[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

رکود تورمی مزمن شده است، روزنامه شیراز نوین

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس با اشاره به به‌تصویب‌رسیدن افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: با این اقدام به شدت مخالفیم و نسبت به این مصوبه اعتراض داریم و در این زمینه از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی برای رساندن صدا و مددخواهی بخش خصوصی یاری می‌طلبیم.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، محمدصادق حمیدیان رئیس اتاق بازرگانی فارس در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در کمیسیون تلفیق افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به تصویب رسیده و این مصوبه به زودی در صحن مجلس مطرح خواهد شد که بررسی همه جوانب آن پیشنهاد حذف بند (س) تبصره (6)، قانون بودجه سال ۱۴۰۳ را ارائه کردیم.
وی افزود: بند (س) تبصره ۶ حاوی این نکته است که در سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد (۱٪) افزایش یابد که این موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری و والدین معظم شهدا در سقف منابع حاصل از این بند انجام می‌شود. 
حمیدیان با توضیح تفصیلی در خصوص نکات مهم این بند قانونی اظهار داشت: با توجه به مزمن شدن پدیده رکود تورمی در اقتصاد ایران، تشدید کاهش قدرت خرید خانوار به ویژه حقوق‌بگیران به دلیل عدم شاخص‌بندی کامل دستمزدها طی سال‌های اخیر و تعمیق فقر و نابرابری، لذا افزایش نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده (که مالیات تنازلی و تشدیدکننده نابرابری است) در این شرایط منطقی به نظر نمی‌رسد. 
وی اضافه کرد: همچنین به نظر می‌رسد هدف اصلی این بند، افزایش درآمدهای مالیاتی دولت از طریق بالا بردن نرخ مالیات بر ارزش ‌افزوده است، که بخش خصوصی با دلایل متقن با آن مخالفت می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی فارس از جمله این دلایل را عنوان کرد و ادامه داد: مالیات بر ارزش‌افزوده ماهیتاً تنازلی بوده و بار مالیاتی بالاتر به طبقات آسیب‌پذیر و دهک‌های درآمدی پایین تحمیل می‌کند و بحث عدالت را زیر سؤال برده و این ادعا که بخشی از سبد هزینه خانوارهای فقیر معاف از مالیات است و فشاری متوجه آنها نمی‌شود، کاملاً اشتباه است. 
حمیدیان عنوان داشت: در اقتصادی که رشد آن به طور متوسط طی دهه گذشته منفی ۰.۵ درصد بوده و ۵ سال پیاپی است که نرخ‌های تورم اعلامی نهادهای رسمی کشور بالای ۵۰ درصد است، افزایش نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده، تشدیدکننده شرایط رکود تورمی خواهد بود. 
وی تصریح کرد: هم‌اکنون سهم مالیات بر ارزش‌افزوده و واردات در ایران در حدود ۵۵ درصد است؛ در حالی‌که در کشورهای OECD حدود ۴۶ درصد و در کره جنوبی ۴۴ درصد است. کشورهای پیشرفته دنیا به خوبی می‌دانند که اهداف توزیع عادلانه درآمد چقدر حائز اهمیت است که تمرکز کمتری روی مالیات‌های غیرمستقیم و تمرکز بیشتری بر وصول مالیات‌های مستقیم دارند. 
حمیدیان با تأکید بر اینکه ظاهراً اهداف و فلسفه اصلی از قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به دست فراموشی سپرده شده است، افزود: در زمان تصویب این قانون قرار بود یک مالیات اندک ۳ درصدی برقرار شود تا دولت از طریق شفاف‌سازی زنجیره‌های تولید، مالیات بحق و عادلانه‌ای را بتواند در حوزه مالیات بر درآمد، وصول کند.
رئیس اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: این در حالی است که یک درآمد بدون زحمت پس از اعمال این مالیات عاید دولت شد که باعث افزایش آن به ۹ درصد شد که هرچند درآمدهای اسمی دولت به دلیل تورم‌های ۵۰ درصدی و افزایش نرخ مالیات، بالاتر رفت، اما دستاورد آن، ظهور شرکت‌های صوری و کاغذی، کدفروشی، تقلب و اجتناب بیشتر مالیاتی و مهاجرت تولیدکننده‌ها از بخش رسمی به بخش غیررسمی بود که به فراموشی سپردن منطق صحیح اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده، صحیح نیست.
وی ادامه داد: جای تأسف است که در هر زمانی که برای بخش خصوصی تصمیم‌گیری می‌شود، کسی به آنها توجه نمی‌کند و انتظار داریم اعتراض فعالان بخش خصوصی استان و کشور نسبت به این موضوع مدنظر نمایندگان مجلس و تصمیم‌گیران قرار گیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی