[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این نشانه‌ها یعنی به تومور گوش مبتلا شده‌اید، روزنامه شیراز نوین

یک جراح گوش، حلق و بینی بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای، عفونت‌های گوش میانی و گوش داخلی، جرم گوش و یا وجود بعضی از تومورها در مسیر عصب شنوایی را باعث ایجاد وز وز گوش دانست.
به گزارش بهداشت نیوز، معصومه سعیدی، جراح گوش و حلق و بینی و عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه‌الله(عج) با بیان این مطلب که همه سلول‌های بدن از جمله سلول‌های شنوایی در گذر زمان دچار تحلیل می‌شوند، گفت: میزان تحلیل سلول‌های عصبی گوش در افراد مختلف متفاوت است؛ همچنین عوامل محیطی، استرس و اثرات داروها، بیماری‌های زمینه‌ای و محیط پر سر و صدا در میزان کاهش حساسیت سلول‌های شنوایی گوش مؤثرند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا بعضی از افراد در گوش خود احساس وز وز می‌کنند، عنوان کرد: وز وز گوش یک توهم شنوایی است که محرک بیرونی تولید این صدا وجود ندارد، این صداها به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ یک سری صدای خش خش و یا وز وز است و نوع دیگر آن شنیدن صدای ضربان در گوش است؛ در هر شکل، شایع‌ترین دلیل این صداها تحلیل رفتن سلول‌های عصب شنوایی است.
وی ادامه داد: ۱۵ الی ۲۰ درصد افراد وز وز گوش را تجربه می‌کنند؛ البته افراد با شنیدن هرگونه صدای بلند، صدای سوت را در گوش خود احساس می‌کنند، اما گاهی این صداها مداوم است و زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
این متخصص گوش و حلق و بینی، بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای، عفونت‌های گوش میانی و گوش داخلی، جرم گوش و یا وجود بعضی از تومورها در مسیر عصب شنوایی را باعث ایجاد وز وز گوش دانست. همچنین وجود تحریکات غیرطبیعی در مسیر شنوایی(گوش تا مغز) را یکی دیگر از دلایل وزوز گوش عنوان کرد که در این حالت مغز تفسیر می‌کند که در حال شنیدن یک صداست.
این استاد دانشگاه یادآور شد: پس از بررسی‌های کامل و اطمینان از نبود هیچ‌گونه ضایعه تومورال، این اطمینان به فرد داده می‌شود که هیچ‌گونه خطری حیات او را تهدید نمی‌کند تا تحمل آن برای فرد راحت‌تر شود؛ البته وز وز گوش با عوارضی چون افسردگی، بی‌قراری و اضطراب، اختلال در خواب، تمرکز و حافظه و همچنین تغییر کیفیت زندگی همراه است.
سعیدی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است مصرف بعضی از داروها باعث صدای گوش شوند هم گفت: یکی از علل وز وز گوش، مصرف بعضی از داروها مانند مصرف داروهای ضدالتهاب(آسپرین با دُز بالا)، داروهای شیمی درمانی، مصرف بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها(آزیترومایسین، اریترومایسین) و همچنین داروهای مدر(فروزماید) است.
وی ادامه داد: در گذشته‌ها و مصرف بیشتر آمپول جنتامایسین وریدی، افراد دچار افت شنوایی و یا حتی وز وز گوش می‌شدند؛ به همین جهت امروزه استفاده از این دارو با محدودیت انجام می‌شود.
وی تأکید کرد: در صورت مصرف هرگونه دارو و ایجاد وز وز گوش، حتماً موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.
سعیدی در پاسخ به این سؤال که کدام دسته از بیماری‌ها می‌توانند باعث ایجاد وزوز گوش شوند، اظهار کرد: مبتلایان به بیماری قلبی، فشارخون بالا، کم‌خونی و پرکاری تیروئید ممکن است تجربه‌ای از وز وزگوش را داشته باشند؛ همچنین بعضی از افراد که صدای ضربان قلب خود را در گوش احساس می‌کنند باید از نظر وجود توده(تومور)در گوش بررسی شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه‌الله(عج) افزود: اگر عصب شنوایی در اثر حوادثی مانند تصادف یا تروما(ضربه شدید) قطع شود، هیچ‌گونه درمانی امکان‌پذیر نخواهد بود، اما گاهی به دنبال تصادفات، استخوانچه‌های گوش میانی جابه‌جا می‌شوند، پرده گوش پاره می‌شود و یا کانال گوش دچار شکستگی می‌شود؛ این عوامل قابل اصلاح هستند و با جراحی تا حدی ترمیم می‌شوند.
او در پاسخ به این سؤال که اگر وز وز گوش به وجود آمد چه کنیم هم گفت: وز وز گوش یک علامت است که نشان‌دهنده مشکلی در سیستم شنوایی فرد است، اولین اقدام معاینه کامل گوش همراه با شنوایی‌سنجی است که در صورت صلاح پزشک، ام آر آی یا سی تی گوش نیز درخواست می‌شود.
سعیدی ادامه داد: بالای ۹۰ درصد وز وز گوش‌ها به دلیل افت شنوایی حسی عصبی ایجاد می‌شود که در اکثر مواقع درمان خاصی ندارد و تنها ۱۰ درصد باقی‌مانده به دلیل بیماری‌هاست که در صورت درمان عامل زمینه‌ای، صدای گوش برطرف می‌شود.
این فلوشیپ جراحی گوش تأکید کرد: جهت پیشگیری از افت شنوایی و وز وز گوش در محیط‌های پر سر و صدا(کارخانه ها) از محافظ گوش استفاده کنید، موسیقی را با صدای بلند گوش ندهید، از مصرف دخانیات پرهیز کنید، داروها را خودسرانه مصرف نکنید و در صورت بروز عارضه بعد از مصرف دارو، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای خود را تحت کنترل داشته باشید.
سعیدی یادآور شد: در صورتی که صدای گوش بدون هیچ دلیل بیماری‌زایی وجود داشته باشد، می‌توان به بیمار اطمینان‌ داد که خطری او را تهدید نمی‌کند و در صورت نیاز، داروهای آرام‌بخش و ضداضطراب و همچنین مشاوره‌های روان‌درمانی به بیمار توصیه می‌شود. وی به یکی دیگر از راه‌های درمان وز وز گوش که سرکوب صدای داخل گوش با افزودن صدایی مطابق با فرکانس وز وز گوش است اشاره کرد و گفت: در این صورت، امکان ماسکه شدن صدای گوش وجود دارد که البته هیچ‌کدام از این روش‌ها صد در صد نیست.
سعیدی گوش کردن به موسیقی با استفاده از هندزفری را یکی دیگر از عوامل آسیب شنوایی و وز وز گوش دانست و توصیه کرد: توصیه می‌شود که از گوش پاک‌کن استفاده نکنید، زیرا برخلاف پرزهای گوش که ترشحات را به سمت خارج گوش هدایت می‌کنند، با فرستادن این جرم‌ها به داخل گوش، مشکلات بیشتری برای فرد ایجاد می‌کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی