[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

کاندیداها پای گفته‌های خود بایستند، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأکید بر ضرورت ترویج ازدواج جوانان، از تعلل در پرداخت وام ازدواج جوانان از سوی بانک‌ها انتقاد کرد و خواستار پرداخت تمام سهمیه وام‌های ازدواج تا پایان سال شد.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام روز ۲۲ دی‌ماه در خطبه‌های نمازجمعه شیراز، ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، باز هم اهمیت توجه به ازدواج جوانان و تشکیل خانواده را یادآور شد و گفت: حدود ۱۴میلیون جوان در سن ازدواج داریم و اگر غفلت کنیم، سن این جوانان از سنی که اوج جوانی و نشاط است، می‌گذرد و نسلی که از آنها پا می‌گیرد، نسل ضعیفی خواهد شد.
وی با بیان اینکه این موضوع هم در تجارب علمی وجود دارد و هم در روایات اسلامی، گفت: اگر نسل سالم ایرانی، پرتحرک و بانشاط می‌خواهیم، باید جوانان در آغاز جوانی صاحب فرزند شوند؛ اما اگر سن از حدودی رد شد، آن نسلی که تولید می‌شود دیگر توانمندی و نشاط لازم را ندارد. بنابراین باید تلاش کنیم تا سن ازدواج پایین بیاید و جوان ما بتواند در آغاز سنین جوانی ازدواج کند تا نسل سالم بعدی جایگزین نسل فعلی شود.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به مسئله وام ازدواج جوانان گفت: طبق اعلام مسئول امور خانواده استانداری در سال ۱۴۰۲، ۱۰هزار نفر در نوبت وام ازدواج قرار داشتند، اما ۹هزار نفر وام گرفته‌اند و یک‌هزار نفر دیگر باقی مانده‌اند.
وی با بیان اینکه گله از بانک‌ها کم نیست و خدا می‌داند چقدر اصرار شده تا همین مقدار وام هم پرداخت شده است، گفت: وظیفه بانک پرداخت وام ازدواج است و طبق آن این مسئله به آنان ابلاغ شده است. پول مردم و دولت در بانک‌هاست و کار می‌کنند و دارای درآمد هستند. بحث این است که بانک مرکزی به حسب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ کرده که باید بانک این مقدار به همه کسانی که در نوبت وام ازدواج هستند، بپردازد و بانک‌هایی که تعلل می‌کنند، باید مورد مؤاخذه قرار گیرند و این کار واجبی است.
آیت‌الله دژکام بر ضرورت پرداخت وام ازدواج به مابقی متقاضیان اشاره کرد و گفت: باید در ماه رجب و شعبان عقد و ازدواج زیاد انجام شود و سال آینده هم باید ازدواج‌های جدید رخ دهد. وام ازدواج عدد قابل‌توجهی است و برای سال ۱۴۰۳ هم پیشنهاد عدد خوبی برای وام ازدواج داده‌اند.
وی همچنین به مسئله اشتغال جوانان اشاره کرد و افزود: باید به مسئله اشتغال جوانان توجه کرده و آن را با جدیت دنبال کنیم. همچنین دریافتی انسان شاغل به اندازه نیازهای خانواده‌ای که شکل می‌گیرد، باشد. برخی شغل‌ها واقعاً کمک‌رسان تشکیل و حمایت از خانواده نیست. اشتغال باید پایدار باشد؛ نه اینکه هفته‌ای یک یا دو روز کار کند؛ این فرد شاغل نیست. لذا باید برای ایجاد اشتغال پایدار تلاش بیشتری کنیم.
وی دهه فجر را فرصت مناسبی برای اطلاع‌رسانی اقدامات انجام شده از سوی مسئولان دانست و گفت: طبق اطلاعات به دست آمده، ۱۰ سال است که در استان فارس مشاهده می‌کنیم بانک‌ها کار خود را درست انجام نمی‌دهند. بحث سر این است که چندهزار میلیارد پول مردم استان ما در جای دیگری هزینه می‌شود و این نوع رفتارها کافی است و موظف هستند نسبت به مردم این استان کار خود را درست انجام دهند.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه هر کسی که کار خود را درست انجام می‌دهد باید تشویق شود، افزود: اگر کوتاهی شده است، باید بدانیم این رفتار ناشایست و تضییع حق مردم است و جای سکوت ندارد و باید با جدیت بخواهیم و دستگاه‌های نظارتی نظارت کنند که چه شده است و این حجم سپرده‌ای که پیش بانک‌ها قرار دارد، آیا درست طبق موازین قانونی که بانک مرکزی گفته خرج مردم استان شده است یا خیر. دستگاه‌های نظارتی هم ورود جدی داشته باشند تا دغدغه مردم در باب ازدواج، مسکن و اشتغال کم شود.
وی در ادامه سخنان خود به انتخابات پیش ‌رو اشاره کرد و گفت: مدیران باید مراقب باشند و بدانند استفاده از مقام و موقعیت به نفع کسی، بی‌انصافی در حق دیگران است و این‌گونه کارها نباید انجام شود. جلسه گرفتن و هماهنگ کردن با مدیر در راستای اینکه از مدیریت خود برای انتخابات مایه بگذارد، مسلماً خلاف قانون است. در قانون انتخابات ما این مسئله صریحاً ذکر شده است و باید پیش از اینکه فضای انتخابات داغ شود، مسئله انصاف را در نظر داشته باشیم.
امام‌جمعه شیراز تأکید کرد: اگر عادلانه با مردم، کاندیداها و همه رفتار شود، پایان انتخابات هم پایان خوشی خواهد بود.
وی همچنین با یادآوری اینکه شنبه اول ماه رجب است، فضایل ماه رجب، شعبان و رمضان را یادآور شد و افزود: در ماه رجب، موالید بسیار ارزشمندی داریم،‌ از جمله ولادت امام محمد باقر(ع) و مولای متقیان حضرت علی(ع) و ایام اعتکاف. بحمد الهی جوانان ما به اعتکاف توجه خوبی دارند و در مساجد مختلف شهر اعتکاف برگزار می‌شود. آیت‌الله دژکام در ادامه به در پیش‌ رو بودن ۲۶ دی‌ماه، سالروز فرار شاه اشاره کرد و گفت: شاه از دست خشم مردم ایران رفت و تمام ملت به شاه خشم داشتند و خودش هم فهمید که یک ملت علیه او فریاد می‌زنند. این صحنه‌ها را باید همه به یاد داشته باشیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی