هم از لحاظ تمدنی و هم فرهنگی شهر مهمی بوده است، در طول تاریخ همین انتظار است. او افزود: این حرکت می‌تواند الگوی خوبی باشد برای شهرهای دیگر؛ چراکه ما سرگشتگی در هویت ملی داریم و نی‌ریز با این‌گونه حرکت‌ها می‌تواند اثرگذار باشد. قاسمی گفت: ما هویتی داشتیم که سال‌هاست به آن بی‌توجهی شده و اکنون برگشت خوبی به آن شده است و چه خوب که با جشنواره ادبی و نام حضرت زهرا(س)باشد. در ادامه، احد ده‌بزرگی شاعر مطرح آیینی نیز گفت: در تداوم استمرار و حتی چاپ آثار به عنوان شناسنامه کار برای آیندگان باید انجام شود و گزیده‌ای از آثار این چند سال چاپ بشود تا شناسنامه در سایه‌سار طوبی برای آیندگان فراهم گردد. او افزود: قصد برگزاری چنین برنامه‌های آیینی قربت است که کاری در عرصه فرهنگ دینی انجام شود و امیدواریم بتوانیم افرادی را که باورمند هستند، در شهر تاریخی نی‌ریز دور هم جمع کنیم و این کار ادامه پیدا کند. همچنین کرونی، دبیر علمی جشنواره نیز گفت: سال گذشته یادواره دوره اول در سایه‌سار طوبی را رونمایی کردیم. کتاب چاپ‌شده و یادواره دور دوم امشب رونمایی خواهد شد و کتاب هر دو سال گذشته به همت آقای غضنفرنژاد منتشر شده است. او افزود: هر دو این دوره‌ها را از طریق فضای الکترونیک و نرم‌افزار طاقچه نشر الکترونیک خواهیم داشت. در ادامه هادی جانفدا، دبیر مجمع شاعران اهل بیت(ع) و داور جشنواره امسال نیز در سخنانی اظهار داشت: امیدواریم این کنگره ملی شعر فاطمی نی‌ریز تداوم داشته باشد. او افزود: فرهنگ ما دو ستون خیلی محکم دارد در این یک‌هزار و خرده‌ای سالی که از تاریخ ایران می‌گذرد؛ یکی از این ستون‌ها محبت اهل بیت(ع) است. اینجا ایران و فارس سرزمین محبت اهل بیت(ع) است و محبت اهل بیت(ع) در ایران و فارس و دیگر جاها یک امر صرفاً دینی محسوب نمی‌شود؛ یک فرهنگ است بین مردم و یک فرهنگ خیلی قدیمی که شاید بیش از 1400 سال در کشور ما ریشه دارد و ستون فرهنگی ماست که نمی‌توان از آن چشم پوشید. جانفدا بیان کرد: هر مسئله فرهنگی باید تبیین کند که این مردم کسانی هستند که 1400 سال فرهنگ محبت اهل بیت(ع) جزو فرهنگشان بوده است. وی افزود: یکی از ستون‌های دیگر فرهنگی کشور ایران شعر است. هنر سرزمین ایران شعر است. هیچ هنری مانند شعر در دنیا به اندازه شعر در دنیا ندرخشیده و هیچ عرصه‌ای نیست که مثل عرصه شعر و شاعری در دنیا نام‌آور باشد.
 پیوند شعر، ادب و انسانیت
همچنین مهندس حامد فرغت شهردار نی‌ریز و عضو هیئت‌امنای بنیاد ملی طوبی نیز در حاشیه این همایش در سخنانی اظهار داشت: این جشنواره به نام نامی حضرت زهرا(س) زمینه‌ساز حرکات بزرگ فرهنگی در این شهرستان خواهد شد. او افزود: شهرداری نی‌ریز در حمایت از این جشنواره تمام تلاش خود را انجام داد؛ چراکه به کارهای عمیق فرهنگی اعتقاد داریم. فرغت خاطرنشان کرد: این جشنواره می‌تواند الگوی خوبی برای سایر شهرستان‌ها باشد؛ چراکه پیوند شعر، ادب و انسانیت بهترین حالت ممکن برای ساختن یک جامعه متعالی است. شهردار نی‌ریز با اشاره به حمایت‌های این نهاد از جشنواره مذکور اظهار داشت: شعر و ادبیات در کشور ما یک ابزار بزرگ برای بیان لطیف‌ترین و عمیق‌ترین مباحث انسانی بوده است و از این هنر می‌توان برای اصلاح جامعه به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. فرغت خاطرنشان کرد: در مجموعه معاونت فرهنگی شهرداری نی‌ریز برای هنر احترام و ارزش خاصی قائلیم و حمایت بی‌چون و چرا از جشنواره ملی شعر فاطمی را جزو اولویت‌های خود قرار دادیم. 
عضو هیئت‌امنای بنیاد ملی طوبی همچنین اظهار داشت: وقتی افکار بلند و متعالی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در قالب موزون شعر بیان می‌شود، بیشتر بر جان‌های تشنه اثر می‌گذارد و ما باید بسترساز این حرکت‌های فرهنگی بشویم.مقام عالی شهرداری نی‌ریز در عین حال با اشاره به نقش شهرداری‌ها در توسعه مباحث فرهنگی و اقدامات این نهاد در این راستا اظهار داشت: به هر حال شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی حرکت‌های سازنده‌ای در این راستا انجام داده‌اند تا بتوانند فرهنگ جامعه را تعالی ببخشند. فرغت ادامه داد: سابقه موفق شهرداری نی‌ریز در امورات فرهنگی و مذهبی خود مؤید این است که در شهرداری نی‌ریز امور فرهنگی به شدت موردتوجه است. او با اشاره به تقدیر اخیر مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان فارس از شهرداری نی‌ریز در خصوص مساعدت شهرداری به هیئت‌های مذهبی نیز گفت: در زمینه ارتقای فرهنگ مذهبی نیز شهرداری نی‌ریز همیشه پای کار بوده است؛ چراکه معتقدیم القای افکار بلند انسانی از طریق موضوعات مذهبی امکان‌پذیر 
خواهد بود.
 انگیزه‌بخشی اهل ادب در سایه‌سار طوبی
گفتنی است در پایان این آیین، ضمن اعلام اسامی برگزیدگان سومین جشنواره ملی شعر فاطمی «در سایه‌سار طوبی» در بخش‌های گوناگون شعر‌های سنتی، کلاسیک، شعر نو، سفید و آیینی که به میزبانی شهرستان نی‌ریز برگزار شد، ۲۰ تن از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره نیز از سوی رئیس‌کل دادگستری استان فارس مورد تقدیر قرار گرفتند. هادی فردوسی و حیدر منصوری و کرونی کار داوری را به عهده داشتند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی