[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کاشت گندم در فارس به پایان رسید، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: 
کاشت گندم در فارس به پایان رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال زراعی جاری بیش از 434هزار هکتار گندم آبی و دیم در استان فارس کشت شده، از پایان عملیات کاشت این محصول خبر داد. به گزارش دریافتی شیرازنوین، مجتبی دهقان‌پور با اشاره به اینکه کاشت گندم از اوایل مهرماه در شهرستان‌های شمالی استان فارس آغاز شد و تا پایان آذرماه ادامه داشت، گفت: در سال زراعی جاری 287هزار و 162 هکتار گندم آبی و 147هزار و 87 هکتار گندم دیم در استان فارس کشت شده است. این مقام مسئول با اشاره به اینکه برنامه‌های مدونی برای افزایش عملکرد گندم و تداوم پایداری تولید در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تأمین و تدارک بالغ بر 58هزار تن گندم ارقام آبی و دیم در سه طبقه پرورشی 3، مادری و گواهی شده از مهم‌ترین برنامه‌های سال زراعی جاری است و از این نظر استان فارس رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. تأمین و توزیع کودهای پایه به میزان 188هزار و 456 تن، تدارک ماشین‌آلات موردنیاز به منظور ارتقای درجه مکانیزاسیون گندم آبی به 81.7 درصد و گندم دیم به 71.5 درصد را از مهم‌ترین اقدامات این سازمان در کشت گندم عنوان کرد. تأمین و توزیع سموم مورد نیاز به منظور کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف افزایش نفوذ دانش در بین کشاورزان و کارشناسان از دیگر اقدامات مهمی بود که این مقام مسئول به آن اشاره کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اجرای طرح‌های متنوع مانند افزایش تولید در نظام گندم‌بنیان در سطحی معادل 140هزار و 900 هکتار در 17 شهرستان استان فارس و طرح انتقال دانش فنی گندم با همکاری محققان کشور صربستان در شهرستان زرقان را از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای این سازمان در سال زراعی جاری دانست.
مجتبی دهقان‌پور طرح مقایسه مشارکتی ارقام گندم آبی و دیم در 8 شهرستان استان فارس، طرح مقایسه مشارکتی تغذیه گندم در 14 شهرستان، طرح مقایسه مشارکتی تراکم گندم در 4 شهرستان و طرح جهش تولید در دیمزارها در 16 شهرستان را از دیگر طرح‌های مهمی دانست که در راستای افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح به منظور پایداری تولید اجرا خواهد شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی