[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

درمان اشتغال با نسخه انجیر ، روزنامه شیراز نوین

مدیر جهاد کشاورزی استهبان ضمن تشریح ظرفیت‌های کشاورزی این شهرستان گفت: 26هزار هکتار باغات انجیر در این شهرستان وجود دارد و قطب نخست کشور و استان در تولید انجیر خشک می‌باشد. اعیان‌منش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشاورزی شهرستان استهبان به لحاظ شرایط خاص اقلیمی در استان فارس زبانزد می‌باشد؛ به طوری که در تمام طول سال زراعی شاهد عملیات‌های مختلفی در بخش کشاورزی شهرستان در زمینه‌های کاشت، داشت و برداشت در محصولات مختلف زراعی و باغی هستیم. او ادامه داد: وجود 26هزار هکتار باغات انجیر موجب شده استهبان قطب فارس و کشور در تولید انجیر خشک باشد؛ ضمن اینکه با تولید 550 هکتار زعفران، رتبه اول تولید سطح کشت در این محصول را نیز کسب نموده‌ایم. این مقام مسئول با اشاره به سطح زیرکشت انار استهبان افزود: سطح زیرکشت این محصول قریب سه‌هزار هکتار می‌باشد که این تعداد ۲۵۳۸ هکتار بارور و مابقی غیربارور است. او با بیان اینکه شهرستان استهبان سالانه 70هزار تن انار تولید می‌کند گفت: انار رقم فاروق و ایج که یک برند مطرح است و انار رباب که صادرات بسیار خوبی دارد، تولید این محصول را نیز در استهبان رونق بخشیده است.
او همچنین اظهار داشت: در تولید پنبه نیز استهبان یکی از 5 شهرستان برتر فارس می‌باشد و گندم دروم استهبان یکی از 4 گندم برتر کشور در تولید ماکارونی است.
اعیان‌منش تصریح کرد: می‌توان به جرئت گفت که از ابتدای سال زراعی تا انتهای سال زراعی کشت و کار در استهبان رونق دارد؛ از کشت گندم و برداشت انجیر و زعفران و ذرت تا برداشت انجیر و داشت انجیر و برداشت محصولات سردسیری و... لذا بابت این همه موهبت الهی شاکر درگاه خدا هستیم. وی همچنین درمورد کشت زعفران اظهار داشت: سطح زیرکشت ۵۵۰ هکتاری و تولید حدود ۳ تن زعفران خشک، رتبه اول سطح زیرکشت و تولید در استان فارس را دارد. این مقام مسئول در عین حال به موضوع بردهی باغات انجیر به عنوان یک عملیات منحصر به فرد در دنیا در این شهرستان اشاره کرد و گفت: مبتنی بر این مسئله، یک بازار سنتی بر در شهرستان وجود دارد که از کل ایران می‌آیند و بر خود را تهیه می‌کنند که این نیز یک برند در کشور محسوب می‌شود. او به با بیان اینکه در سال جاری با توجه به کم‌بارشی‌ها باید منتظر خسارت بسیار زیادی باشیم، اظهار داشت: امید است خدا رحمت خود را نازل کند تا شاهد کمترین خسارات در این زمینه باشیم.
اعیان‌منش در پاسخ به سؤالی درمورد وضعیت اشتغال نیز گفت: حدود 20 کارخانه بسته‌بندی و فرآوری انجیر در استهبان فعال هستند که در فصل برداشت کارگران از خارج شهرستان می‌آیند؛ یعنی اشتغال کامل صورت می‌گیرد. ضمن اینکه 140میلیارد تومان تسهیلات برای خسارت انجیرکاران سال گذشته پرداخت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی استهبان در پایان نیز با بیان اینکه ثبت جهانی انجیر می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند، افزود: راه‌اندازی موزه گردشگری باغات انجیر، کمک‌هایی که میراث جهانی می‌تواند انجام دهد، انتقال دانش و تجربیات برای ارتقای انجیرستان و... از جمله آورده‌های ثبت جهانی انجیر می‌تواند باشد که پیگیر آن خواهیم بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی